Hjælp til forståelse af installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jørgensenvanløse

Hjælp til forståelse af installation

Indlæg af Jørgensenvanløse »

Jeg ved ikke lige om det er den rette tråd, men vi prøver. Jeg har installeret Ubuntu "Lycid" på min Acer. Jeg syntes det var en mærkelig installtion (I kan nok høre, at jeg er fuldstændig ignorant! :roll: ) Den kørte lige igennem uden at foreslå partioneringer eller andet, og det er ikke Grub men Windows Boot Manager der starter op. Jeg havde en forestilling om, at det var en slags virtuel maskine Ubuntu lagde sig i, så jeg vil lige høre om der er nogen der ved noget?
På forhånd tak
Sti
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til forståelse af installation

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.
Kan du fortælle lidt om hvordan du prøvede at installere og hvilket medie og ubuntu-version?
Der er noget der hedder wubi, hvor man installerer ubuntu som et slags "program" i windows. Er det den slags installation du har været i gang med?
Jørgensenvanløse

Hej Zob

Jeg valgte den installiation der hedder: "Installer inden i Windows". Jeg kan bare ikke se den nogen steder, og jeg syntes , at jeg har læst, at der skulle være mulighed for at starte i windows, dvs. at der burde også være et ikon i Windows.

Sti
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Det er det jeg kalder en wubi-installation du har valgt. Jeg vil tro at der er mange her der ved mere om det end mig. Jeg har kun prøvet det en enkelt gang for meget lang tid siden. Men jeg vil overlade til dem der har haft fingrene i det at give support på wubi, men jeg kan da henvise dig til en side med en guide i mellemtiden.
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Så vidt jeg kan se på de screenshots er det vist helt normalt at det ikke er wubi der starter op, men windows boot manager. Det er jo trods alt ikke en "fuld installation". Men det ser da også ud til at det skulle være muligt for dig at vælge ubuntu fra windows boot manager.
Jørgensenvanløse

Tusinde tak for hjælpen. Tågerne er lettet, og jeg kan nu eksperimenter på livet løs. :D
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Lækkert. Du kan markere din tråd som løst ved at redigere emnelinjen i din første post i tråden og indsætte [LØST].