[LØST] tråd løs netværk virker ikke

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

[LØST] tråd løs netværk virker ikke

Indlæg af swotie »

jeg har installeret ubuntu 10.04 dualboot med win xp på min bærbar acer aspire 3000 ... men jeg kan ikke få den på netværket med ubuntu ... win xp virker fint

Jeg har låst mit netværk på routeren på mac adresser på netkortene ... men det skulle vel ikke have nogen betydning her, da det er samme netkort og dermed samme mac adresse
Senest rettet af swotie 21. jun 2010, 16:45, rettet i alt 3 gange.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: tråd løs netværk virker ikke

Indlæg af laoshi »

Tråden er nu flyttet til Netværk - hvor den hører hjemme...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
swotie

Indlæg af swotie »

vil lige tilføje ... routeren er en dlink di-524up
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg er ikke så god til det der netværkshalløj. Men et par ting at fyre at så folk har noget at kikke på kunne være:

Kode: Vælg alt

uname -a && lspci && lshw -C network && ifconfig && iwconfig
swotie

Indlæg af swotie »

her er output:'

henrik@henrik-laptop:~$ uname -a && lspci && lshw -C network && ifconfig && iwconfig
Linux henrik-laptop 2.6.32-21-generic #32-Ubuntu SMP Fri Apr 16 08:10:02 UTC 2010 i686 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 760/M760 Host (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SG86C202
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS963 [MuTIOL Media IO] (rev 25)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.6 Modem: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Modem Controller (rev a0)
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
00:06.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1410 PC card Cardbus Controller (rev 02)
00:0b.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter
WARNING: you should run this program as super-user.
*-network:0
description: Ethernet interface
product: SiS900 PCI Fast Ethernet
vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
physical id: 4
bus info: pci@0000:00:04.0
logical name: eth0
version: 91
serial: 00:c0:9f:b4:26:2b
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list rom ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=sis900 driverversion=v1.08.10 Apr. 2 2006 latency=173 maxlatency=11 mingnt=52 multicast=yes
resources: irq:19 ioport:1800(size=256) memory:e2005000-e2005fff memory:48000000-4801ffff(prefetchable)
*-network:1
description: Network controller
product: BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller
vendor: Broadcom Corporation
physical id: b
bus info: pci@0000:00:0b.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz

Propitære hardware driver vil installere en broadcom driver ... mener det er til netværket ... men det er jo ikke nemt når den ikke kan komme på nettet
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kan du ikke komme på med en kablet forbindelse?

Der er ALTID bøvl med broadcom...
swotie

Indlæg af swotie »

zob skrev:Kan du ikke komme på med en kablet forbindelse?

Der er ALTID bøvl med broadcom...

nope
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

hvis ikke du kan komme online via kabel så er det en større operation.
hele ideen i ubuntus pakkesystem er jo at du via nettet kan installere de pakker der er behov for, og med dit trådløse net der er løsningen ganske enkelt at installere b43-fwcutter (i terminalen med sudo aptitude install -y b43-fwcutter)
men nu hvor du slet ikke har mulighed for kablet net så kan du HVIS DU BRUGER 32 BIT hente pakken her: http://scripts.linux.dk/debs/b43-fwcutt ... 1_i386.deb
derefter skal den bare kopieres over på maskinen, og debbeltklik på den og kør filen og følg guiden.
du skal reboote før driveren virker.

driveren afhænger af libc6 (>= 2.4), debconf (>= 0.5) | debconf-2.0, wget og disse burde være installeret .
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
swotie

Indlæg af swotie »

soundpartner skrev:driveren afhænger af libc6 (>= 2.4), debconf (>= 0.5) | debconf-2.0, wget og disse burde være installeret .

libc6 og debconf lige i højere versioner og wget er der oz ... men debconf-2.0 kan jeg ikke finde nogle steder.

når jeg forsøger at installere b43 driveren får jeg en fejlmeddelse hver gang.

da jeg installerede fra kopien herfra ... ikke godkent .. installation afbrudt.

har forsøgt fra både software center og synaptic .... Fejl under behandling af b43-fwcutter (-- configurer):
underprcoces installed post-instalation script returned afslutningsstatus 4

Den viser godt nok pakken er installeret i både software centret og synaptic ... men jeg tvivler lidt, når jeg ikke kan få installeret pakken færdig

Kan stadig ikke få den på nettet kablet
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

swotie skrev:
soundpartner skrev:driveren afhænger af libc6 (>= 2.4), debconf (>= 0.5) | debconf-2.0, wget og disse burde være installeret .

libc6 og debconf lige i højere versioner og wget er der oz ... men debconf-2.0 kan jeg ikke finde nogle steder.

når jeg forsøger at installere b43 driveren får jeg en fejlmeddelse hver gang.

da jeg installerede fra kopien herfra ... ikke godkent .. installation afbrudt.

har forsøgt fra både software center og synaptic .... Fejl under behandling af b43-fwcutter (-- configurer):
underprcoces installed post-instalation script returned afslutningsstatus 4

Den viser godt nok pakken er installeret i både software centret og synaptic ... men jeg tvivler lidt, når jeg ikke kan få installeret pakken færdig

hvis ikke du er online når du installere fra softwarecenter eller synaptic så er det klart at den giver en fejl for den kan ikke hente og installere pakken

halvdelen af det du skriver er forøvrigt sort snak som jeg ikke forstår, så skær venligst ud i pap...

er maskinen online når du prøver i synaptic eller softwarecentret?

bruger du ubuntu 32 eller 64 bit?

hvis 32bit har du så prøvet at hente den fil jeg linkede til fra en anden maskine, overføre den via f.eks en usb pen og dobbeltklikke på filen.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
swotie

Indlæg af swotie »

Nåh nej, mig fjols, den er jo ikke online

Det er 32 bit

Den vil åbenbart oz have adgang til nettet for at installere deb filen jeg har kopieret ind på hardisken ... tror det er derfor den melder fejl i installation.

Vi glemmer det igen soundpartner ... bruger faktisk kun den bærbare windåse til at opdatere mit kort på GPS'en hver 3. månede.

Synes bare det kunne være sjovt at prøve at lave en dualboot med ubuntu på den. ... og måske kunne jeg selv lære lidt om trådløs netværk.

Har smidt en anden tråd om noget netværk hos nogle venner ... det vil jeg hellere have I bruger jeres tid på :)

Tak for forsøget sounpartner
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

swotie skrev:Nåh nej, mig fjols, den er jo ikke online

Det er 32 bit

Den vil åbenbart oz have adgang til nettet for at installere deb filen jeg har kopieret ind på hardisken ... tror det er derfor den melder fejl i installation.

Vi glemmer det igen soundpartner ... bruger faktisk kun den bærbare windåse til at opdatere mit kort på GPS'en hver 3. månede.

Synes bare det kunne være sjovt at prøve at lave en dualboot med ubuntu på den. ... og måske kunne jeg selv lære lidt om trådløs netværk.

Har smidt en anden tråd om noget netværk hos nogle venner ... det vil jeg hellere have I bruger jeres tid på :)

Tak for forsøget sounpartner

det burde nu virke, men du kunne jo prøve at få trukket et kabel. det kablede net i maskinen burde virke. og ellers hvis du har en ven der har noget mobilt bredbånd kunne du jo prøve at komme online via dette

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
swotie

Indlæg af swotie »

soundpartner skrev:det burde nu virke, men du kunne jo prøve at få trukket et kabel. det kablede net i maskinen burde virke. og ellers hvis du har en ven der har noget mobilt bredbånd kunne du jo prøve at komme online via dette

Den vil heller ikke komme på kablet, kablet er det samme som jeg bruger til min stationær, så kablet virker. Kan godt se, når den ikke kan komme på kablet ... så er det ikke nemt
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

swotie skrev:
soundpartner skrev:det burde nu virke, men du kunne jo prøve at få trukket et kabel. det kablede net i maskinen burde virke. og ellers hvis du har en ven der har noget mobilt bredbånd kunne du jo prøve at komme online via dette

Den vil heller ikke komme på kablet, kablet er det samme som jeg bruger til min stationær, så kablet virker. Kan godt se, når den ikke kan komme på kablet ... så er det ikke nemt

så er der muligheden at låne et usb netkort eller et mobilt bredbånd modem

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
swotie

Re: tråd løs netværk virker ikke [OPGIVET)

Indlæg af swotie »

Har været markeret som [OPGIVET] længe ... men nu jeg må jeg have den rettet til [LØST] :-D

Men inden vil jeg lige høre om der er en der har en fornuftig foklaring på forløbet. ?

Jeg har låst mine pc'er på mac-adresser på routeren ... windows gik ganske fint på trådløst og mac-adressen på netkortet er jo den samme, om det er windows eller ubuntu der kører på pc'en ... men ubuntu ville ikke gå på nettet ... hverken trådløst eller kablet,

Jeg disablede filtret på mac-adresserne ... så fik jeg den på med kabel ... fik aktiveret netkortet i hardware driveren ... så gik den oz på trådløs efter genstart.

Så enablede jeg filteret på mac-adresserne igen .... og den går stadig på :D

Men jeg synes det er underligt jeg skulle disable filteret på mac-adresserne, når mac-adressen lå der i forvejen.... Og jeg har ikke ændret noget på routeren siden
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit