Hejsa,
Mit setup er én harddisk med fire partitioner, én til osx, én til ubuntu, én til swap og én til data. Planen var at data (documenter, musik, etc) skulle ligge på data partitionen.
Jeg er dog løbet ind i nogen problemer i forhold til at den bruger som opretter filen har rw rettigheder mens alle andre kun har r rettigheder. Altså dvs en fil oprettet i ubuntu kan jeg rw til, men i osx kan jeg kun r, og omvendt selvfølgelig.
Uden at jeg har fundet noget helt konkret så virker det til at jeg skal mounte samtlige drev hvor jeg angiver UUID ens i begge OS, dette skal angives i /etc/fstab. Ved at gøre dette tror begge OS at de har rw rettigheder, problem solved.
Men kan det virkelig være rigtigt? Findes der ikke en smarter/nemmere/mere elegant metode at gøre dette på?
Bonus spørgsmål:
Hvad er mest kosher i forhold til at mounte drives. Ubuntu selv mounter dem i /media, men jeg har set nogen som laver en mappe i /mnt og mounter drevet til den mappe.
Til sidst skal det siges jeg ikke har vildt styr på ubuntu endnu så forsøg at hold det i lægmands-termer.
På forhånd tak.
[Løst] Delt drev imellem osx og ubuntu
-
- IRC nickname: metheon
[Løst] Delt drev imellem osx og ubuntu
Senest rettet af metheon 31. maj 2010, 20:42, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Delt drev imellem osx og ubuntu
metheon skrev:Hejsa,
Mit setup er én harddisk med fire partitioner, én til osx, én til ubuntu, én til swap og én til data. Planen var at data (documenter, musik, etc) skulle ligge på data partitionen.
Jeg er dog løbet ind i nogen problemer i forhold til at den bruger som opretter filen har rw rettigheder mens alle andre kun har r rettigheder. Altså dvs en fil oprettet i ubuntu kan jeg rw til, men i osx kan jeg kun r, og omvendt selvfølgelig.
Uden at jeg har fundet noget helt konkret så virker det til at jeg skal mounte samtlige drev hvor jeg angiver UUID ens i begge OS, dette skal angives i /etc/fstab. Ved at gøre dette tror begge OS at de har rw rettigheder, problem solved.
Men kan det virkelig være rigtigt? Findes der ikke en smarter/nemmere/mere elegant metode at gøre dette på?
Neden under den grafiske brugergrænseflade er OS X et UNIX operativsystem, så du skal sørge for at please rettighedsstyringen i både Ubuntu og OS X.
Det gør man ved at sætte user id og gruppe id i begge operativsystemer til det samme tal.
Tallene finder du i /etc/paawd for UIDet, og /etc/groups for GID på Ubuntu. Jeg ved ikke lige med OS X, men det er vist det samme.
Du må ikke ændre GID eller UID direkte i de tekstfiler. Hvis du gør det alligevel får du en massiv mængde Adgang Nægtet (Permission denied).
I praksis kan det gøres sådan at du opretter en ny bruger i Ubuntu med et UID der svarer til det som bliver brugt i OS X. Husk at det nye brugernavn skal have administrative rettigheder.
Herefter råkopierer du dine filer fra den gamle brugerkonto til den nye (her skal du være root - superbruger) - husk at skife ejerskab af filerne fra root til det nye brugernavn.
Når du er færdig med at kopiere - test så at den nye konto virker: Kan du åbne din mailkonto fra dit favorit mail-program. Hvis du bruger firefox - er dine bookmarks der stadig, og kan den stadig huske kodeord til websites etc.
Virker det kan du slette den gamle konto.
metheon skrev:Bonus spørgsmål:
Hvad er mest kosher i forhold til at mounte drives. Ubuntu selv mounter dem i /media, men jeg har set nogen som laver en mappe i /mnt og mounter drevet til den mappe.
Til sidst skal det siges jeg ikke har vildt styr på ubuntu endnu så forsøg at hold det i lægmands-termer.
På forhånd tak.
kosher?
Idag bruger man automounting. Husk altid at unmounte en partition - eller du kan risikere datatab. En unmount fortæller at en del af filsystemet ikke længere skal være tilgængeligt:
Så hvis du tilslutter en ekstern USB harddisk med 3 partitions, så foretager Ubuntu selv 3 mounts. Du skal så foretage 3 unmounts og ikke kun 1 unmount før du fysisk fjerner USB harddisken fra Ubuntu boxen, ellers vil du få datatab.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Det gør man ved at sætte user id og gruppe id i begge operativsystemer til det samme tal.
Tallene finder du i /etc/paawd for UIDet, og /etc/groups for GID på Ubuntu. Jeg ved ikke lige med OS X, men det er vist det samme.
Du må ikke ændre GID eller UID direkte i de tekstfiler. Hvis du gør det alligevel får du en massiv mængde Adgang Nægtet (Permission denied).
I praksis kan det gøres sådan at du opretter en ny bruger i Ubuntu med et UID der svarer til det som bliver brugt i OS X. Husk at det nye brugernavn skal have administrative rettigheder.
Jeg forstår hensigten med dette men finder det lidt besværligt i praksis. Via den grafiske brugergrænseflade kan jeg godt oprette en ny bruger og i teorien kan jeg godt gøre den nye bruger medlem af en bestemt gruppe hvor jeg selv angiver gruppe id samt give brugeren et bestemt bruger id. Der problemerne opstår er at den nægter at acceptere de nye værdier. Hvis jeg fx angiver 501 (bruger id fra osx) så kan jeg lukke og åbne indstillingerne for brugeren igen og så er han tilbage til 1000 (fra ubuntu). Jeg er logget ind med en admin bruger og forsøger at oprette en helt ny bruger, i ubuntu, men som sagt så kan jeg ikke få den til at acceptere den nye bruger værdi. Det samme med at den går tilbage til default gør sig også gældende hvis jeg forsøger at ændre gruppen med samme navn som den nye bruger.
Jeg prøvede, nu hvor jeg ikke kunne oprette en bruger med værdierne fra os x, at oprette en ny bruger i os x med værdierne fra ubuntu, dvs. 1000/1000. Det gik meget bedre og jeg havde rw rettigheder til samme fil fra begge OS. Jeg prøvede herefter at skifte værdierne på min eksisterende bruger men så havde jeg ikke længere adgang til min home folder. Det giver mening i forhold til det du skrev med at "skifte ejerskab".
lath skrev:Herefter råkopierer du dine filer fra den gamle brugerkonto til den nye (her skal du være root - superbruger) - husk at skife ejerskab af filerne fra root til det nye brugernavn.
Hvordan skifter jeg ejerskab?
lath skrev:kosher?
Kosher er moderne slang for anstændigt, korrekt, den rigtige måde at gøre det på.
Tak for hjælpen, so far.
-
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
metheon skrev:Ah, man skal bruge chown.Kode: Vælg alt
chown -R username:usergroup somedir
Det må jeg lige prøve.
Husk lige at det ikke er alle filer og mapper i din hjemmmemappe der er ejet af dig. Nogen er også ejet af - jeg tror det er GNOME, eller X.
Hivs du ændrer ejerskab på dem, så er der ingen grafisk brugergrænseflade til dig!
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Nu gjorde jeg det på osx siden og alt virker da til at fungere fint selvom jeg tog hele hjemmemappen. Det sikreste er nok at oprette en ny bruger og kun kopiere egen data over, på den måde tilhører alle systemfiler dem de nu skal tilhøre og alle datafiler tilhøre dig (dvs den nye bruger).