Har ikke adgang til at udpakke filer til en bestemt mappe.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Har ikke adgang til at udpakke filer til en bestemt mappe.

Indlæg af Nordsig »

Hvordan udpakker jeg filer til en mappe når det kun er ROOT der har rettighed til dette ?
Er der en mulighed for hvordan jeg kan få rettigheder til alle mapper ?
Kan jeg få rettighederne permanent ?

Grunden er at jeg har installeret Flightgear fly simulator og vil installere flere fly. Disse skal så udpakkes til mappen aircraft. Det kan jeg så ikke og spørger derfor om ovenstående.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Har ikke adgang til at udpakke filer til en bestemt mappe.

Indlæg af swotie »

prøv at logge på som root

kode i terminal

Kode: Vælg alt

gksu nautilus

derefter browser du dig frem til det bibliotek du ikke kan gemme i .... højreklikker på biblioteket og vælger engenskaber > rettigheder ... under ejer står der garanteret "root" ... det retter du via dropdown menuen til dit navn ... deefter klikker du på "Anvend rettighedder på indeholdte filer" .... så kan du redigere i biblioteket uden at være logget på som root
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

Her kan jeg nu ændre rettigheder for hver enkelte mappe.
Kan jeg ikke lave sådan at jeg har læse og skriverettigheder til hele mapper incl. de undermapper og filer der måtte være inden i. Hvorfor spørger programmerne egentlig ikke bare efter SU adgangskode når man vil tilgå, ændre, flytte mm. men ikke har rettighederne til dette ?
swotie

Indlæg af swotie »

det er ikke lykkes mig at få undermapperne med endnu ... vi skal have en der er klogere end mig på banen for at få undermapperne med ;)

Fik du installeret dine fly ?
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

swotie skrev:det er ikke lykkes mig at få undermapperne med endnu ... vi skal have en der er klogere end mig på banen for at få undermapperne med ;)

Fik du installeret dine fly ?

i terminalen der kan du bruge komandoen 'chmod'. du kan læse mere om chmod med komandoen 'man chmod' med chmod kan du sætte diverse flag, og blandtandet -R som er recursive og tager alt underliggende med.

men HUSK der er en grund til at du ikke har skriverettighed til en mappe. ofte er det at du normalt ikke har noget at gøre i denne, og normalt kan du meget nemt fucke en masse op hvis du ikke ved lige hvad det er du gør. det er derfor ofte bedre at udnytte den sikkerhed der er i at systemet er bygget op som det er, og så bruge komandoer som kun giver den nødvendige adgang netop når det er nødvendigt, og så glæde sig over at hvis man vil smadre systemet så er dette kun muligt hvis man gør noget aktivt for det samt taster sin kode (og dermed virkelig bekræfter at man ved hvad man gør, og ved man det ikke, så er man selv ude om at man har ødelagt noget )
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

Ja, har fået fly installeret. Nu skal jeg så blot finde ud af hvordan man vælger de forskellige fly ???????

Syntes det er lidt finurligt med linux. Jeg kan godt som bruger installere programmet men ikke ændre filer eller andet. Burde man ikke have rettighederne over programfilerne når man nu måtte installere dem ?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Jeg kan godt som bruger installere programmet men ikke ændre filer eller andet. Burde man ikke have rettighederne over programfilerne når man nu måtte installere dem ?

Du kan kun som superbruger (med sudo i terminal, eller med password i grafisk installer) installere programmer. Men du har så adgang til dine opsætningsfiler, der typisk ligger som skjulte filer i din hjemmemappe.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

Jeg har installeret Flightgear gennem Ubuntu softwarecenter. De filer jeg skal udpakke skal ligge i usr/share/games/flightgear/aircraft
Den mappe har jeg så været inde og ændre til at kunne læse og skrive.
På flightgears hjemmeside skriver de:
This is where FlightGear will find data files such as aircraft, navigational beacon locations, airport frequencies. This is the data subdirectory of where you installed FlightGear. e.g. /usr/local/share/FlightGear/data
Men det er jo ikke ligefrem der hvor det er installeret. Jeg kan heller ikke klippe mappen og indsætte den, det er nok heller ikke så smart.
Nogle gode ideer ?
swotie

Indlæg af swotie »

Nordsig skrev:Jeg har installeret Flightgear gennem Ubuntu softwarecenter. De filer jeg skal udpakke skal ligge i usr/share/games/flightgear/aircraft
Den mappe har jeg så været inde og ændre til at kunne læse og skrive.
På flightgears hjemmeside skriver de:
This is where FlightGear will find data files such as aircraft, navigational beacon locations, airport frequencies. This is the data subdirectory of where you installed FlightGear. e.g. /usr/local/share/FlightGear/data
Men det er jo ikke ligefrem der hvor det er installeret. Jeg kan heller ikke klippe mappen og indsætte den, det er nok heller ikke så smart.
Nogle gode ideer ?

Punkt 1. har du en sti på din pc der hedder /usr/local/share/FlightGear/data, for så kan det godt passe de skal ligge der ... ubuntu gemmer filer til det samme program flere steder.

Punkt 2. hvis du ikke har ovennævnte sti, kan det jo ikke skade at prøve kopiere filerne ind i usr/share/games/flightgear/aircraft ... men det lyder som om det er det du har prøvet, hvis jeg forstår det rigtigt

Punkt 3. du kan selv oprette stien /usr/local/share/FlightGear/data ved at logge på som root

Kode: Vælg alt

gksu natilus

husk at ændre rettigheder på mappen "data" fra root til dit eget navn
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit