Cursoren "hopper"

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
imacairpro
IRC nickname: imacairpro

Cursoren "hopper"

Indlæg af imacairpro »

Jeg har netop for nyligt konverteret til Ubuntu 10.4 på en ca. 3 år gammel acer bærbar med vista. Altså jeg kører begge dele på denne computer. Men jeg er desværre løbet ind i et problem vedrørende min cursor.
Hver gang jeg starter den computeren op i Ubuntu opfører min cursor sig underligt og "hopper" rundt når jeg bevæger den, oftest hopper den nogle cm. væk fra de steder jeg bevæger den. Dette sker især når jeg prøver at trykke på noget, da den så hopper væk fra det jeg prøver at trykke på. Dette gør det umuligt at bruge denne. Men dette løser sig så når jeg vælger at restarte computeren, fra restart knappen, men ikke når jeg slukker den fra denne og starter den op igen. Altså er jeg hver gang jeg vil bruge min computer nødt til at starte den op for derved at genstarte den igen, jeg kan dog vælge at starte den i vista og så genstarte og køre i Ubuntu. Dette er meget irriterende og spolerer et ellers overraskende godt styresystem.
Jeg bruger iøvrigt kun touchpadet.
Jeg håber i kan hjælpe mig, og keep in mind at jeg er meget ny inden for ubuntu, så det ville være dejligt hvis jeg kun få en idiotmanual.
Hvis i har brug for flere informationer for at kunne hjælpe mig, så sig til og jeg vil gøre hvad jeg kan for at komme med dem.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Cursoren "hopper"

Indlæg af swotie »

i ... system > indstillinger > mus ... kan du indstille "acceleration" og "følsomhed"

måske det kan løse dit problem
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

imacairpro skrev:Jeg har netop for nyligt konverteret til Ubuntu 10.4 på en ca. 3 år gammel acer bærbar med vista. Altså jeg kører begge dele på denne computer. Men jeg er desværre løbet ind i et problem vedrørende min cursor.
Hver gang jeg starter den computeren op i Ubuntu opfører min cursor sig underligt og "hopper" rundt når jeg bevæger den, oftest hopper den nogle cm. væk fra de steder jeg bevæger den. Dette sker især når jeg prøver at trykke på noget, da den så hopper væk fra det jeg prøver at trykke på. Dette gør det umuligt at bruge denne. Men dette løser sig så når jeg vælger at restarte computeren, fra restart knappen, men ikke når jeg slukker den fra denne og starter den op igen. Altså er jeg hver gang jeg vil bruge min computer nødt til at starte den op for derved at genstarte den igen, jeg kan dog vælge at starte den i vista og så genstarte og køre i Ubuntu. Dette er meget irriterende og spolerer et ellers overraskende godt styresystem.
Jeg bruger iøvrigt kun touchpadet.
Jeg håber i kan hjælpe mig, og keep in mind at jeg er meget ny inden for ubuntu, så det ville være dejligt hvis jeg kun få en idiotmanual.
Hvis i har brug for flere informationer for at kunne hjælpe mig, så sig til og jeg vil gøre hvad jeg kan for at komme med dem.

swotie var lige først, men hvis det ikke hjælper ...

Model og mærke på din computer?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.

Kunne du evt. tjekke ved at sætte en mus til om det udelukkende er et touchpad-problem?

Nå swotie og lath var lige først, men hvis det ikke hjælper ...
imacairpro

Indlæg af imacairpro »

swotie skrev:i ... system > indstillinger > mus ... kan du indstille "acceleration" og "følsomhed"

måske det kan løse dit problem

Ikke helt på den måde, den hopper bare tilfældigt rundt når jeg prøver på at trykke på ting og bevæge musen, det har ikke rigtig nogen sammenhæng med hvilken retning jeg bevæger den på touchpad.
imacairpro

Indlæg af imacairpro »

Der er tale om en Acer Aspire 5310 laptop.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

imacairpro

Indlæg af imacairpro »

Det må jeg sige, der er da tale om hurtig respons.
Jeg prøvede lige at se om jeg kunne få fejlen til at opstå igen, men det ser ud til at det kun sker når computeren har stået slukket over længere tid (Altså 1time +)
Og jeg opdaterer jer lige med situationen med en mus i morgen. Ellers ser det ud til at det er touchpadet der har problemer med at arbejde sammen med ubuntu, da det ikke sker i Vista og der ikke er problemer med at bruge en mus deri heller.
Men hvis der er flere med samme fejl kunne det være generelt for denne model for jeg har ikke rigtig kunne finde nogle overhovedet med samme problemer.
Mange tak for den hurtige respons også

EDIT:
Det viser sig at denne fejl opstår første gang man starter den op UDEN strøm sat til, og altså ikke hvis den har stået slukket over længere tid. Der er andre der har haft samme problemer åbenbart, men der er endnu ingen løsning eller forklaring.
Der er dog ikke problemer hvis man starter den på strøm eller bruger en mus i stedet for touchpad. Jeg kan vel leve med dette, men vil foretrække at kunne få den til at virke uden strøm, da jeg oftest starter den uden strøm sat til.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kunne det måske være en indstilling i BIOS?
Hvad har du omkring mus eller touchpad i BIOS?
Prøv at ændre det (kun en ting af gangen). Du kan altid ændre det tilbage.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

det kan være at touchpadet ikke er kompatibelt med den driver der er loadet til det. det du siger minder en smule om min touchskærm når denne har forkert driver, elleer er forkert kalibreret... du kan evt se om pakkerne gsynaptic xserver-xorg-input-synaptics og kcm-touchpad er installeret, og evt kan hjælpe dig den rette vej mod en løsning
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
imacairpro

Indlæg af imacairpro »

soundpartner skrev:det kan være at touchpadet ikke er kompatibelt med den driver der er loadet til det. det du siger minder en smule om min touchskærm når denne har forkert driver, elleer er forkert kalibreret... du kan evt se om pakkerne gsynaptic xserver-xorg-input-synaptics og kcm-touchpad er installeret, og evt kan hjælpe dig den rette vej mod en løsning

Alle tre pakker er installeret. Men når der kun er problemer ved 1. opstart og kun uden strøm ved jeg ikke om det kunne være mangel på kompatibel driver? Men det kunne være realistisk eftersom flere af dem der har installeret ubuntu 10.4 på netop en acer aspire 5310 har haft det problem
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

imacairpro skrev:
soundpartner skrev:det kan være at touchpadet ikke er kompatibelt med den driver der er loadet til det. det du siger minder en smule om min touchskærm når denne har forkert driver, elleer er forkert kalibreret... du kan evt se om pakkerne gsynaptic xserver-xorg-input-synaptics og kcm-touchpad er installeret, og evt kan hjælpe dig den rette vej mod en løsning

Alle tre pakker er installeret. Men når der kun er problemer ved 1. opstart og kun uden strøm ved jeg ikke om det kunne være mangel på kompatibel driver? Men det kunne være realistisk eftersom flere af dem der har installeret ubuntu 10.4 på netop en acer aspire 5310 har haft det problem

det kunne også være noget kalibrering som driller. noget som på forunderlig vis sker automatisk men ikke gemmes, og som ikke sker på grund af en eller anden instilling af noget strømspare noget når nu maskinen startes under bestemte vilkår.

hvis dette er sagen kan det måske laves manuelt og indføres i en xorg.conf således at det gemmes fra gang til gang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede