10.04 fryser

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kristianlybaek

10.04 fryser

Indlæg af Kristianlybaek »

Hej alle,

jeg har lige installeret 10.04 på min bærbare - som er 4,5 år gammel, men som kørte 9.10 forholdsvist problemfrit. Derudover har jeg installeret scriptet fra scripts.linux.dk (som i øvrigt er totalt 1337).

10.04 fryser dog! Jeg kan se, det ofte sker når jeg roder med skrivebordene nede i højre hjørne, men det skete også, da jeg startede Opera op.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Venlig hilsen Kristian.
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 10.04 fryser

Indlæg af lath »

Kristianlybaek skrev:Hej alle,

jeg har lige installeret 10.04 på min bærbare - som er 4,5 år gammel, men som kørte 9.10 forholdsvist problemfrit. Derudover har jeg installeret scriptet fra scripts.linux.dk (som i øvrigt er totalt 1337).

10.04 fryser dog! Jeg kan se, det ofte sker når jeg roder med skrivebordene nede i højre hjørne, men det skete også, da jeg startede Opera op.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Venlig hilsen Kristian.

Opfylder din computer hardwarekravene til Lucid?
Der er RAM som grafikkort evt. måtte tage + 256 MB, og en rimelig hurtig processor. Bemærk at mængden af RAM betyder meget.

Hvis der diskswappes (harddisken bruges som udvidet hukommelse), så forvent at en hvilken som helst mikroprocessor kører fra omkring meget langsom og opefter af det den kan præstere - det bliver værre jo flere programmer Linux har åbent, og jo mindre RAM maskinen har.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Kristianlybaek

Hej Lars,

well, min maskine har 1 GB ram og jeg har sat 3 GB af til swap. Skulle det ikke være rigeligt?
Lenovo Thinkpad T430
lath

Indlæg af lath »

Kristianlybaek skrev:Hej Lars,

well, min maskine har 1 GB ram og jeg har sat 3 GB af til swap. Skulle det ikke være rigeligt?

Det kommer an på hvad du har åbnet af programmer:
Jeg har:
  • 4 x Nautilus (Filhåndtering)
  • 1 x Xchat
  • 1 x Thunderbird
  • 1 x Firefox med 60 åbne faneblade
  • 1 x Terminal
  • hertil 256 MB til grafikkort

Det bruger 1998 MB RAM ud af 4 GB (4096 MB) RAM ialt

Hvis du bruger Compiz Fusion uden at have 3D hardware support i grafikkortet er det CPU der skal trække læsset, og så burde den faktisk være omkring 100x hurtigere for at gøre det lige så godt som et low-end grafikkort med 3D support.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Kristianlybaek

Hej Lars,

jeg har generelt meget få programmer kørende samtidig. Efter lidt brug er den også stoppet med at gøre det igen. Det er dog nu blevet en fast procedure, at hvis jeg kører blot et par sekunder på batteri og ikke på strøm, så fryser den. Jeg kan huske, jeg havde et lignende problem med en tidligere udgave, hvorefter jeg fik et lille script, som klarede det for mig.

Kristian
Lenovo Thinkpad T430
lath

Indlæg af lath »

Kristianlybaek skrev:Hej Lars,

jeg har generelt meget få programmer kørende samtidig. Efter lidt brug er den også stoppet med at gøre det igen. Det er dog nu blevet en fast procedure, at hvis jeg kører blot et par sekunder på batteri og ikke på strøm, så fryser den. Jeg kan huske, jeg havde et lignende problem med en tidligere udgave, hvorefter jeg fik et lille script, som klarede det for mig.

Kristian

Jeg har ingen ide om hvad der kan hjælpe dig.

Iøvrigt, hvis andre skal kunne hjælpe dig bør du nok være betydeligt mere detaljeret, end at skrive noget så udetaljeret som 'min bærbare', kig gerne på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279

Det eneste jeg ved lige nu om din bærbare er den har 1024 MB RAM minus det som bliver brugt af dit grafikkort.

/Lars
Kristianlybaek

Hej Lars,

ok, jeg prøver at oppe mig omkring det. Det er langt hen ad vejen på grund af, at jeg ikke selv ved det.

Jeg finder ud af det.

Kristian
Lenovo Thinkpad T430
poulsen
Geografisk sted: Århus

Indlæg af poulsen »

Hej Lars.

Fandt du en løsning på dit problem?

Jeg oplever det samme lidt for tit synes jeg (og har kun havt 10.04 installeret i en uge)

Jeg har også gammelt hardware
en Lenovo X41t med 1,5gb ram, 1,6GHz Pentium M, Intel GMA 900 grafikkort (jeg ved ikke om det er 910GML eller 915GM)

Men jeg oplevede noget lignede på 9.10 også, men der frøs al med undtagelse af musen.
Jeg har ikke havt mulighed for at prøve at få ssh adgang til den mens den er i freez mode, så ved ikke hvor død den er.
lath

Indlæg af lath »

poulsen skrev:Hej Lars.

Fandt du en løsning på dit problem?

Det var nu ikke lige mig der havde et problem, men en anden debattør.

Jeg har også en ny computer med 10.04, hvor der har været knas med.

Problemet viste sig dog slet ikke at være computeren men fra min router. Det er min Linksys WRT54GL router, som har fået roastet 2 af dens 4 LAN porte samt dens WLAN.
Det er sket som følge af transienter på elnettet på grund af et lynnedslag i elnettet her i nærheden fredag den 20. Maj 2010, hvor der var der var et uvejr om eftermiddagen.

poulsen skrev:Jeg oplever det samme lidt for tit synes jeg (og har kun havt 10.04 installeret i en uge)

Jeg har også gammelt hardware
en Lenovo X41t med 1,5gb ram, 1,6GHz Pentium M, Intel GMA 900 grafikkort (jeg ved ikke om det er 910GML eller 915GM)

Men jeg oplevede noget lignede på 9.10 også, men der frøs al med undtagelse af musen.
Jeg har ikke havt mulighed for at prøve at få ssh adgang til den mens den er i freez mode, så ved ikke hvor død den er.

Jeg kan iøvrigt lige nævne at jeg har afprøvet både Fedora 13 LXDE, og Fedora 13 KDE (fra en LiveCD i begge tilfælde):
LXDE udgaven tror jeg vil smide på min Asus Eee 1002HA - den kører pænt hurtigt - selv fra LiveCDen - tænk sig så at når den kommer ned på harddisk går det mindst 10x hurtigere, så vil det være som at fræse rundt i en Formel 1.

KDE er også blevet rigtigt godt.

/Lars
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

LXDE er virkelig overrumplende hurtigt. Husk ubuntu også har en LXDE version som sandsynligvis bliver helt officiel fra version 10.10 - Lubuntu.
Men man kan allerede downloade det i version 10.04.
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Brandt »

En gang oplevede jeg det samme med en bærbar og Windows xp.
Problemet var der også efter en geninstallation men ikke med ubuntu 8.10 eller var det 9.04.
Det kan jeg ikke lige huske.

Nå, men det viste sig at være et nyt batteri, der skulle til.
Problemet var der aldrig hvis man fjernede batteriet fra computer og man kun kørte
med 230v forsyning.

/Brandt
Senest rettet af Brandt 30. maj 2010, 10:33, rettet i alt 1 gang.
poulsen
Geografisk sted: Århus

Indlæg af poulsen »

lath skrev:
lath skrev:Det var nu ikke lige mig der havde et problem, men en anden debattør.

My bad, det var den oprindelige debatør ( Kristianlybaek) jeg ville spørge :)

Jeg kan rigtigt godt li' det simple og elegante design som gnome tilbyder. Derudover kan jeg også rigtigt godt li' den lethed (hvis det er et ord) som der tit er i Ubuntu.

Jeg kunne måske prøve Fedora med gnome ovenpå, for at se om det løser mine problemer, men det optimale ville være at finde fejlen så jeg kunne beholde ubuntu :)

Jeg har en fornemmelse af at fejlen er knyttet sammen med det grafik hardware jeg (og Kristianlybaek) har. Derfor ville jeg spørge om han havde fået løst problemet, og hvordan.