Ubuntu 10.04 - både godt og mindre godt - (LØST)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sdp

Ubuntu 10.04 - både godt og mindre godt - (LØST)

Indlæg af sdp »

Har netop fået installeret 10.04 (32 bit) og har gjort nogle erfaringer.

Opstarten af Ubuntu er blevet meget hurtigere. Virkelig en forbedring.

Til gengæld er visse programmer blevet meget langsommere. Open Office er værst. Det tager over 20 s at åbne et meget simpelt regneark (15 kb). Også Firefox er blevet langsom. Det tager adskillige sekunder at åbne en hjemmeside (f.eks. dette forum). Google Chrome er meget bedre på det punkt. Jeg ved godt, at det nok er andre fora, jeg skal henvende mig til, men det kunne være interessant at høre, om andre har samme erfaringer og om der er en løsning.

Det irriterer mig også, at efter nogen tids inaktivitet skal man indtaste kodeord for at fortsætte. Det er iøvrigt også ulogisk, når man har sat den til at logge ind uden brug af kodeord. Kan det ændres?

mvh
Svend Daugaard Pedersen
Senest rettet af sdp 26. maj 2010, 09:01, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 10.04 - både godt og mindre godt

Indlæg af laoshi »

Det irriterer mig også, at efter nogen tids inaktivitet skal man indtaste kodeord for at fortsætte.

Det lyder til at du skal ind i System > Indstillinger > Pauseskærm og sørge for at der ikke er markeret i 'Lås skærm når pauseskærm er aktiv' eller evt. også gå ind i 'Strømstyring' og sætte længere tid på eller deaktivere hvilefunktionen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

For lige at svare på den letteste del. Hvis du ikke ønsker at computeren skal låses ved dvale: ALT+F2
kør gconf-editor.
Find apps -> gnome-power-manager -> lock.
Fjern fluebenene i suspend og hibernate.

Lyder mærkeligt med openoffice - hos mig er den blevet hurtigere.

Med hensyn til nettet kan det være du skulle overveje at skifte til opendns navneserver.
sdp

Indlæg af sdp »

zob skrev:Med hensyn til nettet kan det være du skulle overveje at skifte til opendns navneserver.

øh.. hvordan gør man det :?:

mvh
Svend Daugaard Pedersen
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Det er heldigvis ganske simpelt: https://store.opendns.com/setup/operatingsystem/ubuntu :)

Jeg havde selv store problemer med mit internet, men efter at jeg gik over til OpenDNS kører det som det skal :)
Hilsen Kenny
sdp

Indlæg af sdp »

Ja, det ser jo nemt nok ud, men jeg tror jeg venter lidt. 30 års computererfaring har givet mig en indbygget skepsis over for sådanne ændringer, med mindre jeg er sikker på, at det vil løse et alvorligt problem. I dette tilfælde tror jeg ikke på, at det løser problemet. Der er nemlig ingen hastighedsproblemer med Google Chrome (tilslutning til http://ubuntuforums.org tager 11 s i Firefox og 1-2 s i Chrome), så problemet ligger sandsynligvis i Firefox og ikke i OS-opsætningen.

mvh
Svend Daugaard Pedersen
John Doe
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af John Doe »

Jeg har haft store problemer med at loade forskellige sider med min windows maskine. Så installerede jeg ubuntu og firefox og vupti, så kører det hele smooth...
- nu også uden signatur
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

sdp skrev:Ja, det ser jo nemt nok ud, men jeg tror jeg venter lidt. 30 års computererfaring har givet mig en indbygget skepsis over for sådanne ændringer, med mindre jeg er sikker på, at det vil løse et alvorligt problem. I dette tilfælde tror jeg ikke på, at det løser problemet. Der er nemlig ingen hastighedsproblemer med Google Chrome (tilslutning til http://ubuntuforums.org tager 11 s i Firefox og 1-2 s i Chrome), så problemet ligger sandsynligvis i Firefox og ikke i OS-opsætningen.

mvh
Svend Daugaard Pedersen

undskyld mig, ikke for at fyre et personangreb af, men med mindre det er 30 års erfaring med ubuntu så kan du ikke bruge dine 30 års erfaring til andet end at lyde arrogant, bedrevidende, og i sidste ende nok dummere end jeg tror du er.
du kan på ingen måde sammenligne dine erfaringer for 15 år siden med dos og win 3,11 med ubuntu i dag. det er som at sammenligne pære og bananer med kobber-rør og billed-rør.
jeg er ganske sikker på at dit problem er at firefox "flirter" med ipv6 og dette er der en masse udbydere der ikke understytter. derfor så skal du vente på at ipv6 forespørgslen laver en timeout, og derefter så bliver der lavet en alm ipv4 forespørgsel.
Hele dette fungerer ganske anderledes i crome og derfor kan du igen ikke sammenligne de 2.

hvis jeg skal være et dumt svin så vil jeg sige at som standart så bruger du din udbyders dns-server, og dette betyder at din udbyder bestemmer hvilke sider du kan se og hvilke sider du ikke må se (og ja der er sider som stort set alle udbydere forbyder dig at se) desuden så logger din udbyder dine dns-opslag (det skal de gøre), og hvis du ikke får en gyldig side på dit opslag så sender de dig i armene på hvad de nu ønsker at sende dig i armene på, og de kan da evt vedhæfte nogen af dine tidligere opslag som metadata.

ved at bruge en anden dns-server som f.eks opendns så er du uden om dette. opendns lader dig se alle sider, og den er helt uafhængig af din udbyder. teoretisk kan de stadig logge dns-opslag osv, men de gør det ikke (de har muligheden, men det gør dem jo ikke værre end din udbyder er i forvejen) og hvis dit opslag ikke giver et resultat så smidder de dig i armene på sig selv, og en søgemaskine med et par google reklamer baseret på ordlyden i dit opslag... igen gør det dem ikke værre end din udbyder.

opendns giver dig dog det du ønsker: dns-opslag som er uafhængig af din udbyder. og som bonus understyttes ipv4 og ipv6, og det er som jeg har forstået (og på alm dansk) lavet således at ipv4 og ipv6 opslaag laves simultant, og hvis ipv4 kommer med et resultat før ipv6, så tjekkes om ipv6 vil give et brugbart resultat, og hvis ikke times denne ud med det samme og ipv4 bruges.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
sdp

Indlæg af sdp »

Uha! Jeg har vist sagt noget forkert :?

Jeg har selvfølgelig ikke 30 års erfaring med Ubuntu (det er der næppe nogen, der har). Men min erfaring siger mig, at man skal holde igen med at foretage ændringer, som man dybest set ikke ved, hvad går ud på (man kan også kalde det sund skepsis). Nu har jeg fået lidt forklaring, så måske vil jeg prøve det. Men jeg ville da gerne høre om andres erfaring med et tilsvarende problem, der er blevet løst på den foreslåede måde (min opsætning er ingenlunde speciel: nyinstalleret Ubuntu, D-Link DIR 655 router og TDC som internetudbyder).

mvh
Svend Daugaard Pedersen
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Måske er du blevet lidt forskrækket over den måde soundpartner skriver på, men ikke desto mindre har han ret. Jeg kører også OpenDNS og har gjort det i flere år. Det er bare så meget bedre end udbydernes DNS.

Lyt til hvad du får af gode råd her i forum. Vi ved trods alt noget emnerne :)
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
sdp

Indlæg af sdp »

Warhawk skrev:Lyt til hvad du får af gode råd her i forum. Vi ved trods alt noget emnerne :)

Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange kompetente folk i diverse fora. Også i dette. Det er jo derfor jeg henvender mig. Problemet er imidlertid som overalt på Internettet, at alle kan deltage og komme med gode råd - kompetente såvel som mindre kompetente. Og når rådet involverer brug af terminalen, "sudo" og operationer, jeg ikke kan overskue, holder jeg lige lidt igen. Så er der tid til, at andre bakker op om ideen eller, at nogen fraråder at bruge det.

Iøvrigt er der nu fire personer i dette forum, som går ind for ideen med opendns, så nu er min "sunde skepsis" ved at være overvundet :)

mvh
Svend Daugaard Pedersen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Iøvrigt er der nu fire personer i dette forum, som går ind for ideen med opendns

Hvis det skal være en afstemning, så kan du nu tælle til 5...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Jo, det er bestemt også godt med sund skepsis - og det bør du blive ved med at have. Det er korrekt at når noget vedrører sudo i terminalen skal man være på vagt, idet det kan få alvorlige konsekvenser for systemet. Men supporterne her i forum er nu meget påpasselige og ved hvad de har med at gøre. Vi har en høj selvjustits og kunne aldrig finde på at give dig skadelig kode (som desværre er set på internationel fora).
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Sund skepsis er godt. Men jeg er også flyttet til opendns (som jeg vist allerede har nævnt).
Hvis du gerne vil tjekke hastighederne for de forskellige dns-servere:

viewtopic.php?f=11&t=9722&p=59809
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

et lille hint er at du ofte kan skille fårene fra bukkene ved at kigge på antallet af posts som folk har.
da det primært er et support forum så er her rigtig mange brugere men de fleste af dem der yder support (og er værd at lytte til) de har betydelig flere posts end de brugere som måske er mindre erfarne med systemet.
endviddere så ville folk der giver "forkerte" råd hurtigt finde at dette er et fjendtligt miljø da der hurtigt ville komme en af de "gamle ræve" og modsige denne.

folk med mere end 300-500 posts på dette forum er ofte aktive supportere og "værd at lytte til" ofte ser du dog kun en eller 2 af os i samme tråd. dette skyldes at nogle er bedre til noget end anndre, og når først en tager teten så får denne ofte plads til at føre det hele vejen hjem. det gør supporten en smule mere sammenhængende, og resulterer i bedre kvalitet. der er også flere der lige slår koldt vand i blodet og lader den rette person (ham som ved mest om emnet) lige få tid til at se og komme med indput.
ofte er de fleste forbi forum et par gange om dagen som minimum, så det er som sådan ok lige at vente et par timer og se om ikke den rette kommer ind og tager teten.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede