Problemer med Ubuntu installation generelt ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Hyggegnuen

Problemer med Ubuntu installation generelt ?

Indlæg af Hyggegnuen »

Hej alle sammen !

Jeg har i et stykke tid ville kaste mig over at få installeret en " ny " Ubuntu på min gamle PC ( Thinkpad T42 ) men det går sgu ikke særligt godt.
Prøvede at hente den nye version i sidste uge, brændte ISO filen over med programet " Imgburn " men installtionen fejler efter et godt stykke tid.
Prøvede så at hente en anden version af Ubuntu ( Studio ) men den fejlede også :twisted:
Tog så min nr.2 bærbare og prøvede på den istedet, samme issue.
hmmmmm, fandt min gamle Ubuntu ver. 9 frem, og den kører fint ind.
Har lidt mistanke til at ISO filen måske ikke bliver brændt rigtig over, eller at der indsniger sig en fejl, men ved ikke lige hvordan jeg kan tjekke det, desværre fejler en opgradering via nettet også , altså hvis jeg bare bruger updateknappen, så jeg er sgu lidt i tvivl om det bare er mig som gør et eller andet helt forkert eller hvor filmen knækker, det burde jo nærmest være plug and play.

Var det en ide at prøve at køre installationen fra en USB ? lave den bootable også køre det derfra ?

Eller skal jeg finde et andet brænderprogram ?og hvis dette skulle være fejlkilden, hvorfor hulen fejler en upgrade så også.

Håber I har lidt tips og tålmodighed til at hjælpe her :D

Pft.mvh Thomas

1. nu har jeg prøvet at lave en USB bootable Ubuntu 10.04 og efter lidt tid, kommer denne fejl når jeg forsøger installationen.
" The installer encountered an unrecoverable error. A desktop session will now be run so that you may investigate the problem or try installing again " også kan jeg klikke OK og ender så på skrivebordet , og her ligger så installpakkken, men hvad nu ?
jushoa
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: Problemer med Ubuntu installation generelt ?

Indlæg af jushoa »

Hejsa Thomas.

Først det med brænderprogrammet. Hvis du brænder den fra en ubuntu dekstop, behøver du ikke noget specielt program du kan bare højre klikke på iso filen, og vælge brænd til disk... Ved ikke om det gør nogen forskel, men det er da nemmere, ikk ;-)
Jeg har også selv haft lidt problemer med 10.04, dog ikke med installationen, men med fil spejlet. Jeg lirkede lidt med den, altså skiftede mellem de forskellige danske spejle, fordi den ikke ville bruge dansk layout, meldte den ikke kunne finde spejlet og downloade filerne. men at skifte mellem danske og engelske spejle hjalp. Det er bare hvis det nu skulle blive et problem for dig også. Men indtil videre holder jeg mig til 9.10, også fordi jeg ikke bruger de mange nye muligheder der er i 10.04, med integreret facebook og lign.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget.

Venlig Hilsen Juhoa.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.

Det er på windows du forsøger at brænde cd'en ikke sandt?
Nå, måske er din iso korrupt. Har du tjekket md5sum? https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
Download på ny, hvis det er problemet.

Husker du at brænde på LAVESTE hastighed? https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Her er lidt begynder-introduktion til ubuntu:
viewtopic.php?f=11&t=7945

@jushoa
Der er næsten altid problemer med serverne lige efter et release, det er også derfor det ofte anbefales at man lige giver den to uger inden man kaster sig over sidste nye release. Her skal det dog siges at jeg har kørt på main-server (USA) siden release og har, så vidt jeg ved, også hentet mit danske layout derfra, og har ikke haft ikke haft problemer i den forbindelse overhovedet.
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Hej igen !

Jo det er fra Windows jeg har brændt den, og den er brændt lavt. Jeg har nu foretaget mig yderligere og kan desværre konstatere at jeg har brug for hjælp.
Jeg har lånt en anden CD med Ubuntu 10.04 på som er blevet brugt til at installere en XP301, jeg har selv brugt denne CD til at smide Ubuntu på en T500, det virker også fint :roll: , så langt så godt.
Begge CD'er har jeg nu prøvet igen på min T42 thinkpad, samme fejl som tidligere, jeg har også prøvet den på en T20 Thinkpad, det giver samme problem som på T42, dvs at jeg kun kan køre installationen på en T500 ???

Hvad kan jeg så gøre for at få version 10.04 til at virke på min gamle bærbare ?

Jeg fatter ikke at jeg ikke kan få kørt installationen til ende, om det er positivt at fejlen er den samme fra begge CD'er og på begge gamle bærbare ved jeg ikke, men det er da konsekvent.

Er der nogen her på forum som har det kørende på en af disse 2 modeller ? Thinkpad T40 model 2373-4AF eller T42 model 2373-CTO ?

Jeg vil være glad for al den hjælp som jeg kan få.

Som sagt så kan jeg godt få det til at køre på en T500, så den er ikke gal med CD eller evnerne til at få det til at virke " ud af boksen " :o

Mvh Thomas
Svante

Indlæg af Svante »

Har det noget med denne tråd at gøre:
viewtopic.php?f=2&t=10629
Da det er en Thinkpad, kunne der være en sammenhæng.
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Har det noget med denne tråd at gøre:
viewtopic.php?f=2&t=10629
Da det er en Thinkpad, kunne der være en sammenhæng.

Hej Svante !

Jo tak det kunne lyde sådan.

Men jeg forstår ikke helt det med at boote anderledes, eller at rette i måden den booter op på.

Jeg kan godt se at hvis jeg vælge at trykke escape så får jeg en menu, og her kan jeg disable nomode set ( stod der vist )

Men hvorledes jeg kan skrive det parameter ind som står i den anden tråd af din ?
CITAT = ( Du kan manuelt gøre det i /etc/default/grub med 'i915.modeset=0' som parameter. )

Hvordan gør man det ???

Mvh Thomas
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg gjorde først det her:
Det løser naturligvis ikke problemet at få installeret systemet først. Derfor kan man boote med live-cd'en og lige efter kernen vises på skærmen, trykke på en tast f.eks <esc>. Derved kommer der en "alternate install cd" lignende menu frem. Ved at trykke på <F6> og <esc> får du adgang til at rette i boot kommandoen til live-cd'en. Ved at tilføje i915.modeset=1 til linien fik jeg installeret Lucid 10.4 uden problemer.

Så får man lov til at installere.
Derefter skal man så editere grub-filen.
Der fulgte jeg denne guide:
https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%2 ... a%20LiveCD
Prøv om det ikke virker.
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Jeg gjorde først det her:
Det løser naturligvis ikke problemet at få installeret systemet først. Derfor kan man boote med live-cd'en og lige efter kernen vises på skærmen, trykke på en tast f.eks <esc>. Derved kommer der en "alternate install cd" lignende menu frem. Ved at trykke på <F6> og <esc> får du adgang til at rette i boot kommandoen til live-cd'en. Ved at tilføje i915.modeset=1 til linien fik jeg installeret Lucid 10.4 uden problemer.

Så får man lov til at installere.

Hej igen !

Hvordan retter jeg boot kommandoen i live cd'en ??

Jeg er ikke helt med på klumpen hvad det angår ? Jeg synes slet ikke at jeg kan se den mulighed ?

Mvh Thomas
Svante

Indlæg af Svante »

Efter du har trykket <F6> og <Esc>, skriver du simpelthen

Kode: Vælg alt

i915.modeset=1

Du vil kunne se hvad du skriver, næsten nede i bunden af skærmen, hvor der står noget i forvejen.
Prøv det.
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Efter du har trykket <F6> og <Esc>, skriver du simpelthen

i915.modeset=1

Du vil kunne se hvad du skriver, næsten nede i bunden af skærmen, hvor der står noget i forvejen.
Prøv det.

Hej Svante !

Nu er jeg ved at være med.........måske :lol:
Den menu jeg var havnet i, havde menupunkter fra f1 til f6, den grafiske, men presser jeg F6 lige når der køres fra CD også lige escape lige efter , så kommer jeg i kommandoprompt hvor der står BOOT , er dette korrekt ?

Så langt så godt, men hvordan filen får jeg et = ?

Jeg har prøvet alle taster syntes jeg ( jeg kan kun få tegnet ) når jeg bruger shift og trykker på 0 ), så jeg kan sgu ikke finde = :cry:

Forslag ?

Mvh Thomas
Svante

Indlæg af Svante »

Så vidt jeg husker, så vælg dansk som sprog som det første, inden du gør det andet. Så skulle tastaturet gerne være dansk.
Ellers må du lige vende tilbage :-)
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Så vidt jeg husker, så vælg dansk som sprog som det første, inden du gør det andet. Så skulle tastaturet gerne være dansk.
Ellers må du lige vende tilbage :-)

Godmorgen !

Det var det første jeg gjorde, har også prøvet at vælge engelsk bare som forsøg, men får sgu de samme tegn.

Men nu fandt jeg sørme = på knappen til venstre for backspace, uden at taste andet end den, så den må jeg åbenbart have overset :? sorry.

Er det korrekt at jeg står ved BOOT : ??

Jeg har prøvet at skrive i915.modeset=1 men får " could not find kerne image : i915.modeset=1 " så skal jeg angive noget før dette ?

Mvh Thomas
Svante

Indlæg af Svante »

Efter man har fået skrevet

i915.modeset=1
Så skulle man kunne fortsætte installationen uden at få sort skærm.
Det er selvfølgelig lidt svært at forklare uden at kunne se med over skulderen, men prøv dig frem.
Prøv evt. at kigge her. Det er måske en bedre forklaring:
https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Efter man har fået skrevet

i915.modeset=1
Det er selvfølgelig lidt svært at forklare uden at kunne se med over skulderen, men prøv dig frem.

Hej Svante ! foreløbig tak for hjælpen :D
Jeg er ked af at jeg ikke lige får det til at spille, men det gør jeg desværre ikke.
Jeg er nået så vidt at jeg er med på det med at " breake " standard booten.
trykker f12 for at vælge boot menuen på maskinen,vælger så at boote på CD og det går fint, når frem til at se linux booten og trykker der F6 , vælger dansk tastatur og trykker så escape, så bliver jeg spurgt om jeg ønsker at forlade den grafiske menu og gå i kommandoprompt, det vælger jeg så og der står boot: , når jeg så skriver som du foreslår i95.modeset=1 og trykker enter får jeg af vide " Could not find kernel image : i915.modeset=1 " også står der boot igen ?

Mvh Thomas

Ps. jeg har kigget i den anden forklaring du har skrevte om, det syntes jeg ikke ændrer forståelsen , og jeg kan ikke se havd jeg skal gøre istedet.
Hyggegnuen

Indlæg af Hyggegnuen »

Svante skrev:Efter man har fået skrevet

i915.modeset=1

lige efter boot: kan jeg ikke skrive i915.modeset=1 og boote ??? det virker simpelthen ikke :?

Hvis jeg trykker F3 så gives der et eks. boot: live acpi=off , så er det muligt at jeg skal skrive noget foran i915.modeset=1 ???

Sorry at jeg er total noob til det her, det er bla derfor jeg har afholdt mig tidligere fra Linux :mrgreen:

Foreløbig mange tak for indsatsen.

Mvh Thomas