Ubuntu Server 10.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
PizzaJoe
IRC nickname: PizzaJoe

Ubuntu Server 10.04

Indlæg af PizzaJoe »

Hej alle kloger hoveder :)

Jeg fik lige installeret Ubuntu Server på min stationære computer.
Processen gik godt og det virke præcis som alternative install for normal ubuntu.

Den loadede op og er nu bare en terminal - fint nok :D

Her er spørgsmålet så;
Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med at sætte NFS op??

Jeg har Ubuntu 10.04 på en notebook
Ubuntu Server 10.04 på min stationære
En netbook med Windows 7

Kan jeg sætte NFS op så jeg kan bruge cd-drevet på min stationære som var det et cd-drev der sad i min netbook

Tak på forhånd

PizzaJoe ;)
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu Server 10.04

Indlæg af Brandt »

PizzaJoe

Indlæg af PizzaJoe »

Der har jeg kigget men synes ikke at kunne finde ud af det..

Jeg har førhen haft en FreeNAS på samme maskine som kørte på ipadressen 192.168.1.120 med port 21 og 80 til FTP og webbaseret maangement

Jeg vil meget gerne have en detaljeret guide hvis nogle kender en ?:):)
PizzaJoe

Indlæg af PizzaJoe »

Ingen der kan hjælpe ??
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Brandt »

Jeg kender ikke lige nogle andre GUI programmer andet end Webmin og tror også ebox, desværre kniber det med en god guide.

/Brandt
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

PizzaJoe, det er en to-trins proces at dele NFS på serveren og det kan godt være lidt tricky at få det til at virke på den/de maskiner der skal bruge den/de delte mapper. Desuden virker NFS ikke på Windows, til det skal du bruge Samba som jeg ikke selv bruger (og derfor ikke kan hjælpe med).

Når jeg indstiller min server med shares osv gør jeg det fra en tty eller en terminal, så jeg kender ikke til nogle GUI-programmer der kan hjælpe, men det er nu ikke så slemt at bruge en terminal. Intsallerede du NFS under instalationen? Hvis ikke skal det jo ind først og kan gøres med

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nfs-commen

Bagefter (eller hvis du allerede har NFS) skal du redigere i en tekstfil for at dele, og for at åbne tekstfilen kan du bruge

sudo nano /etc/exports

På en ny linie i bunden skriver du så stien til det du vil dele, i dit tilfælde det mount-punkt som du bruger til cd-rom'en. Det hedder noget i retning af /media/cdrom(og så nok et nummer). Hvis du redigere tekst-filen i nano som jeg brugte i eksemplet skal du så trykke ctrl+o for at gemme og så ctrl+x for at afslutte, men du kan bruge en hvilken som helst editor til det.

Istedet for at genstarte computeren når du har redigeret i dele-filen kan du bruge

sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart

for at genstarte NFS-tjenesten.

Læs evt. http://www.freeos.com/articles/3421/

Uden at vide hvordan du vil tilslutte din nye share vil jeg gerne advare dig om at hvis du deler /media/cdrom0, så er det /media/cdrom0 du skal tilslutte, ikke cdrom0 som Windows bruger. F.eks. hvis din server-ip er 192.168.1.1 så kommer sharen til at hedde 192.168.1.1:/media/cdrom0. Det spildte jeg nemlig lidt tid på at regne ud :D

Alternativt kan du bruge fstab til at mounte automatisk når Ubuntu starter, det kan du læse mere om her https://help.ubuntu.com/community/Fstab
PizzaJoe

Indlæg af PizzaJoe »

Jeg fandt lige en guide her i forumet som viste hvordan man mountede en share i windows xp nu prøver jeg og se om det virker på windows 7

Så skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg sætter serveren ordenligt op :)

Tak folkens skriver lige når jeg har prøvet :D :D