USB-modem sammen med trådløst netværk, 10.04

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Ballan

USB-modem sammen med trådløst netværk, 10.04

Indlæg af Ballan »

Hej med jer,

Jeg kører ubuntu 10.04, med et velfungerende usb-modem. Jeg har nemlig ikke noget fast internet hvor jeg bor pt.
Jeg har så lige købt en NAS og en trådløs router, som jeg har fået op at køre via min bærbare (eneste pc).

Mit problem er nu, at jeg ikke kan være på netværket og internettet på samme tid. :(
Jeg formoder at det er ip-adresserne og routeropsætningen den er gal med, men jeg forstår mig ikke på den slags desværre.

Er der nogen der kan hjælpe ?

På forhånd tak! :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: USB-modem sammen med trådløst netværk, 10.04

Indlæg af soundpartner »

Ballan skrev:Hej med jer,

Jeg kører ubuntu 10.04, med et velfungerende usb-modem. Jeg har nemlig ikke noget fast internet hvor jeg bor pt.
Jeg har så lige købt en NAS og en trådløs router, som jeg har fået op at køre via min bærbare (eneste pc).

Mit problem er nu, at jeg ikke kan være på netværket og internettet på samme tid. :(
Jeg formoder at det er ip-adresserne og routeropsætningen den er gal med, men jeg forstår mig ikke på den slags desværre.

Er der nogen der kan hjælpe ?

På forhånd tak! :)

næææ det der går galt er prioriteringen... rent praktisk kan du kun være på et net ad gangen.
trådet net er normalt hurtigere og mere stabilt så dette er prioriteret højest, trådløst net er derefter prioriteret og i bunden ligger en modemforbindelse.
din maskine prioriterer derfor den trådløse forbindelse og nedprioriterer dit modem.
Dette er skam ganske normalt.
omend det er muligt at omgåå dette så er det meget teknisk og ikke noget jeg vil tilråde dig med mindre du er en meget avanceret bruger.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Ballan

Indlæg af Ballan »

Så bøvlet var det nu ikke... :P - fik lige lidt hjælp via en anden side...

Når begge netværk er aktiveret, kan jeg få det til at virke med følgende kommandoer:

2 x

Kode: Vælg alt

sudo route del default
... så sletter den begge gateways.

Herefter sætter jeg default til usb-modem'et...

sudo route add default gw 10.64.64.64 dev ppp0
Så virker begge netværk på samme tid ;-)

Btw. så synes jeg det er en fed idé, med den side du har omkring linux scripts. !!! thumbs up!
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Ballan skrev:Så bøvlet var det nu ikke... :P - fik lige lidt hjælp via en anden side...

Når begge netværk er aktiveret, kan jeg få det til at virke med følgende kommandoer:

2 x

sudo route del default
... så sletter den begge gateways.

Herefter sætter jeg default til usb-modem'et...

sudo route add default gw 10.64.64.64 dev ppp0
Så virker begge netværk på samme tid ;-)

Btw. så synes jeg det er en fed idé, med den side du har omkring linux scripts. !!! thumbs up!

ohh ja det er selvfølgelig også en mulighed. den havde jeg ikke lige overvejet. i dette eksempel der er det en brugbar løsning, men der er et par ulemper ved denne løsning, som du dog ikke får problemer med da din primære internetforbindelse er det mobile bredbånd
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede