Ubuntu 10.04 - VNC

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
tbresson

Ubuntu 10.04 - VNC

Indlæg af tbresson »

Hej.
Jeg har som med alle de andre version af Ubuntu bare enabled VNC så jeg kan fjernstyre min maskine fra Windows.

Der har ikke været nogen problemer før nu.

Når jeg laver en VNC connection til min Ubuntu maskine kan jeg se, at der popper en dialog boks frem på maskinen som beder om unlock af keyring. Før jeg indtaster mit password på Ubuntu maskinen kan jeg ikke få lov til at fjernstyre den. Efter reboot skal jeg gøre det samme igen.

Hvordan løser jeg lige det problem? :)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 10.04 - VNC

Indlæg af lath »

tbresson skrev:Hej.
Jeg har som med alle de andre version af Ubuntu bare enabled VNC så jeg kan fjernstyre min maskine fra Windows.

Når jeg laver en VNC connection til min Ubuntu maskine kan jeg se, at der popper en dialog boks frem på maskinen som beder om unlock af keyring. Før jeg indtaster mit password på Ubuntu maskinen kan jeg ikke få lov til at fjernstyre den. Efter reboot skal jeg gøre det samme igen.

Det er vist det at dem der har udviklet det vil kalde "Det er ikke en fejl, det er en feature".

Det vil sige at det er meningen at du skal vide at nu åbner du for at andre kan styre og kontrollere din computer. Måden det er lavet på er så at du bliver spurgt om dit kodeord.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

lath skrev:

Det er vist det at dem der har udviklet det vil kalde "Det er ikke en fejl, det er en feature".

Det vil sige at det er meningen at du skal vide at nu åbner du for at andre kan styre og kontrollere din computer. Måden det er lavet på er så at du bliver spurgt om dit kodeord.

/Lars

nogle vil enda gå så langt at kalde det for sikkerhed.
vnc er en ukrypteret protokol det vil sige at data sendes ukrypteret og er meget nemt at sniffe. husk at netværkstrafik ikke som sådan går fra a-b. netværkstrafik bliver sendt fra a og ud i hele verden, og så er det b's egen opgave at "finde" og hente pakkerne hjem.
det er derfor en ganske fin ting at du som bruger skal akseptere den indkommende forbindelse.
Når dette er sagt så er det selvfølgelig muligt at slå dette fra. jeg er dog ikke den rette til lige at guide dig igennem dette da jeg ikke selv har brugt vnc i flere år grundet netop usikkerheden.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

soundpartner skrev:
lath skrev:

/Lars

nogle vil enda gå så langt at kalde det for sikkerhed.
vnc er en ukrypteret protokol det vil sige at data sendes ukrypteret og er meget nemt at sniffe. husk at netværkstrafik ikke som sådan går fra a-b. netværkstrafik bliver sendt fra a og ud i hele verden, og så er det b's egen opgave at "finde" og hente pakkerne hjem.
det er derfor en ganske fin ting at du som bruger skal akseptere den indkommende forbindelse.
Når dette er sagt så er det selvfølgelig muligt at slå dette fra. jeg er dog ikke den rette til lige at guide dig igennem dette da jeg ikke selv har brugt vnc i flere år grundet netop usikkerheden.

jeg kan nu se at det er endnu nemmere end jeg husker det.
under system > instillinger > fjærnskrivebord der kan du under sikkerhed se at første mulighed er at du skal godkende forbindelsen (standart) anden mulighed er at brugeren skal kende et kodeord (husk igen her at det er en ukrypteret forbindelse, og at et svagt kodeord kan knækkes på ca 2 min) sidste mulighed er at der altid aksepteres forbindelse (virkelig virkelig usikkert)
husk vnc er en grafisk forbindelse, og standarten er crossplatform. der findes et utal af værktøjer der sniffer efter åbne vnc servere og flere har endda værktøjer til at bryde koder automatisk, så hvis maskinen er online så vil jeg meget overveje min brug af vnc. jeg opdagede det selv på den hårde måde en gang for lang tid siden. heldigvis så kunne maskinen ikke meget mere end at styre digitale lydpulte, samt styre inteligent lys. men hvis det er en maskine med personlig info eller enda netbank og lignende så er det at servere disse oplysninger på et sølvfad
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
tbresson

Indlæg af tbresson »

Hej.

Tak for jeres svar. Sikkerheden er slet dog ikke aktuel, da jeg kun bruger det via et LAN med 2 PC'ere på, da jeg har taget min anden skærm og sat på min PC (dual-screen).

VNC er let at sætte op og det virker. Derfor valgte jeg det.

Jeg ved der findes en feature i Ubuntu's VNC server som vil have man bliver informeret om, at en bruger prøver at overtage ens desktop, men dette er slået fra. Hvilket gjorde jeg med det samme tænkte, at så var det ikke det som var et problem.
tbresson

Indlæg af tbresson »

Jeg var lige inde og slå til at jeg skal have besked når nogen remoter min desktop, og det er ikke det samme billede som kommer frem.
tbresson

Indlæg af tbresson »

Løsning fundet: http://davestechsupport.com/blog/2009/0 ... d-keyring/

Godt nok på engelsk.

Under Applications -> Accessories -> Passwords and Encryption keys sletter du alt. Derefter starter du System -> Preferences -> Remote Desktop.
Gå ned i feltet og forsøg at indtast et password (hvor der står require the user to enter a password).
Så kommer der en keyring popup. Lad felterne være blanke og tryk ok. Derefter får du en advarsel, og her trykker du bare Use Unsafe.

That's it:)