Dobbelt ramforbrug i 10.04?
-
- Geografisk sted: Moldavien
Dobbelt ramforbrug i 10.04?
Kan det passe, at jeg bruger dobbelt så meget ram i 10.04 (360) som i 9.04 (180) i tomgang?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Dobbelt ramforbrug i 10.04?
Peter Fjelstrup skrev:Kan det passe, at jeg bruger dobbelt så meget ram i 10.04 (360) som i 9.04 (180) i tomgang?
ja det kan fint passe.
der er kommet en masse snedige funktioner som kører i baggrunden, deriblandt me-menuen, og dette ligger i rammen og hygger sig og bruger så et par clock-cykles af og til.
lige præcis ramforbrug der skal du tænke meget anderledes i linux end du skal i windows...
i windows der er tanken JEG skal have, så JEG tager så JEG har nok, og så må de andre så derefter tage hvad DE skal have... så længe der er ram nok så er der ingen problemer, men når man løber tør så er man på spanden.
i linux er tankegangen at når rammen er der kan vi jo lige så godt bruge løs af den, men når der så kommer nogen med et større behov så kan vi godt afgive noget af den ram som vi ikke lige bruger nu og her. Til gengeld for at være flink og dele så kunne det jo være at de andre var lige så flinke når vi selv skal bruge.
resultatet er at windowsprogrammer ofte hamstre for at være sikker på at have nok, men linuxprogrammer bruger hvad de har brug for nu og her, og det der så er tilovers kan man bruge når der ikke er andre der har et større behov.
dette er også grunden til at folk med 3 eller flere gb ram meget sjælden udnytter alle disse ram, for der er ikke processer nok kørende til at udnytte alle disse ram, mens i windows der kan et program i dvale i baggrunden som pt intet laver stadig gøre krav på store mængder ram. ikke fordi det skal bruge dem, men fordi det måske på et tidspunkt måske kunne gå hen og få brug for dem
-
- Geografisk sted: Veksø
Peter Fjelstrup skrev:Kan det passe, at jeg bruger dobbelt så meget ram i 10.04 (360) som i 9.04 (180) i tomgang?
Tallene du har skrevet i er parentes, er det den mængde ram i MB din maskine bruger i tomgang?
Jeg synes under alle omstændigheder at de tal er meget lave. Jeg ved at Vista i tomgang gerne tager 1.4 GB ram. I hvertfald på min maskine.
Jeg bliver mere og mere glad for at jeg har skiftet til ubuntu som mit primære OS
-
Jeg har en del gl. maskiner, der tidligere kørte fint med 256 MB + virtuel, nu tør jeg så ikke opgradere til 10.04.
Eller er der en måde at formindske forbruget?
De skal egenlig kun køre Mozilla, Opera, Tekst og lidt musik.
-
Peter Fjelstrup skrev:Jeg har en del gl. maskiner, der tidligere kørte fint med 256 MB + virtuel, nu tør jeg så ikke opgradere til 10.04.
det kan du sagtens... som sagt så bruger systemet hvad der er behov for og så udnytter den det ekstra som det nu lige kan se en grund til at udnytte. 256 mb er dog absolut minimum 372 er at anbefale. men som sagt kan det sagtens køre med 256... lige nu på denne maskine med 512 mb ram der kører jeg med firefox med 3 faner og pidgin kørende der bruger jeg 270 mb ram. og igen jeg ville sagtens kunne køre med 256 mb ram og så en swap på 600 til 1000 mb
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Ellers kunne Lubuntu vel bruges, LXDE som er desktoppen på den, er efter min erfaring ikke nær så ram slugende som gnome desktoppen.
har selv Lubuntu på en eeepc900 samt en lidt hurtigere laptop, og begge udmærker sig ved et ram-forbrug (når intet andet end systemet kører) på under 80 MB
http://lubuntu.net/
har selv Lubuntu på en eeepc900 samt en lidt hurtigere laptop, og begge udmærker sig ved et ram-forbrug (når intet andet end systemet kører) på under 80 MB
http://lubuntu.net/
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Redaktør
Jeg må også bøje mig i støvet for Lubuntu. Utroligt som det kan give nyt liv til ældre computere.
-
tjaaa jeg lavede lige en sjov lille test...
Samme maskine, med samme install af lucid, med firefox og 5 faner åbne, irc og msn via pidgin, evolution og en enkelt terminal (top) maskinen har kørt i ca 30 min med ovenstående og bruger så 1259 mb ud af 2 gb
jeg lukkede ned, fjernede en gb ram så der kun er 1 gb tilbage, og maskinen kører det samme som ovenfor, og bruger 778 mb af 1 gb
lukkede igen ned og satte så 512 mb ram i maskinen, kørte samme som ovenfor, og så brugte maskinen 315 ud af 511 mb ram.
i den ca halve time maskinen har stået har jeg brugt den til at surfe i firefox, chatte med pidgin osv. jeg syntes meget godt at det netop ilustrerer at ubuntu udnytter den ram der nu er til rådighed, og tilpasser sig til forholdene.
Jeg ville ønske jeg havde en blok på 256 mb der passede i maskinen, så jeg også kunne teste med 256 mb, men umidelbart ved surf og chat der har jeg ikke kunnet mærke forskel på om jeg havde 2 gb i maskinen eller kun 512 mb
Samme maskine, med samme install af lucid, med firefox og 5 faner åbne, irc og msn via pidgin, evolution og en enkelt terminal (top) maskinen har kørt i ca 30 min med ovenstående og bruger så 1259 mb ud af 2 gb
jeg lukkede ned, fjernede en gb ram så der kun er 1 gb tilbage, og maskinen kører det samme som ovenfor, og bruger 778 mb af 1 gb
lukkede igen ned og satte så 512 mb ram i maskinen, kørte samme som ovenfor, og så brugte maskinen 315 ud af 511 mb ram.
i den ca halve time maskinen har stået har jeg brugt den til at surfe i firefox, chatte med pidgin osv. jeg syntes meget godt at det netop ilustrerer at ubuntu udnytter den ram der nu er til rådighed, og tilpasser sig til forholdene.
Jeg ville ønske jeg havde en blok på 256 mb der passede i maskinen, så jeg også kunne teste med 256 mb, men umidelbart ved surf og chat der har jeg ikke kunnet mærke forskel på om jeg havde 2 gb i maskinen eller kun 512 mb
-
- Redaktør
Meget interessant test faktisk, soundpartner. Godt tænkt.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Nej.
Jeg har siden Ubuntu 9.04 haft et "tomgangsforbrug" på plus/minus de 400MB efter en frisk boot.
Det må være noget ekstra installeret i baggrunden på din 10.04 der tager noget for pengene...
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Redaktør
Husk i øvrigt at du kan stoppe forskellige ting som du ikke bruger fra at loade under System-Indstillinger-Opstartsprogrammer
Du kan føre dette princip videre med bum
Den kommer til at ligge i System-Administration-BootUpManager.
ADVARSEL. BootUp-manager er for folk ved hvad de gør, eller husker at spørge om råd. Men i første omgang burde indstillingerne for opstartsprogrammer også være nok.
Du kan føre dette princip videre med bum
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install bum
Den kommer til at ligge i System-Administration-BootUpManager.
ADVARSEL. BootUp-manager er for folk ved hvad de gør, eller husker at spørge om råd. Men i første omgang burde indstillingerne for opstartsprogrammer også være nok.
-
Tak for gode ideer til alle.
Og tak for bum. den prøver jeg lige.
Soundpartner, du skrive ikke noget om swap? Vi er jo ikke interesserede i at flytte al ram arbejdet over i HD,
så den bliver slidt og programmerne går langsommere? Jeg har i øvrigt altid syntes at Open Office starter utroligt langsomt i Ubuntu.
Det ZTE ONDA mf 637 modem, vi snakkede om, er i øvrigt indkørt i den nye 10.04
Soundpartner, du skrive ikke noget om swap? Vi er jo ikke interesserede i at flytte al ram arbejdet over i HD,
så den bliver slidt og programmerne går langsommere? Jeg har i øvrigt altid syntes at Open Office starter utroligt langsomt i Ubuntu.
-
Peter Fjelstrup skrev:Tak for gode ideer til alle.
der var ikke brugt swap i nogen af ovenstående tilfælde, men jeg vil gætte på at med 256 mb ram der kommer swap så smådt i brug.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Peter Fjelstrup skrev:Tak for gode ideer til alle.
Openoffice æder en del RAM.
Lidt om hukommelse og programmer på Linux kernen.
Husk at de opgørelser over hukommelsesforbrug ikke er brug af fysisk RAM. Der bliver kun rapporteret brug af virtuel hukommelse, så kun en del af det der bliver rapporteret er fysisk RAM. Hvis et program er statisk linket er forbruget af virtuel hukommelse det samme som forbruget af fysisk hukommelse.
Hvad mener han med det? Jo, det er sådan at noget software er delt - det sker i softwarebiblioteker. Libc er det vigtigste softwarebibliotek, som alle programmer skrevet i C programmeringssproget bruger (alle de programmer der kan noget spændende). Det er sådan at den fysiske RAM som libc bruger, bliver genbrugt i den virtuelle hukommelse. Har du f.eks 32 C programmer kørende sparer du derfor 32 - 1 gange pladsen af libc i fysisk RAM (ca 31 * 4,33 MB), men alle 32 C programmer ser ud til at have hver deres egen kopi af libc i RAM. Den hukommelse som programmer kan se er så altid virtuel hukommelse.
Besparelserne i fysisk RAM gælder for ethvert softwarebibliotek (*.so fil) som bruges mere end 1 gang.
En anden ting. Det som soundpartner kan se er at kernen (den som styrer vores hardware i Ubuntu, og har navnet 'Linux') har en disk cache i RAM.
Prøv at læg mærke til hvor lang tid det tager at starte Open Offfice.org første gang. Luk derefter straks programmet ned. Start det endnu engang og læg mærke til at det starter hurtigere op.
Det er kernen som har gang i diskcachen, og også holder softwarebiblioteker i hukommelsen åbne selv om de ikke er i brug af nogle programmer.
Er der ikke nok fysisk RAM vil der blive brugt swap - enten en/(flere) swap partition(s), eller en/(flere) swap fil(er).
I skal også lige vide at kernen tvangsnedlukker et program, hvis det bruger for meget fysisk hukommelse. Hvad 'for meget' er afhænger naturligvis af hvor meget der er til rådighed.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Lubuntu virker som en god hurtig skrivemaskine, men den finder ikke mine 3G modems?
Har den heller ikke alle printerne?
Jeg skal bruge sprogpakker til rumænsk og russisk og kommer kun på nettet
med mobilt bredbånd. Huawei E160 - E169 og E220.
En del sites kører også kun med IExpl. og Firefox?
Hilsen fra Moldavien
Har den heller ikke alle printerne?
Jeg skal bruge sprogpakker til rumænsk og russisk og kommer kun på nettet
med mobilt bredbånd. Huawei E160 - E169 og E220.
En del sites kører også kun med IExpl. og Firefox?
Hilsen fra Moldavien