Hej
Jeg vil også lige give mit besyv med.
Nu har jeg kørt ubuntu 9.10 og Mythbuntu 9.10 i en lang periode (med flere ominstalleringer udervejs) uden problemer
Men er der nogen der har oplevet at installationen af Ubuntu 10.04 64bit er UFATTELIG LANGSOM? Der går mellem 10 og 15 minutter mellem hver af installationstrinene!
Kan det være noget hardwaremæssigt der ikke længere er supporteret eller lignende?
Langsom install af Ubuntu
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Erfaringer med 10.04
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
njv skrev:Hej
Jeg vil også lige give mit besyv med.
Nu har jeg kørt ubuntu 9.10 og Mythbuntu 9.10 i en lang periode (med flere ominstalleringer udervejs) uden problemer
Men er der nogen der har oplevet at installationen af Ubuntu 10.04 64bit er UFATTELIG LANGSOM? Der går mellem 10 og 15 minutter mellem hver af installationstrinene!
Kan det være noget hardwaremæssigt der ikke længere er supporteret eller lignende?
Ved installation skulle ext4 filsystemet være ca 2x langsommere end ext3 filsystemet, fordi at installationsprogrammet skal bede kernen om at tvangsskrive filerne til disken (det kaldes flush), idet der ellers går knas i installationen:
Fra Ubuntu 10.04 release notes (udgivelses noterne) http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/1004#Performance%20regressions%20with%20ext4%20under%20certain%20workloads:
Performance regressions with ext4 under certain workloads
The default file system for installations of Ubuntu 10.04 LTS is ext4, the latest version in the popular series of Linux extended file systems. ext4 includes a number of performance tuning changes relative to previous versions such as ext3, the file system used by default up to Ubuntu 9.04. These generally produce improvements, but some particular workloads are known to be significantly slower when using ext4 than when using ext3. If you have performance-sensitive applications, we recommend that you run benchmarks using multiple file systems in your environment and select the most appropriate.
In particular, the dpkg package manager is known to run significantly slower on ext4, causing installations using the server or alternate install CD to take on the order of twice as long as before. ext4 does not guarantee atomic renames of new files over existing files in the event of a power failure shortly after the rename, and so dpkg needs to force the contents of the new file out to disk before renaming it in order to avoid leaving corrupt zero-length files after power failures. This operation involves waiting for the disk significantly more than it strictly needs to, and so degrades performance. If fast package management operations are most important to you, then you should use ext3 instead. (570805)
The simplest way to select a different file system such as ext3 at installation time is to add the partman/default_filesystem=ext3 boot parameter when starting the installer. If you are deploying Ubuntu automatically using Kickstart or preseeding, then you can set a different file system in the partitioning recipe instead.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
@njv
10-15 minutter mellem trinene er ikke normalt, heller ikke selv om ext4 skulle være en anelse langsommere, hvilket i øvrigt må betyde at ext3 er uhyggelig hurtig under installation.
Til sammenligning bruger jeg lige knap 20 minutter på en HEL installation på ext4, så der er bestemt noget galt. Har du brændt på laveste hastighed?
10-15 minutter mellem trinene er ikke normalt, heller ikke selv om ext4 skulle være en anelse langsommere, hvilket i øvrigt må betyde at ext3 er uhyggelig hurtig under installation.
Til sammenligning bruger jeg lige knap 20 minutter på en HEL installation på ext4, så der er bestemt noget galt. Har du brændt på laveste hastighed?
-
- Geografisk sted: Nordjylland
njv skrev:Men er der nogen der har oplevet at installationen af Ubuntu 10.04 64bit er UFATTELIG LANGSOM? Der går mellem 10 og 15 minutter mellem hver af installationstrinene!
Det er meget sandsynligt at du har noget hardware, som ikke længere er supporteret af Linux-kernen. En hurtig liste over din hardware vil give os en større mulighed for at pinpointe hvor fejlen evt. er. Men det lyder som en HW-fejl på din side, da min erfaring med indtil flere installationer af Ubuntu 10.04 ikke kommer meget over 17 - 20 minutter i installationstid. Medregnet er så ikke den efterfølgende konfiguration efter brugers ønske.
List hvilken HW du afvikler 10.04 på så vi kan se, om vi kan gøre noget der.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Nu deler jeg altså denne tråd, det er bedre at der er en supporttråd kun til det spørgsmål om hardware.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Langsom install af Ubuntu
Til dem der har problemer.
Er det clean installs eller opgraderinger vi er ude i?
Er det clean installs eller opgraderinger vi er ude i?