"Executable bit" wot ??

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

"Executable bit" wot ??

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har hentet et program til wine, der er tale om en exe fil der skal pakkes ud, men Ubuntu nægter at røre ved den da den ikke kommer fra et rep. Det er et program jeg gerne vil køre under Win som sagt. Jeg har altså en exe fil som Ubuntu foreslår atr jeg kører som udpakning eller under Wine

Jeg får denne besked:
Archive: /home/finn/Hentede filer/tev269.exe
[/home/finn/Hentede filer/tev269.exe]
End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
latter case the central directory and zipfile comment will be found on
the last disk(s) of this archive.
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/finn/Hentede filer/tev269.exe or
/home/finn/Hentede filer/tev269.exe.zip, and cannot find /home/finn/Hentede filer/tev269.exe.ZIP, period.

mere info her:
https://wiki.ubuntu.com/Security/ExecutableBit

hmm hvad gør en klog ? tabledit er et program jeg anvender meget ofte. Det er smågenialt og har kostet mig 30 Euro!
Kardemommeloven er en god ting.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "Executable bit" wot ??

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg har hentet et program til wine, der er tale om en exe fil der skal pakkes ud, men Ubuntu nægter at røre ved den da den ikke kommer fra et rep. Det er et program jeg gerne vil køre under Win som sagt. Jeg har altså en exe fil som Ubuntu foreslår atr jeg kører som udpakning eller under Wine

Jeg får denne besked:
Archive: /home/finn/Hentede filer/tev269.exe
[/home/finn/Hentede filer/tev269.exe]
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/finn/Hentede filer/tev269.exe or
/home/finn/Hentede filer/tev269.exe.zip, and cannot find /home/finn/Hentede filer/tev269.exe.ZIP, period.

mere info her:
https://wiki.ubuntu.com/Security/ExecutableBit

hmm hvad gør en klog ? tabledit er et program jeg anvender meget ofte. Det er smågenialt og har kostet mig 30 Euro!

I UNIX, og Linux operativsystemer er det ikke en filendelse (file extension) der afgør om noget er et program eller et script der kan køres - det afgør 'the execute bit'.
Kig her: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions

Du kan bruge Nautilus (Filhåndtering) til at sætte the execute bit. Højreklik på file, og vælg egenskaber.
Inde i Egenskaber klikker du på Rettigheder fanebladet: og sætter flueben i "Tillad kørsel af filen som et program".

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Mange tak. Jeg gør det som du anbefaler og får samme fejl, også med en anden version af programmet.
Archive: /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe
[/home/finn/Hentede filer/tabled32.exe]
note: /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe may be a plain executable, not an archive
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe or
/home/finn/Hentede filer/tabled32.exe.zip, and cannot find /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe.ZIP, period.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Mange tak. Jeg gør det som du anbefaler og får samme fejl, også med en anden version af programmet.
Archive: /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe
[/home/finn/Hentede filer/tabled32.exe]
note: /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe may be a plain executable, not an archive
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe or
/home/finn/Hentede filer/tabled32.exe.zip, and cannot find /home/finn/Hentede filer/tabled32.exe.ZIP, period.

Du prøver naturligvis at åbne den med Wine?
Husk at Windows programmer generelt ikke sådan uden videre kan køre på UNIX, eller hvilken som helst Linux styresystem.

Hvis den overhovedet virker med Wine skal du føle dig heldig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Ok OK hvis jeg ændrer biteni "egenskaber" og undlader at pakke ud, men i stedet højreklikker igen og beder om at køre programmet med Wine så pakkes det ud. Nu er der bare det problem at programmet er tavst. Det er tavst, siger intet og er kort sagt lydløst. Jeg kæmper videre