Jeg har en 2½ år gammel whs-server til at stå og kører 24-7.Den indeholder 4 hdd, 1 til styresystem, 3 til data. Vi er fire brugere om den (kone og to børn). Spørgsmålet er hvordan kommer jeg fra whs over på ubuntu, rimelig smertefrit. Jeg er selv begyndt, at bruge ubuntu for et halv år siden, så det er den erfaring jeg har = ikke meget.
Min tanke er at få en ubuntu server op og kører ved siden af, og løbende skifte over, da jeg vil skifte de tre data diske ud med nye modeller.
Det er nok her min største usikkerhed ligger, for hvordan får jeg bygget det nye system op, så det er mest hensigtsmæssig. Hvilket filsystem?, Hvordan skal det partioneres?, hvordan udbygger man løbende med flere hdd?
håber det er til at forstå.
Fra windows home server til ubuntu
-
- IRC nickname: elvis
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Re: Fra windows home server til ubuntu
Hej Brian og velkommen til.
Der er sikkert mange her inde, som ved mere om opsætning af en server end jeg gør, men det skal ikke holde mig tilbage.
For et lille årstid siden sat jeg selv en server op jeg synes selv det gik forholdsvis smerte frit.
Der er selvfølgelig nye ting der skal læres med linux/ubuntu, men her er forumet virkelig godt.
Spørgsmål. Køre dine tre data HDD RAiD?
Her er hvad jeg vil gøre:
1. Download og installer Ubuntu server.
2. installer Ubuntu server på den 1. hdd. (3. undervejs i installationen vælger du at installer samba, cups og ssh (hvis det er en headless server)
4. Opsætte netværk
5. mounte de tre andre hdd i /etc/fstab
6. sætter samba op
pkt. 1+2+3 er lige til og 4+5+6 kan vi tage når du kommer dertil.
/Brandt
Der er sikkert mange her inde, som ved mere om opsætning af en server end jeg gør, men det skal ikke holde mig tilbage.
For et lille årstid siden sat jeg selv en server op jeg synes selv det gik forholdsvis smerte frit.
Der er selvfølgelig nye ting der skal læres med linux/ubuntu, men her er forumet virkelig godt.
Spørgsmål. Køre dine tre data HDD RAiD?
Her er hvad jeg vil gøre:
1. Download og installer Ubuntu server.
2. installer Ubuntu server på den 1. hdd. (3. undervejs i installationen vælger du at installer samba, cups og ssh (hvis det er en headless server)
4. Opsætte netværk
5. mounte de tre andre hdd i /etc/fstab
6. sætter samba op
pkt. 1+2+3 er lige til og 4+5+6 kan vi tage når du kommer dertil.
/Brandt
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fra windows home server til ubuntu
brianmikkel skrev:Jeg har en 2½ år gammel whs-server til at stå og kører 24-7.Den indeholder 4 hdd, 1 til styresystem, 3 til data. Vi er fire brugere om den (kone og to børn). Spørgsmålet er hvordan kommer jeg fra whs over på ubuntu, rimelig smertefrit. Jeg er selv begyndt, at bruge ubuntu for et halv år siden, så det er den erfaring jeg har = ikke meget.
Der er massive mængder af gratis information om Ubuntu, GPL og andre Open Source programmer og Linux (kernen som Ubuntu bruger) i særdeleshed.
For ubuntu kan du læse Ubuntu server guiden.
Har du et godt grafikkort kan du også installere Desktop udgaven - og så få den til kun at gøre i grafisk tilstand (køre X Windows med GNOME som X klient), når du har brug for sværere vedligeholdelsesopgaver (ved at køre en bestemt kommando).
Jeg skal lige nævne at du godt kan køre et grafisk miljø på en computer der ikke har et grafikkort! Grafikken sendes så til en anden computer på dit eget netværk eller et sted ude på internettet ved at bruge vnc: Kig evt på http://www.uvnc.com/index.html
Faktisk kan man køre en VNC oven på Contiki operativsystemet på så lidt som 32 KB (32768 bytes) flash, og 4 KB (4096 bytes) RAM + mere hvis der er flere programmer, self:
Den findes også til en Commodore C64:
Tilbage til Ubuntu Server
Over et par måneder til 1 års tid bliver du sikkert så god til terminalen (the shell) at du ikke gider at bruge det grafiske fordi det er for langsomt.
brianmikkel skrev:Min tanke er at få en ubuntu server op og kører ved siden af, og løbende skifte over, da jeg vil skifte de tre data diske ud med nye modeller.
Det er er en god ide med et systemskifte over en mindre periode. Det er den professionelle måde at gøre det på.
Du kan dog få problemer med synkronisering af forskellige versioner af samme fil.
Så til at starte med kan du flytte data, som du betrager som read-only data (ældre dokumenter som der ikke må/skal ændres i, dit musik og film katalog).
Når det virker kan du nemmere lave det store skift senere.
brianmikkel skrev:Det er nok her min største usikkerhed ligger, for hvordan får jeg bygget det nye system op, så det er mest hensigtsmæssig. Hvilket filsystem?, Hvordan skal det partioneres?, hvordan udbygger man løbende med flere hdd?
håber det er til at forstå.
Partitioneringen afhænger af hvad du skal bruge din server til.
Windows og UNIX (=Linux) filsystemer og deres administration, og virkemåde er markant forskellige.
Som bruger og sysadmin ser du kun 1 stort filsystem: The Virtual File System (VFS): http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_file_system og mere teknisk: http://www.science.unitn.it/~fiorella/guidelinux/tlk/node102.html#SECTION001120000000000000000
Det er nemt at tilføje ekstra plads. Opret en ny tom mappe, og tilføj (monter) filsystem på den mappe.
Et filsystem på en anden computer på den anden side af jorden kan tilføjes (monteres) som en del af dit eget filsystem.
Det samme block device (læs harddisk partition, CD/DVD/Blueray drev, netværksdrev etc) kan være monteret på det samme filsystem på 1 mappe eller flere forskellige mapper.
Du kan som sysadmin flytte rundt på de mapper som du vil, og du kan også kopiere over i en ny større harddisk, og senere lade de 2 harddiske skifte monteringspunkt (mappe de er monteret på skifter plads).
Du ved nu at flere harddiske og harddisk-opgradering er det mindste problem på et UNIX kompatibelt operativsystem.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags