Installation af 10.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
tonnip

Installation af 10.04

Indlæg af tonnip »

For første gang siden jeg begyndte at bruge Linux (4 år siden) har jeg haft problemer med at indstallere. Jeg har 2 diske på min PC, på C-disken er der netop indstalleret en win 7 for køre dual boot (før 9.10), på D-disken er der kun data. 10.04 skal indstalleres på den anden halvdel af C-disken. Når indstallationen af 10.04 når partitioneringspunktet kan det kun se mit D-drev. Jeg får ingen mulighed for at vælge C. Hvis jeg bare starter med Live-CD kan Ubuntu sagtens se både C og D drev.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Installation af 10.04

Indlæg af zob »

Hvis du kan se den med live CD'en kan du vælge at partitionere C: under en live Session med system->administration->Gparted. Du kan jo f.eks. formatere til ext4, hvis du gerne vil have det filsystem. Mon så ikke den dukker op.
Prøv på liveCD at køre følgende også:

Kode: Vælg alt

sudo fdisk -lu

Og måske også:

Kode: Vælg alt

sudo parted -l

Post output i tråden her.
tonnip

Indlæg af tonnip »

Jeg prøvede at mounte den upatitionerede del af drevet med live-CD'en, men det gjorde ingen forskel, jeg kunne stadig ikke se det under installation. Jeg har også prøvet at starte en installation med en 9.04, den kan sagtens se c-drevet.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

tonnip skrev:Jeg prøvede at mounte den upatitionerede del af drevet med live-CD'en, men det gjorde ingen forskel, jeg kunne stadig ikke se det under installation. Jeg har også prøvet at starte en installation med en 9.04, den kan sagtens se c-drevet.

har du prøvet at vælge at partitionere manuelt?
dit 1. drev vil så hede noget i stil med sda eller hda alt efter hvilken type harddisk der er tale om, og 2 disk vil hede sdb, hdb eller lignende.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
tonnip

Indlæg af tonnip »

Ja, jeg prøvede at vælge manuel partitionering, men jeg kunne kun se en disk sdb. Sda var ikke synlig.
tonnip

Indlæg af tonnip »

Jeg måtte tilbage til 9.04 før jeg fandt en Ubuntu der kunne se sda drevet. Herfra var det så bare at opdatere sig op. Men hvad er der sket, har Linux fået problemer med Windows efter at Win 7 er kommet? Jeg forventer ikke noget svar, jeg undrer mig bare. Nu skal det siges at jeg ikke har den store erfaring med dual-boot, jeg har kun prøvet det en gang før. Det er vel fire år siden, og det var ikke Ubuntu, men Opensuse.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

der er blevet ændret meget i måden hvorpå windows starter på, og der er også blevet ændret en del ved grub som bruges til at vælge mellem de 2 operativ systmer, så det er muligvis der den ligger begravet.
Egede1986

Indlæg af Egede1986 »

Hejsa...

Da jeg fornylig var igang med at geninstallere mit pre-installed windows vista, slukkede min bærbar hvilket resultere i at systemet på den crashede....Nu skal jeg betale 300 kr fordi jeg ikke selv fik lavet recovery disc.... Jeg har prøvet at hente ubuntu-10.04-desktop-i386 fra en anden bærbar og brændt det som beskrevet her...Men jeg kan umiddelbart ikke boote fra disc'en, den prøver at starte op i windows som ikke fungere lige p.t.... Kan jeg ikke installer ubuntu hvis windows ikke fungere i forvejen ?
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

@egede: Deter måske en løsning at opstarte BIOS og bede PCen om at boote fra CD først, på den måde undgår du at den opstarter fra harddisken med en windows der ikke virker. OFtest startes BIOS ved at holde delete knappen mesn du starter PCen, det kna også være F2 eller F12 se på opsratstskærmen.
Kardemommeloven er en god ting.
Egede1986

Indlæg af Egede1986 »

Okay... må lige prøve...

Mener jeg har prøvet at sætte den sådan at den skal starte fra disc'en først. Har også prøvet at bruge boote menuen men der prøver den også at starte op i windows... Er lige igang med at hente en ny version, så prøver jeg lige den i første omgang....
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis du alligevel skal til at brænde en ny om 5 minutter, så husk at brænde på laveste hastighed. Jeg taler af erfaring.
Egede1986

Indlæg af Egede1986 »

Det skal jeg skam nok...

Blev lige i tvivl om jeg havde en 32 eller 64 bit version, derefter prøver jeg at brænde en ny...
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

32-bit kan altid køre. 64-bit kan kun køre på 64-bit processor.
jon
IRC nickname: jon

Indlæg af jon »

Jeg har netop downloaded 10.04 32 bit, og brændt en CD.

Når jeg prøver at installere starter den godt nok op, men det eneste jeg ser er noget der ligner :
et tastatur ( eller et regneark), et lighedstegn og en lille figur i en cirkel, med armene spredt ud?
hvad betyder det?

Har fundet ud af det.

min cd var ikke brændt godt nok.