Hej jeg forstår ikke hvordan andre kommer i kontakt med ens DNS server.
Jeg kan godt forstå hvordan mit netværk får fat i adresser min dns server ikke ved. Jeg har jo opgivet min ISP dns server så alle de forspørgsler min dns server ikke kender spørger den min ISP dns server om. Men hvordan kan man få andres DNS server til at kende om min DNS servers eksistens??
Mvh Nikolaj.
Ps. Tak for dette gode fora
DNS Bind
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: DNS Bind
nikolaj_s skrev:Hej jeg forstår ikke hvordan andre kommer i kontakt med ens DNS server.
Jeg kan godt forstå hvordan mit netværk får fat i adresser min dns server ikke ved. Jeg har jo opgivet min ISP dns server så alle de forspørgsler min dns server ikke kender spørger den min ISP dns server om. Men hvordan kan man få andres DNS server til at kende om min DNS servers eksistens??
Mvh Nikolaj.
Ps. Tak for dette gode fora
et kig i /etc/services giver en ide om hvorfor:
domain 53/tcp # name-domain server
domain 53/udp
Det vil altså sige at en DNS server virker på port 53 over både TCP og UDP.
Det er meget sandsynligt en eller anden inficeret Win dåse der har port scannet dig.
Helt almindeligt.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: nikolaj_s
Tak for svaret, men synes ikke det giver svar på spørgsmålet, eller måske er det bare mig det ikke forstår det
Andre kan da ikke komme i kontakt med mine hjemmesider som jeg har hostet på serveren, hvis jeg har installeret min egen DNS server? Kan andre DNS server finde min, så andre kan komme i kontakt med min server via mit domain??? Altså hvordan kan man hoste sin egen side uden at skulle bruge free DNS server eller betalte DNS service??
Andre kan da ikke komme i kontakt med mine hjemmesider som jeg har hostet på serveren, hvis jeg har installeret min egen DNS server? Kan andre DNS server finde min, så andre kan komme i kontakt med min server via mit domain??? Altså hvordan kan man hoste sin egen side uden at skulle bruge free DNS server eller betalte DNS service??
Mvh. Nikolaj
-
nikolaj_s skrev:Tak for svaret, men synes ikke det giver svar på spørgsmålet, eller måske er det bare mig det ikke forstår det
Andre kan da ikke komme i kontakt med mine hjemmesider som jeg har hostet på serveren, hvis jeg har installeret min egen DNS server?
Forkert, det kan de godt. Især hvis du i din DNS server for dit subdomæne har en record der peger på webserveren.
nikolaj_s skrev: Kan andre DNS server finde min, så andre kan komme i kontakt med min server via mit domain???
De finder ikke din DNS server. En anden DNS server kender din DNS server, og oplyser dens IP adressen til en 3. DNS server, eller en klient, når nogen ønsker at besøge en side på din webserver. Det er derfor at den DNS server og din webserver får besøg ude fra. En webserver får nu og da besøg af Googles webrobotter.
Iøvrigt kan ethvert program på enhver maskine på hele internettet kontakte din webserver.
nikolaj_s skrev:Altså hvordan kan man hoste sin egen side uden at skulle bruge free DNS server eller betalte DNS service??
Det slipper du ikke for, medmindre du vil nøjes med kun at bruge IP adressen til at kontakte din webserver.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars.
Tak for dit svar, denne gang forstod jeg det
Super forklaret.
Lige et sidste spørgsmål. Så har jeg fået svar på alle mine DNS-bønner
Hvordan kan de DNS server man betaler så komme i kontakt med ens side? For de har jo også sat en DNS server op lige som jeg....
Er det fordi de er skrevet ind i deres ISP routetabel? så de ved når noget forspørger en bestemt side, så ved IPS at den skal snakke med deres DNS ? eller er jeg på et sidespor..
Super forklaret.
Hvordan kan de DNS server man betaler så komme i kontakt med ens side? For de har jo også sat en DNS server op lige som jeg....
Er det fordi de er skrevet ind i deres ISP routetabel? så de ved når noget forspørger en bestemt side, så ved IPS at den skal snakke med deres DNS ? eller er jeg på et sidespor..
Mvh. Nikolaj
-
nikolaj_s skrev:Hej Lars.
Super forklaret.
Du har sat en record ind i din betalings DNS server der fortæller at et subdomæne håndteres af en anden DNS server (den du har hjemme hos dig selv).
Har du kun en webserver er en ekstra DNS server overkill. Der er det bedre med en A record i din betalings DNS server.
nikolaj_s skrev:Er det fordi de er skrevet ind i deres ISP routetabel?
Det er helt forkert! Routing og DNS har ikke noget med hinanden at gøre, fordi routing foregår på IP laget, og DNS er på Application laget:
Kig lidt på:
og
og
og
til sidst på: http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP_model
nikolaj_s skrev:... så de ved når noget forspørger en bestemt side, så ved IPS at den skal snakke med deres DNS ? eller er jeg på et sidespor..
Ja du er ret så meget ude på en vildspor
Du forstår ikke DNS -det prøver jeg lige at rette op på.
DNS er en distribueret database:
http://da.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
"DNS Explained" (Flash video): https://www.centr.org/main/5418-CTR.html eller http://www.youtube.com/watch?v=hcaJ1Vp_Ntg
DNS "Domain Name System" Basics mest DNS historie og organisation
http://www.youtube.com/watch?v=9ilYrY9iBhk&feature=related
"Basic DNS":
http://www.youtube.com/watch?v=ZBi8GCxk7NQ&feature=related
/Lars
-
Tak for det super indlæg du har givet mig
Man må sige du har styr på pisset
Nu vil jeg lige arbejde lidt med det tilsendte materiale du er kommet med så jeg også kan få lidt mere styr på det.
Endnu engang tak.
Man må sige du har styr på pisset
Nu vil jeg lige arbejde lidt med det tilsendte materiale du er kommet med så jeg også kan få lidt mere styr på det.
Endnu engang tak.
Mvh. Nikolaj