Program til partitionering (LØST)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Fragmo
Geografisk sted: Randers

Program til partitionering (LØST)

Indlæg af Fragmo »

Tænkte på om der findes et program der kan partitionere en HDD efter at der er installeret 10.04 på den.
Det er en 160Gb, jeg gerne vil have ændret på,,,, Pc skulle kun ha været en test, men blev lidt for glad for det hele så tænkte mig sq nok ikke om og fik flyttet alle filer og mapper over på den. Og ja nu vil jeg egentlig godt have et ekstra drev til hjemmemappen...
Maskinen kværner bare der ud af, så kunne jeg undgå at geninstallere så vil jeg helst det..
Takker

Acer 5630, 160GB, Nvidia7300
Senest rettet af Fragmo 18. maj 2010, 20:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Program til partitionering

Indlæg af Christian.Arvai »

Det gør der da, det hedder Gparted og jeg har i øvrigt lavet en guide om det her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=103
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Fragmo

Indlæg af Fragmo »

øhhhhh.. ja??????

Jeg har et drev på 149.9Gb hvor ubuntu ligger på, det vil jeg gerne have delt uden at sku geninstallere,,,, how???
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Prøv om du kan beskrive lidt nærmere hvad det er du ikke kan finde ud af efter at have læst arvai's guide.
Har du installeret? Kan du ikke se dit drev? Hvis du kan komme det lidt nærmere, så er vi fri for at skulle gentage hele guiden. Den er jo skrevet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Resize den oprindelige partition sådan her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=103#9

Og formater den sådan her (vælg den frie plads du lige har lavet) http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=103#7

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Fragmo

Indlæg af Fragmo »

Det der sker når jeg forsøger er at jeg ikke får mulighed for at ændre,,, de punkter i gparted under adm. bliver ikke highlightet selvom jeg markere drevet.... drevet er formateret i "ext4"
Jeg kan simpelthen ikke trykke på noget som helst....
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Fragmo skrev:Det der sker når jeg forsøger er at jeg ikke får mulighed for at ændre,,, de punkter i gparted under adm. bliver ikke highlightet selvom jeg markere drevet.... drevet er formateret i "ext4"
Jeg kan simpelthen ikke trykke på noget som helst....

grunden her til er sikkert at de er mounted... du skal unmounte dine drev og formegentlig også din swap før du kan ændre på partitionerne på din diisk.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Sig mig lige om du forsøger fra en cd med Gparted eller en cd med Ubuntu ?
Det lyder altså som om du forsøger med den udgave der er inde i Ubuntu, og du kan ikke ændre på den partition, så længe du er startet op med Ubuntu.

@ soundpartner
Man skal ikke unmounte noget når man bruger en livecd med Gparted.

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Sig mig lige om du forsøger fra en cd med Gparted eller en cd med Ubuntu ?
Det lyder altså som om du forsøger med den udgave der er inde i Ubuntu, og du kan ikke ændre på den partition, så længe du er startet op med Ubuntu.

@ soundpartner
Man skal ikke unmounte noget når man bruger en livecd med Gparted.

men med en ubuntu live-cd kan man det samme hvis man bare husker at unmounte alle drev (incl swap) først

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

man skal da stadigt ikke unmounte noget der ikke er aktivt

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

men i øvrigt er det med unmount også skrevet i guiden, så det er tilladt at læse hvad jeg linker til ;)

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:man skal da stadigt ikke unmounte noget der ikke er aktivt

når du booter fra livesystem vil den ofte finde den eksisterende swap partition og bebńytte sig af denne.
dermed bliver denne mounted.
da den ofte ligger sidst i en extendet partition så laver dette ballade.

du kan da evt selv prøve det af.
men i øvrigt er det med unmount også skrevet i guiden, så det er tilladt at læse hvad jeg linker til ;)

sikkert. jeg har bare flere gange set at det var netop denne mountede swap der drillede, og har selv bandet over det også ind til jeg selv opdagede det

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil vædde på at det kan lade sig gøre som beskrevet i den guide, men hvis andet skulle vise sig, ændre jeg da guiden med det samme.

Fragmo

Indlæg af Fragmo »

christian.arvai::::::: Sidder inde på ubuntu,,, det er nok derfor,,,er der nogle muligheder eller skal jeg starte forfra?? evt ghoste hdd og flytte over bagefter jeg har partitioneret??
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg ville hente Gparted og brænde en cd med det (der er lidt flere muligheder i Gparted livecd´en), men en cd med Ubuntu kan du også ændre partitionerne med.
Vi tager den sikre metode og unmounter samtidigt, så :

1: Indsæt en livecd med Gparted eller Ubuntu og boot op på den.
2: Unmount dine partitioner http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=103#6d
3: Resize den partition du allerede har http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=103#9
4: Formater den nye partition http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=103#7
Da det er en intern hd og du derfor ikke skal kunne tilslutte den windows, vil jeg anbefale dig at formatere den i ext4 (externe disk bør man vælge nfts eller fat32 til, så virker de også på en windowspc).