Alternativer til mine windows programmer

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
kuggi
IRC nickname: Kuggi

Alternativer til mine windows programmer

Indlæg af kuggi »

Nu kommer jeg fra Windows... dvs. jeg har nu kørt Ubuntu 9.04 og nu 10.04 i godt 2 måneder med stor glæde, men jeg mangler altså lidt, for at mit liv er komplet ( det lød så flot i mit hoved )

Jeg leder derfor efter det bedste alternativ til:

• Aida32, til at vise ALLE data om computerens hardware.
  • Photoshop, GIMP er jeg ikke så gode venner med.
  • Dreamweaver, dvs. en PHP, HTML editor med indbygget code highlight og syntaksthjælper ( så jeg bare skal skrive <html> og så skriver den selv </html> bag efter.
  • Total Commander, altså et godt FTP program.

Dog, kan jeg leve med at jeg skal køre Photoshop og måske Dreamweaver i Wine, men de andre to, SKAL jeg simpelthen have.. bygget til Ubuntu..

Please Hjælp.
Senest rettet af kuggi 11. maj 2010, 21:03, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Alternativer til mine windows programmer.

Indlæg af zob »

Aida32, til at vise ALLE data om computerens hardware.

Åbn softwarecenter og installér 'sysinfo' og 'system profiler and benchmark'. De lægger sig begge i Programmer-systemværktøjer, så kan du se hvilken du bedst kan lide.
Men husk der er masser af info at få gennem terminalen. Allerede

Kode: Vælg alt

sudo lshw

ifconfig

iwconfig

dmesg

cat /var/log/syslog

lspci

lsusb

lsmod
Blandt mange mange andre måder at få systemoplysninger på.... vil sikkert give dig flere sysinfo end du kan fortære.

Photoshop, GIMP er jeg ikke så gode venner med.

Her er svaret - bliv gode venner med GIMP! (Der er mængder af tutorials på nettet, brug google). Hvis den er for svær, hold dig til f-spot, gthumb, shotwell, eller lignende programmer.

Dreamweaver, dvs. en PHP, HTML editor med indbygget code highlight og syntaksthjælper

Hvordan er det det er med bluefish?

Total Commander, altså et godt FTP program.

Noget der ligner total commander? Prøv 'midnight commander' eller 'gnome commander' fra software-centret. Hvad med filezilla?
kuggi

Indlæg af kuggi »

Jeg vil da se lidt på de GUI værktøjer du nævner til systeminfoen, men føler mig allerede godt tilpas i terminalen, så skal da have set på de ting du skriver om her.

Jeg håbede lidt at der var andre grafik værktøjer end GIMP, men må se at få det lært jo, men ting tager jo som bekendt tid.

Bluefish er ikke så ringe igen, men savner lidt den her skriv-det-første-og-tryk-ALT-MELLEMRUM for at se en liste over muligheder for autofuldførelse, men må nok lære at leve med det, så valget faldt på den til HTML og PHP arbejde.

Jeg havde faktisk sket ikke tænkt på FileZilla, den kommer jo prebuild med Ubuntu, tak for det :) den klare fint det jeg skal bruge den til :)

Rigtig Mange tak for hjælpen :)

zob skrev:
Aida32, til at vise ALLE data om computerens hardware.

Åbn softwarecenter og installér 'sysinfo' og 'system profiler and benchmark'. De lægger sig begge i Programmer-systemværktøjer, så kan du se hvilken du bedst kan lide.
Men husk der er masser af info at få gennem terminalen. Allerede

sudo lshw

ifconfig

iwconfig

dmesg

cat /var/log/syslog

lspci

lsusb

lsmod
Blandt mange mange andre måder at få systemoplysninger på.... vil sikkert give dig flere sysinfo end du kan fortære.

Photoshop, GIMP er jeg ikke så gode venner med.

Her er svaret - bliv gode venner med GIMP! (Der er mængder af tutorials på nettet, brug google). Hvis den er for svær, hold dig til f-spot, gthumb, shotwell, eller lignende programmer.

Dreamweaver, dvs. en PHP, HTML editor med indbygget code highlight og syntaksthjælper

Hvordan er det det er med bluefish?

Total Commander, altså et godt FTP program.

Noget der ligner total commander? Prøv 'midnight commander' eller 'gnome commander' fra software-centret. Hvad med filezilla?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

GIMP udviklerne er så vidt jeg ved på vej med et nyt design af GIMPs brugergrænseflade, som efterliger Photoshop.
(Jeg kan ikke lige huske hvor jeg har læst det - men det lyder spændende.)

Mit problem med GIMP er et rædselsfuldt GUI design, men bortset fra GUI designet er det et meget godt program, der kan alt hvad jeg ønsker mig indenfor bitmap grafik.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kuggi

Indlæg af kuggi »

lath skrev:GIMP udviklerne er så vidt jeg ved på vej med et nyt design af GIMPs brugergrænseflade, som efterliger Photoshop.

Mit problem med GIMP er et rædselsfuldt GUI design, men bortset fra GUI designet er det et meget godt program, der kan alt hvad jeg ønsker mig indenfor bitmap grafik.

/Lars

så kommer mit spørgsmål.. kan det så det samme som Photshop... :)
zob
Redaktør

Re: Alternativer til mine windows programmer. [LØST]

Indlæg af zob »

Med hensyn til GIMP så er udviklerne igang med et større rewrite, som skal udmønte sig i version 2.8 (RC-kandidat til december har de nævnt). Den vil komme til at ligne photoshop med med single-window mode, blandt mange andre gode sager. Og nej, hvis du leder efter et værktøj der nærmer sig photoshop i styrke er GIMP det eneste der kører på linux. Du kan f.eks. følge med i denne vlog/videotutorial-side. http://meetthegimp.org/ Jeg tror ikke du kan noget i photoshop som en GIMP-superbruger ikke kan i GIMP (hvilket også betyder at du ville kunne i GIMP, hvis du satte dig for det). Der er selvfølgelig ting der er en anelse anderledes. Og der vil sikkert være ting som den ene ikke kan men den anden kan (gælder sandsynligvis begge veje). Men er det overhovedet ting som DU kan?

Med hensyn til html-editorer, tror jeg vi skal lade spørgsmålet stå åbent, for jeg aner ganske enkelt intet om det.

Angående kommandoen lshw, så er den jo ret omfangsrig. Du vil derfor sikkert opleve at du får mere info end der kan stå i terminalen. En mulighed er at "pipe" til en tekstfil.

lshw > hardwareinfo.txt
Du bestemmer selv filnavnet. Den bliver at finde i din hjemmemappe.
Du kan også vælge at se et udsnit på følgende måde:

sudo lshw -C display
for at se info om display/grafikkort

sudo lshw -C multimedia
om lydkort

sudo lshw -C network
Og så videre - gæt selv resten.
Mange af de andre kommandoer kan kombineres med '-v' for at få mere detaljerede oplysninger. Eller '-vvv' for at få endnu flere. Sammenlign f.eks.

lspci
med

lspci -vvv
Nå så er det vist nok for nu.

Se også følgende "alternativ" software sider:
http://alternativeto.net/
http://www.osalt.com/
http://www.linuxalt.com/
Og måske i virkeligheden federe:
http://linuxappfinder.com/alternatives
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Du kan prøve den nye Gimp-2.7 ved at tilføje flg. PPA

sudo add-apt-repository ppa:matthaeus123/mrw-gimp-svn
efterfulgt af

sudo aptitude update -y && sudo aptitude safe-upgrade -y
Når du har åbnet den, kan du gå i windows/single window mode.

stra
Senest rettet af Stra 11. maj 2010, 21:41, rettet i alt 2 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

kuggi skrev:
lath skrev:GIMP udviklerne er så vidt jeg ved på vej med et nyt design af GIMPs brugergrænseflade, som efterliger Photoshop.

/Lars

så kommer mit spørgsmål.. kan det så det samme som Photshop... :)

nej gimp kan ikke alt det photoshop kan. men gimp kan rigtig rigtig meget, og kan det meste som man har brug for.
photoshop er et professionelt program der kan en masse ting som ret få har brug for
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Indlæg af Kvik »

Hej

Hvad med http://www.gimpshop.com/ den er bygget på gimp men de forsøger og få det til og virke lidt som photoshop
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg har bare ladet mig fortælle at gimpshop bygger på en noget ældre version af gimp, hvilket kan være ok, men det lyder som om at det skal kunne så meget som muligt, og så er det jo ikke optimalt.
Men det kunne da være en mulighed indtil 2.8 kommer.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Bluefish har nogle "fætre" der er what you see is what you get:

1. KomPozer (tidligere var der mange fejl i dette program, det er nu rettet vil jeg tro)
2. Seamonkey composer (del af seamonkey pakken)

De tåler ikke sammenligning med dreamveawer. Faktisk er de ret primitive de sammen kan laves i Word. Der er en tråd om Joomla, der er et program der kan lave virkelig fancy ting. viewtopic.php?f=13&p=65702

Totalcommandor kunne være Gnome Commandor
Kardemommeloven er en god ting.
kuggi

Indlæg af kuggi »

Finn Bjerke skrev:Bluefish har nogle "fætre" der er what you see is what you get:

1. KomPozer (tidligere var der mange fejl i dette program, det er nu rettet vil jeg tro)
2. Seamonkey composer (del af seamonkey pakken)

De tåler ikke sammenligning med dreamveawer. Faktisk er de ret primitive de sammen kan laves i Word. Der er en tråd om Joomla, der er et program der kan lave virkelig fancy ting. viewtopic.php?f=13&p=65702

Totalcommandor kunne være Gnome Commandor

Altså, nu er Joomla ikke en PHP Editor, men et CMF ( Content Management Framework ) til at lave hjemmesider i, hvilket betyder at det i store træk er en komplet hjemmeside løsning og ikke en editor, så fremover bør alle der læser dette, lade VÆR med at blande dem sammen.

Jeg bruger Bluefish fra nu af, da det er en EDITOR.

Jeg mener ikke dette negativt, men der er STOR forskel :)