Sort skærm under installation af IBM X40 - LØST

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Sort skærm under installation af IBM X40 - LØST

Indlæg af Svante »

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu 10.04 32 bit på min kones IBM X40.
Efter splash screen får jeg sort skærm under installationen. Længere kommer jeg ikke.
Jeg har så prøvet med Alternate CD'en, og det går fint indtil installationen er færdig, og der bootes op første gang. Splash screen kommer frem - herefter sort skærm.
Hvad gør jeg så???
Det er første gang jeg oplever dette. Det er aldrig sket for mig på tidligere distributioner.
Senest rettet af Svante 14. maj 2010, 07:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Sort skærm under installation af IBM X40

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg har samme problem med 10.04 på min datters ibm r50e, jeg har opgivet at installere 10.04 direkte, så jeg er lige pt ved at installere 9.10 som jeg så opgradere til 10.04 bagefter, det ser ud til at det virker, for jeg er ca ½ vejs ved opgraderingen nu og 9.10 startede da i det mindste op uden bøvl.

Jeg har prøvet flere brændinger, nye isofiler og Alternate CD'en uden at det lykkedes, men det nummer med at installere en ældre udgave og opgradere skulle jeg også med 8.04 lts, så prøv det ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Svante

Indlæg af Svante »

Ja, det kunne jeg prøve.
Jeg er bare mest tilhænger af en clean install :mrgreen:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Samme her, men efter 5-6 timers forsøg har jeg mistet tålmodigheden med en clean install hehe

Men 10.04 kører i det mindste perfekt på min egen pc, så det er nok det gamle Intel kort der driller på ibm´en.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Samme her, men efter 5-6 timers forsøg har jeg mistet tålmodigheden med en clean install hehe

Men 10.04 kører i det mindste perfekt på min egen pc, så det er nok det gamle Intel kort der driller på ibm´en.

jeg skulle lige til at sige at det er jo nok "bare" grafikkortet der driller. jeg kunne derfor frygte at opdateringsmetoden også vil fejle. men grafikkortet kan jo tweakes hvis bare man kan få adgang til et cli.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det stunt virkede desværre ikke denne gang, så nu smider jeg 9.10 på den ibm og lader den blive der, jeg gider ikke rode i evigheder med at skaffe drivere til et forældet graffikkort.

tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Prøv at disable KMS:

http://insidesocal.com/click/2010/05/ub ... -mode.html

Du kan manuelt gøre det i /etc/default/grub med 'i915.modeset=0' som parameter.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Svante

Indlæg af Svante »

Prøv at disable KMS:

http://insidesocal.com/click/2010/05/ub ... -mode.html

Du kan manuelt gøre det i /etc/default/grub med 'i915.modeset=0' som parameter.

Hvordan gør jeg det, når jeg får sort skærm?
finn

Indlæg af finn »

Jeg har haft held med at benytte i915.modeset=1 på en R51 Thinkpad med tilsvarende problemer.
Det er muligt andre har større held med 0. Det virker ikke for mig med i915.modeset=0.

Det er korrekt, at man kan/skal tilføje boot parameteren i /etc/default/grub til f.eks GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i915.modeset=1"

Det løser naturligvis ikke problemet at få installeret systemet først. Derfor kan man boote med live-cd'en og lige efter kernen vises på skærmen, trykke på en tast f.eks <esc>. Derved kommer der en "alternate install cd" lignende menu frem. Ved at trykke på <F6> og <esc> får du adgang til at rette i boot kommandoen til live-cd'en. Ved at tilføje i915.modeset=1 til linien fik jeg installeret Lucid 10.4 uden problemer. Husk dog at lægge i915.modeset parameteren ind i /etc/default/grub inden du rebooter efter update til den nyeste kerne for at få parameteren ind i /boot/grub/grub.cfg.
Alternativt kan man rette i /etc/default/grub og køre "update-grub2" og "update-initramfs -u"
som root (sudo) fra kommando-linien inden reboot.

Ellers er det forfra med at starte live-cd og så mounte sin boot partion og retteparameteren....

/Finn
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg fik det til at fungere, så installationen kunne køre. Parameteren kunne jeg ikke rette efter installationen, for jeg fik kun mulighed for at genstarte.
Jeg prøvede at rette via live-CD, men kan ikke få lov til at køre 'update-grub', som der står i filen /etc/detault/grub.
Hvad gør man så?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du kan engelsk kan du prøve at følge denne guide

https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%2 ... a%20LiveCD
Svante

Indlæg af Svante »

Det var brugbart.
Jeg bukker og takker :D
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Sort skærm under installation af IBM X40 - LØST

Indlæg af Pihl »

Jeg har oplevet det samme på andre IBM/Thinkpad modeller med et vist chipset. X fryser hvis man booter normalt op, mens man sagtens kan boote i Failsafe Graphics, hvis man vælger Recovery Mode i grub menuen.

Canonical skriver om problemet:

X freezes (GPU lockups) are being experienced on i845, i855 and other 8xx chips.

We experimented with several different settings but could not find a combination which resolved all issues for all 8xx owners. Below are some of the settings that can be changed if the combination we picked for the release did not work for you.

Som workaround forslås løsningerne på denne side: https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes

Se også dette forslag på ubuntuforums, hvor løsningen er at logge ind med Failsafe Graphics og opdatere grafik-driveren: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=3