Brug for hjælp til genopretning af fil navne

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Brug for hjælp til genopretning af fil navne

Indlæg af tjampman »

Hej
Jeg har en del filer som er overført fra windows formateret harddisk, filnavnene har typisk fået erstattet æ, ø eller å med et spørgsmåls tegn, og der er tilføjet "invalid encoding" til sidst i filnavnet.
Efter lidt søgen på nettet har set et program eller script der hedder convmv skulle være i stand til at ændre indkodningen.

Men jeg kan ikke få det til at virke!

Jeg har forsøgt mig med følgende comandoer:

Kode: Vælg alt

convmv -r --notest -f windows-1255 -t utf8 *

Det eneste jeg få som svar i terminalen er at min "perl version has fleas" og så nogen numre, så skriver den ready og returnere til comando prompten.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil gerne lave back up af min HDD og bruge den til installation af Lucid Lynx, men jeg kan ikke overfører disse filer pga filnavnene og der er altså alt for mange til at opdatere dem manuelt.

På forhånd tak.

Ps. min computer er i øjeblikket uden styre system og jeg bruger en ubuntu live cd, hvor jeg har installeret convmv. mit drev er sdc1 i følge gparted.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Brug for hjælp til genopretning af fil navne

Indlæg af lath »

tjampman skrev:Hej
Jeg har en del filer som er overført fra windows formateret harddisk, filnavnene har typisk fået erstattet æ, ø eller å med et spørgsmåls tegn, og der er tilføjet "invalid encoding" til sidst i filnavnet.
Efter lidt søgen på nettet har set et program eller script der hedder convmv skulle være i stand til at ændre indkodningen.

Men jeg kan ikke få det til at virke!

Jeg har forsøgt mig med følgende comandoer:

convmv -r --notest -f windows-1255 -t utf8 *

Det eneste jeg få som svar i terminalen er at min "perl version has fleas" og så nogen numre, så skriver den ready og returnere til comando prompten.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil gerne lave back up af min HDD og bruge den til installation af Lucid Lynx, men jeg kan ikke overfører disse filer pga filnavnene og der er altså alt for mange til at opdatere dem manuelt.

På forhånd tak.

Ps. min computer er i øjeblikket uden styre system og jeg bruger en ubuntu live cd, hvor jeg har installeret convmv. mit drev er sdc1 i følge gparted.

Du kan pakke dem ind i tar arkiv filer. Senere pakker du dem så ud igen i Ubuntu. Det plejer at virke uden knas hos mig.

Husk at lave en test med de filer du før har haft problemer med for at se om det går godt denne gang. Test også at filen kan åbnes og læses efter at den er blevet flyttet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
tjampman

Indlæg af tjampman »

Det havde jeg faktisk prøvet, det glemte jeg bare at skrive...
På denne måde kan jeg godt øverføre filerne, men kan ikke pakke dem ud igen.
Det er derfor jeg tror jeg er nødt til at løse selve problemet med filenavnene.

Jeg har også prøvet at mounte drevet med iocharset option, men det virker vist ikke med ext3, som er filseystemet på min disk.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

tjampman skrev:Det havde jeg faktisk prøvet, det glemte jeg bare at skrive...
På denne måde kan jeg godt øverføre filerne, men kan ikke pakke dem ud igen.
Det er derfor jeg tror jeg er nødt til at løse selve problemet med filenavnene.

Jeg har også prøvet at mounte drevet med iocharset option, men det virker vist ikke med ext3, som er filseystemet på min disk.

Hvad mener du med "kan ikke pakke dem ud igen"? Fejlmeddelelsen poster du lige her - det hele. Du har kun skrevet noget om invalid encoding. Kig også i /var/log logfilerne.

Når du bruger terminalen vil den forsøge at fortolke hvad du skriver, slå det fra ved sætte sti+filnavn i gnyffer ('-er), som i '/en/sti/til/en/af/mine.filer'.

Jeg mener iøvrigt at dansk winows bruger cp-1252, istedet for cp-1255.

Såvidt jeg kan se, så understøtter ext3fs ikke iocharset: Kig i mount(8) med

man 8 mount

(afslut man læser med et tryk på q-tasten),
eller kig på http://manpages.ubuntu.com/manpages/lucid/en/man8/mount.8.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
tjampman

Indlæg af tjampman »

Jeg endte med at slette en del af filerne og manuelt omdøbe de filer jeg ville beholde...

Men tak for hjælpen...