Joomla som fancy alternativ hjemmesider editor

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Joomla som fancy alternativ hjemmesider editor

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har fået anbefalet Joomla i stedet for "what you see is what you get" editorer som KompoZer - det er gratis og CMS baseret, tutorials på youtube. Er der nogle som har gode erfaringer med dette ?

"Brandt" skriver om det

gratis download:
http://www.joomla.org/download.html

Eller:
http://www.joomla.dk

Libris hæfte:
http://www.libris.dk/it_litteratur/webk ... 0a7382820b
Kardemommeloven er en god ting.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Joomla som fancy alternativ hjemmesider editor

Indlæg af soundpartner »

Finn Bjerke skrev:Jeg har fået anbefalet Joomla i stedet for "what you see is what you get" editorer som KompoZer - det er gratis og CMS baseret, tutorials på youtube. Er der nogle som har gode erfaringer med dette ?

"Brandt" skriver om det

gratis download:

Eller:

Libris hæfte:

bruger det og syntes om det...
nemt og let at gå til. se bare på scripts.linux.dk. det er 100% joomla samt udvidelser
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg har fået anbefalet Joomla i stedet for "what you see is what you get" editorer som KompoZer - det er gratis og CMS baseret, tutorials på youtube. Er der nogle som har gode erfaringer med dette ?

"Brandt" skriver om det

gratis download:

Eller:

Libris hæfte:

Jeg ville til enhver tid foretrække et CMS, når der skal laves noget nyt. KomoZer / Bluefish editor, og cssed er ekstra værktøjer jeg kunne finde på at bruge hvis jeg vil tilpasse layout i et CMS.

Joomla er ganske udmærket, men jeg har ikke erfaring med det.

Jeg bruger pt Wordpress, og er ved at sætte mig ind i Silverstripe CMS - som er ret godt lavet.
Det er uheldigvis lidt tungt med hensyn til krav af CPU og RAM (læs det sådan mere firma-agtigt) - til gengæld er det så ret nemt at få lavet noget nyttigt.
Jeg synes pt ikke rigtig at Wordpress passer til hvad jeg vil lave af Web applikationer, så det er jeg ved at gå væk fra.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Jeg har arbejdet med både Wordpress og Joomla, og har adskillige sites kørende på dem. De har hver sine fordele og ulemper, og passer til hver sine formål.

Joomla er absolut det stærkeste CMS, men det er også ganske tungt. Især tungt at komme i gang med. Jeg vil tro du hurtigere og lettere kan overskue Wordpress og sætte et website op i det, og du skal alligevel ud og have ønske til nogle ret specielle ting, før Wordpress møder sin begrænsning.

Du kan oprette en konto på www.wordpress.com, og her få en gratis og hosted Wordpress, som du kan prøve først. Den har selvfølgelig sine begrænsninger, men det giver dig en idé om, hvordan det fungerer ;-)
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Min hjemmeside er også lavet i Joomla, og jeg synes det har gjort det noget lettere at opdatere siderne, da man ikke bagefter skal huske at uploade dem :)

Den største ulempe jeg synes der er ved CMS, uanset hvilken man bruger, er at man ikke kan sidde og redigere hjemmesiden hvis nettet er gået ned, men det er nok til at overleve de få gange den slags sker i løbet af et år :lol:
Hilsen Kenny
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Wordpress er præcis det jeg søger tror jeg. Det er intuitivt, æstetisk og der er ikke så meget "detalje-fnidder " (undskyld udtrykket) Nå laver jeg en tråd om dette så der ikke blilver for meget rod idet.
lath

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Wordpress er præcis det jeg søger tror jeg. Det er intuitivt, æstetisk og der er ikke så meget "detalje-fnidder " (undskyld udtrykket) Nå laver jeg en tråd om dette så der ikke blilver for meget rod idet.

Hvis du vil bruge Wordpress, så vil jeg gerne anbefale temaet Atahualpa: http://wordpress.org/extend/themes/atahualpa, hvor du kan skrue på en masse ting uden at kunne programmere det mindste.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for rådet om "atahualpa" det ser nydeligt ud, der er en dowloadbale zip fil som jeg ikke helt ved hvad jeg stille op med. Nå hvad angår at installere på miot site så er der disse features, som jeg ikke helæt forstår relevansen af:

Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Skal jeg downlæaode zipfilen til mit sites direxctory på den server jeg betaler for plads på ?
lath

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Skal jeg downlæaode zipfilen til mit sites direxctory på den server jeg betaler for plads på ?

Det er en mulighed. I så fald skal du pakke zip filen ud på din computer og overføre temaets top-mappe og mapper og filere fra den mappe til themes mappen ved at bruge en FTP klient.

Jeg forstår dog ikke hvorfor du ikke bare bruger theme manageren i Wordpres til at hente, udpakke, og installere atahualpa temaet.

Kig mere på http://codex.wordpress.org/Using_Themes#Get_New_Themes

Hot tip: Brug Codex - det er der al dokumentationen til Wordpress er.

/Lars
lath

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:tak for rådet om "atahualpa" det ser nydeligt ud, der er en dowloadbale zip fil som jeg ikke helt ved hvad jeg stille op med. Nå hvad angår at installere på miot site så er der disse features, som jeg ikke helæt forstår relevansen af:

Billede

phpAdmin er til database administration - den kan du bruge til at tage backup af databasen med, men det er meget nemmere at bruge et backup plugin i Wordpress. Det plugin kan du også søge efter og installere inde fra Wordpress.

phpAdmin har ikke noget med Wordpress at gøre.

/Lars
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for input.
Jeg tror at mit forståelses problem er mere grundlæggende:

1. I windows er filstrukturen internt på harddisken forholdsvis ligetil, derfor er det let at downloade alt muligt inklusive virus.
2. Ubuntu har en anden struktur både eksternt med "sikre depoter" for software, samt internt med skjulte mapper og "home" mappen, som rod eller "top"

So far so good.

Nu bliver jeg så lidt i tvivl: Nu er det sådan at zip filer f.eks fra Joomla eller wordpress fra nettet kan jeg enten
2.1. Installere lokalt på min harddisk
2.2. Installere på "mit serverafsnits" harddisk

Løsning 2.2 fatter jeg ikke helt. Det er muligvis miosforstået fuldkommen. Jeg tænker pak zip filen ud og brug ftp (filezilla) til at flytte filerne til mit directory på serveren, som jeg har plads på.

3.1 Wordpress tilbyder at lagre det jeg producerer direkte på nettet så jeg arbejder der uden at skulle installere alt muligt
3.2 Installationsforklaringerne fra Joomla og Wordpress overstiger min fatteevne lige i øjeblikket.
lath

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:tak for input.
Jeg tror at mit forståelses problem er mere grundlæggende:

1. I windows er filstrukturen internt på harddisken forholdsvis ligetil, derfor er det let at downloade alt muligt inklusive virus.
2. Ubuntu har en anden struktur både eksternt med "sikre depoter" for software, samt internt med skjulte mapper og "home" mappen, som rod eller "top"

So far so good.

Nu bliver jeg så lidt i tvivl: Nu er det sådan at zip filer f.eks fra Joomla eller wordpress fra nettet kan jeg enten
2.1. Installere lokalt på min harddisk
2.2. Installere på "mit serverafsnits" harddisk

Om 2.1 og 2.2:
Wordpress er en web-application, og det er derfor ikke et program du kan starte ligesom f.eks. Firefox, Evolution, og OpenOffice.org.

Det kan kun installeres på en webserver på din maskine, eller på en webserver ude i byen som du har fået adgang til.

Finn Bjerke skrev:Løsning 2.2 fatter jeg ikke helt.

Nogle udviklere har en webserver (oftest Apache) og en database server (oftest MySQL) installeret på deres egen maskine.

Finn Bjerke skrev:Det er muligvis miosforstået fuldkommen. Jeg tænker pak zip filen ud og brug ftp (filezilla) til at flytte filerne til mit directory på serveren, som jeg har plads på.

Det er også en ganske god løsning.
Finn Bjerke skrev:3.1 Wordpress tilbyder at lagre det jeg producerer direkte på nettet så jeg arbejder der uden at skulle installere alt muligt

Det er ikke korrekt at du ikke installerer noget - lige meget hvad du gør så installerer du noget.

I den ene metode uploader du nogle tema filer til Wordpress themes mappen via en FTP klient. Wordpress opdager og viser dig det nye tema på tema administrator siden. (er du allerede på tema administrator siden skal du naturligvis genindlæse siden før det nye tema vises).

I den anden metode beder du Wordpress om at hente zip filen, pakke den ud, og genindlæses tema administrator siden.

Finn Bjerke skrev:3.2 Installationsforklaringerne fra Joomla og Wordpress overstiger min fatteevne lige i øjeblikket.

Ja, det er lidt op ad bakke. Jeg kan godt anbefale det nye (dansk sprogede) hæfte om Wordpress som lige er udkommet.

Du kan evt. starte med at kigge lidt på Wordpress Danmark:http://wordpress.dk/

/Lars
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

jeg tror ikke du har forstået hvad et cms i virkeligheden er...

i stedet for at lave en hjemmeside lokalt, lave grafik på siden osv, og så oploade den til din server, så med et cms som f.eks joomla der ligger du cms-systemet på din server. cms-systemet er din hjemmeside. du har bare ikke lavet den endnu.
når du så logger ind på din side, så kan du begynde at lave indholdet på din side.
finten med et cms er at du laver indholdet som ren tekst, og ligger dette ind i en "database" på din webserver.
når du har lagt noget indhold på din server kan du så rode med templates. templates er så at sige et sæt instruktioner om hvordan din side skal se ud. du kan vælge en temmplate der dækker hele dit site, eller du kan have forskellige templates på forskellige sider.
ud over alm data, og templates der bestemmer hvordan denne data skal vises så kan der installeres moduler i dit cms-system. dette kan være moduler der kan indeholde forum, billedgalleri, webshop eller et hav af andre muligheder og funktioner.

til at starte med skal dit cms system installeres på din server. skal du bruge templates, moduler eller andre udvidelser skal disse også ind på din server. dette sker ved at du logger ind på din side og så administrerer det der fra.

sådan lidt abstrakt kan man kalde et cms-system for din hjemmesides styresystem. du kan så installere forskellige ekstra funktioner eller "programmer" i dit styresystem ved at logge ind som administrator på dit styresystem.

inde fra administrationen kan du vælge at henvise til hvor din udvidelse ligger, og så kan du trykke installer. i windows der vil du lede efter en exe fil som er dit instalations program. i ubuntu der bruges der deb filer til installation af programmer, og i joomla bruges der zip filer når der skal installeres ekstra programmer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede