opdatering/overflytning til 10.04 LØST

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
icecold

opdatering/overflytning til 10.04 LØST

Indlæg af icecold »

Hej

Jeg har besluttet at opgradere til 10.04 og har gjort en partition klar hvor jeg vil installere den.
Nu har jeg så følgende:
1 stk. 320 Gb harddisk med to partitioner, 1 med 9.10 og 1 hvor 10.04 beta2 er installeret. Jeg har tænkt mig at installere 10.04 ind på den partition hvor betaen ligger nu.
+ jeg har tre andre harddiske hvoraf den ene indeholder en win7.

Nu skal jeg så gøre klar til at flytte min home mappe over på den nye.
Spørgsmål 1 er:
Kan jeg bare flytte alt fra min home over på den nye? dvs alt incl skjulte filer og mapper.
Eller er der nogen form for sortering jeg kan foretage inden jeg kopier/flytter over?

Spørgsmål 2:
Hvordan gør jeg med bootmanageren? altså får den til at køre boot processen fra 10.04 istedet for, fra som nu, 9.10.

Spørgsmål 3:
Kan Grub i 10.04 boot win7 eller skal den stadig chainloades?

Spørgsmål 4:
Hvordan fjerner jeg 9.10 og frigiver pladsen til nyt?

Det sidste spørgsmål i denne omgang bliver:
kan jeg lave pladsen der bliver frigivet om til en del af min Home mappe - evt flytte mappen dertil helt og holdent?
Senest rettet af icecold 10. maj 2010, 21:17, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opdatering/overflytning til 10.04

Indlæg af lath »

icecold skrev:Hej

Jeg har besluttet at opgradere til 10.04 og har gjort en partition klar hvor jeg vil installere den.
Nu har jeg så følgende:
1 stk. 320 Gb harddisk med to partitioner, 1 med 9.10 og 1 hvor 10.04 beta2 er installeret. Jeg har tænkt mig at installere 10.04 ind på den partition hvor betaen ligger nu.
+ jeg har tre andre harddiske hvoraf den ene indeholder en win7.

Nu skal jeg så gøre klar til at flytte min home mappe over på den nye.
Spørgsmål 1 er:
Kan jeg bare flytte alt fra min home over på den nye? dvs alt incl skjulte filer og mapper.
Eller er der nogen form for sortering jeg kan foretage inden jeg kopier/flytter over?

Du kan bare flytte det hele. Det eneste du skal huske er at bruge nøjagtig det samme brugernavn igen i 10.04.

icecold skrev:Spørgsmål 2:
Hvordan gør jeg med bootmanageren? altså får den til at køre boot processen fra 10.04 istedet for, fra som nu, 9.10.

Det ordner 10.04 installationsprogrammet.

icecold skrev:Spørgsmål 3:
Kan Grub i 10.04 boot win7 eller skal den stadig chainloades?

Andre operativsystemer, som GRUB ikke ved hvordan den skal boot kan kun chain-bootes.!

icecold skrev:Spørgsmål 4:
Hvordan fjerner jeg 9.10 og frigiver pladsen til nyt?

Normalt når laver jeg en clean install, så gør jeg det ved at formattere alle partitions, bortset fra den partition der indeholder /home.
Kig i /etc/fstab, hvis du vil vide hvilken partition der indeholder /home.

icecold skrev:Det sidste spørgsmål i denne omgang bliver:
kan jeg lave pladsen der bliver frigivet om til en del af min Home mappe - evt flytte mappen dertil helt og holdent?

Ja det kan man godt.
Det kan kun flytte /home med et live system, da du naturligvis ikke kan være logget ind samtidig med at specielt konfigurationsfiler til GNOME bliver flyttet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
icecold

Indlæg af icecold »

Jeg skal lige være helt sikker på måden jeg flytter min /home mappe -
så jeg opstiller dette scenario:
Ubuntu live kører.
På en 232 Gb harddisk har jeg 3 partitioner. 1 på 157 Gb. 1 på 70 Gb. og 1 swap på 5 Gb. alle 3 partitioner er primære.
/dev/sdb - /dev/sdb1 & /dev/sdb2 & /dev/sdb3
På /dev/sdb2 ligger 10.04 og jeg har lige slettet /dev/sdb1 hvor 9.10 var.
Nu vil jeg så gerne have flyttet min /home over fra /dev/sdb2 til /dev/sdb1 som så skal være min /home
Nu håber jeg at jeg fik det forklaret godt nok til at blive forstået.
Hvordan gør jeg dette?
lath

Indlæg af lath »

icecold skrev:Jeg skal lige være helt sikker på måden jeg flytter min /home mappe -
så jeg opstiller dette scenario:
Ubuntu live kører.
På en 232 Gb harddisk har jeg 3 partitioner. 1 på 157 Gb. 1 på 70 Gb. og 1 swap på 5 Gb. alle 3 partitioner er primære.
/dev/sdb - /dev/sdb1 & /dev/sdb2 & /dev/sdb3
På /dev/sdb2 ligger 10.04 og jeg har lige slettet /dev/sdb1 hvor 9.10 var.
Nu vil jeg så gerne have flyttet min /home over fra /dev/sdb2 til /dev/sdb1 som så skal være min /home
Nu håber jeg at jeg fik det forklaret godt nok til at blive forstået.
Hvordan gør jeg dette?

Jeg sagde ikke at det var nemt - flytning af en /home - men ok jeg hjælper - ingen garanti hvis du taber alle data, hvis jeg skulle kvaje mig - selv om jeg selvfølgelig prøver at undgå det.

Du skal i Live system montere de 2 filsystemer, for at gøre det skal jeg vide hvilket filsystem de i sin tid blev formatteret med!

Vigtigt!: Du må ikke gætte!
Montering af et filsystem med den forkerte filsystem-type smadrer filsystemet.
Jeg har en metode vi kan bruge såfremt du ikke ved hvad filsystemet på de 2 partitions er.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
icecold

Indlæg af icecold »

lath skrev:Jeg sagde ikke at det var nemt - flytning af en /home - men ok jeg hjælper - ingen garanti hvis du taber alle data, hvis jeg skulle kvaje mig - selv om jeg selvfølgelig prøver at undgå det.

Du skal i Live system montere de 2 filsystemer, for at gøre det skal jeg vide hvilket filsystem de i sin tid blev formatteret med!

Vigtigt!: Du må ikke gætte!
Montering af et filsystem med den forkerte filsystem-type smadrer filsystemet.
Jeg har en metode vi kan bruge såfremt du ikke ved hvad filsystemet på de 2 partitions er.

/Lars

OK garantien er jeg med på (Over Kantstenen)
Begge partitioner er formateret i ext4. Og jeg er med på at jeg skal lave backup inden jeg laver unoder :-)
lath

Indlæg af lath »

Fra et Live system starter du med at åbne Terminal:

1)
Start med at køre

Kode: Vælg alt

sudo -s

for at skifte til en Root Terminal.

2)
Hop til / (root) mappen:

cd /

3)
Opret mappe for gammel home partition (/dev/sda2), og ny home partition (/dev/sda1):

mkdir /NY_HOME;mkdir /GAMMEL_HOME

4)
Monter /dev/sda2 på /GAMMEL_HOME (med read+write rettighed på filer og mapper):

mount -n -w -t ext4 /dev/sda2  /GAMMEL_HOME

5)
Monter /dev/sda1 på /NY_HOME (med read+write rettighed på filer og mapper):

mount -n -w -t ext4 /dev/sda1  /NY_HOME

6)
Nu kan du kopiere med Nautilus (Filhåndtering)
Du kopierer fra /GAMMEL_HOME/home/<dit_brugernavn_i_din_10.04_installation>/ til /NY_HOME/<dit_brugernavn_i_din_10.04_installation>.

7) Når du engang er færdig med kopieringen, så luk Nautilus og kør (stadig i denne Root Terminal):

sync

sync skriver alle ikke skrevne data til disken - det er den buffer der ligger i RAM som bliver tømt ud til disk - det kan godt tage nogen tid - og der sker ikke noget på skærmen, men helt sikkert en masse på disken.

8 ) Afmonter /NY_HOME:

umount -n /NY_HOME

9)
Nu bør du lige omdøbe den tidligere home mappe for at undgå knas med at der er 2 steder der kommer til at hedde /home, så du kører lige:

mv /GAMMEL_HOME/home /GAMMEL_HOME/old_home

10)
Nu er du færdig med /GAMMEL_HOME, så først

sync

og så afmonter:

umount -n /GAMMEL_HOME

11)
endelig genstart

shutdown -r now

12)
Inde i et forhåbeligt OK system, er dine filer gemt i /home, og /old_home. Du kan så slette /old_home, hvis alt virker ok.

/Lars
icecold

Indlæg af icecold »

Så bliver det i weekenden der skal hentes 10.04 :-)
Der burde tiden også være til at teste dit forslag :-)
Ville være nice hvis jeg kan hente den imorgen på jobbet :-) der tager det under 15 min at hente de 700 mb
lath

Indlæg af lath »

icecold skrev:Så bliver det i weekenden der skal hentes 10.04 :-)
Der burde tiden også være til at teste dit forslag :-)
Ville være nice hvis jeg kan hente den imorgen på jobbet :-) der tager det under 15 min at hente de 700 mb

I den forbindelse kan det være at du kan bruge min Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide, som du finder på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399

/Lars
icecold

Indlæg af icecold »

Den bliver i hvert fald studeret nøje de næste dage :-)
btw. har du haft problemer med at installere 10.04 uden at starte op i live ?? jeg har :-(
lath

Indlæg af lath »

icecold skrev:Den bliver i hvert fald studeret nøje de næste dage :-)
btw. har du haft problemer med at installere 10.04 uden at starte op i live ?? jeg har :-(

Kig på den her artikel om problemer med GXL (lidt sensationspræget overskrift, fra en journalist der ikke ved at der er mere end 1 X server (som betyder at der er mere end 1 grafikkort).
http://www.version2.dk/artikel/14673-grum-hukommelsesfejl-faar-ubuntu-1004-til-at-vakle

/Lars
icecold

Indlæg af icecold »

Men den var jo rettet næsten inden den blev opdaget ?! ... groft sagt ..
De problemer jeg har haft var at jeg skulle køre live inden jeg begyndte installation ellers ville den tage 6-8 timer ... med en live tog det ca 1 time .. og så havde jeg i starten nogle problemer når jeg kørte den på en virtuel maskine ... der ville den slet ikke komme videre end til den sorte skræm lige efter bios .. men nok om det .. det er ovre nu og så gælder det 10.04 .. og den får nok lov at hænge på frem til den næste lts udkommer :-) kan jo altid lege med de nye på andre drev og kærestens bærbare (selv om hun får nervøse trækninger hver gang jeg gør det)
icecold

Indlæg af icecold »

Så er jeg kørende med lucid :-)
Og det er noget der vil noget - damn det går stærkt :-D
Efter at have læst forkert - til trods for at jeg gennemlæste det et par gange inden jeg gik igang - så måtte der 3 installationer til. Dog var nummer 2 installation en 32 bit istedet for 64 - derfor måtte den sidste installation foretages.. G
Lath: Din guide til flytning af /HOME var god. Man skal bare følge den slavisk :-D
Din installation guide til lucid er også god. Jeg brugte den del med partitionering da jeg skulle angive mit "nye" /home som jeg flyttede ved den første installation.
Jeg var dog også inde på ubuntuguiden på http://www.freedomnotbeer.dk for at lige på de sidste programmer og tilføjelser lagt ind også.
Men jeg lærte en masse undervejs :-)