Jeg er også ny ud i dette univers, men det virker meget lovende. Så lidt hjælp har jeg behov.
Vi har et privat netværk bestående af en stationær med windows xp, en Western Digital net center g 2 stationære med Ubuntu 10.04 LTS - Lucid Lynx - udgivet april 2010 og understøttet indtil april 2013. Alt er kabelforbundet.
Indtil sidste opdatering kunne jeg se og åbne filerne på netcentret.
Nu er det sådan at jeg kun kan se den stationære med windows xp.)
Jeg kan pinge de 2 stationære med ubuntu..
Netcentret kan jeg ikke se mere og Jeg har glemt IP adressen (hvordan finder jeg den ?)
Hvordan får jeg bundet de 4 maskiner sammen i et netværk så jeg kan læse og kopiere filer ?
Lokalt netværk - kabel - løst
-
Lokalt netværk - kabel - løst
Senest rettet af Pilen 9. maj 2010, 07:44, rettet i alt 3 gange.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Lokalt netværk - kabel
Pilen skrev:Jeg er også ny ud i dette univers, men det virker meget lovende. Så lidt hjælp har jeg behov.
Vi har et privat netværk bestående af en stationær med windows xp, en Western Digital net center g 2 stationære med Ubuntu 10.04 LTS - Lucid Lynx - udgivet april 2010 og understøttet indtil april 2013.
Ja, de detaljer kender vi godt til.
Support er dog ikke noget du har ret til på ubuntudanmark.dk. Du kan købe dig til support hos Canonical eller O-Biz (Dansk Ubuntu partner firma).
Bemærk at vi der laver support her på forum arbejder frivilligt uden at få løn for det.
Kig på "Sådan får du den bedste hjælp": https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
Pilen skrev:Alt er kabelforbundet.
Godt! Det gør det betydeligt nemmere at fejlfinde.
Pilen skrev:Indtil sidste opdatering kunne jeg se og åbne filerne på netcentret.
Ok.
Pilen skrev:Netcentret kan jeg ikke se mere og Jeg har glemt IP adressen (hvordan finder jeg den ?)
Din router har typisk en status webside.
Netcenteret bør have en statisk IP adresse.
Pilen skrev:Hvordan får jeg bundet de 4 maskiner sammen i et netværk så jeg kan læse og kopiere filer ?
Flere detaljer, og vær' mere konkret, tak - se "Sådan får du den bedste hjælp".
Hvad gør du? Fejlmedelelser, hvad står der? Navn på udstyr? Beskriv dit netværk med IP adresser, netmaske etc, Hvilke hosts har statiske IP adreeser, og hvilke hosts får deres opsætning via DHCP?
Det spørgsmål kan jeg først svare på, når du har givet mig oplysningerne jeg mangler.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Re: Lokalt netværk - kabel
lath skrev:Pilen skrev:Jeg er også ny ud i dette univers, men det virker meget lovende. Så lidt hjælp har jeg behov.
Vi har et privat netværk bestående af en stationær med windows xp, en Western Digital net center g 2 stationære med Ubuntu 10.04 LTS - Lucid Lynx - udgivet april 2010 og understøttet indtil april 2013.
Ja, de detaljer kender vi godt til.
Support er dog ikke noget du har ret til på ubuntudanmark.dk. Du kan købe dig til support hos Canonical eller O-Biz (Dansk Ubuntu partner firma).
Bemærk at vi der laver support her på forum arbejder frivilligt uden at få løn for det.
Kig på "Sådan får du den bedste hjælp": https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
Hvordan har jeg dog fået stødt dig ??? Alt det står på forsiden af dette forum!Pilen skrev:Alt er kabelforbundet.
Godt! Det gør det betydeligt nemmere at fejlfinde.Pilen skrev:Indtil sidste opdatering kunne jeg se og åbne filerne på netcentret.
Ok.Pilen skrev:Netcentret kan jeg ikke se mere og Jeg har glemt IP adressen (hvordan finder jeg den ?)
Din router har typisk en status webside.
Det har den desværre ikke.
Netcenteret bør have en statisk IP adresse.Pilen skrev:Hvordan får jeg bundet de 4 maskiner sammen i et netværk så jeg kan læse og kopiere filer ?
Flere detaljer, og vær' mere konkret, tak - se "Sådan får du den bedste hjælp".
Hvad gør du? Fejlmedelelser, hvad står der? Navn på udstyr? Beskriv dit netværk med IP adresser, netmaske etc, Hvilke hosts har statiske IP adreeser, og hvilke hosts får deres opsætning via DHCP?
Ingen fejl da jeg ikke kan se dem -steder -netværk.
Det spørgsmål kan jeg først svare på, når du har givet mig oplysningerne jeg mangler.
/Lars
Via System-administration-netværsværktøjer har jeg fået mine ene stationære med bundet op på netværket og fundet netcentret. Den anden kan absolut intet se.
Men om jeg skal støtte Canonical eller Bill Gates økonomsk er jo et fedt og så er ideen med Linux gået fløjten.
Men tak til dig for hurtigt svar og så slutter vi tråden her.