Jeg har ikke rodet med linux i mange år, men nu har jeg tænkt mig at lave en lille hjemmeserver..
Jeg har tænkt at bruge en lille atom baseret netbook jeg har liggende, og så udvide den med 2 usb harddiske.
Det er meningen den skal fungere som fil-server, print-server, web-server, ftp-server - evt. noget audio/video streaming.
Serveren skal gerne kunne betjenes med noget remote desktop fra windows maskiner.
Jeg har tænkt mig at installere netbook-versionen og så supplere med samba, apache, mysql, php + evt. noget ftp
Jeg har tænkt mig at installere ubuntu på netbook'ens harddisk, og så plugge 2 usb diske i til fil-server for de andre maskiner i netværket. Jeg vil gerne have data'ene spejlet (derfor 2 diske) - ikke af performance hensyn, men for at have en rimelig sikkerhed for at data ikke går tabt.
Nu til spørgsmålet.. Lyder det nogenlunde fornuftigt, og er der noget jeg skal tage højde for inden jeg starter? Mest så jeg lige får startet rigtigt
Ubuntu 10.04 netbook udgaven som hjemmeserver? [LØST]
-
- Geografisk sted: Viborg
Ubuntu 10.04 netbook udgaven som hjemmeserver? [LØST]
Senest rettet af webstalker 10. maj 2010, 13:56, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Re: Ubuntu 10.04 netbook udgaven som hjemmeserver?
Jeg synes du skulle tage og bruge Ubuntu Server Edition i stedet for Netbook edition, som ikke er velegnet til server.
Når du har installeret Ubuntu Server, installerer du blot Webmin, som giver dig et webbaseret kontrolpanel, hvorfra du, grafisk, kan administrere din server. Fra Linux såvel som Windows.
http://www.webmin.com
Hvis det drejer sig om Ubuntu 10.04, så se svar #4 i denne tråd for at installere Webmin på serveren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9232380
Når du har installeret Ubuntu Server, installerer du blot Webmin, som giver dig et webbaseret kontrolpanel, hvorfra du, grafisk, kan administrere din server. Fra Linux såvel som Windows.
http://www.webmin.com
Hvis det drejer sig om Ubuntu 10.04, så se svar #4 i denne tråd for at installere Webmin på serveren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9232380
-
OK - tak for tippet. Jeg prøver server udgaven istedet..
Mht spejling imellem 2 usb diske - nogen erfaringer her? Kunne forestille mig at det var det mest problematiske punkt.
Mht spejling imellem 2 usb diske - nogen erfaringer her? Kunne forestille mig at det var det mest problematiske punkt.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
webstalker skrev:OK - tak for tippet. Jeg prøver server udgaven istedet..
det kommer helt and på formålet.
selv ville jeg nok bruge den ene disk som master og den anden som backup og så kopiere ny data over måske 2 gange i døgnet via et cronjob. på den måde har du også en backup af data der evt skulle blive slettet uden det var meningen.
hvordan denne backup så skulle foregå er så helt op til den enkelte der er fordele og ulemper ved dem alle tror jeg
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
webstalker skrev:OK - tak for tippet. Jeg prøver server udgaven istedet..
Nej, det er slet ikke så vanskeligt. Der findes en hel del metoder at gøre det på, men jeg tænker, at du nok er ude efter en RAID løsning? I såfald kan jeg anbefale dig denne guide, som viser hvor simpelt det er at sætte op:
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... ftwareRAID
Men faktisk findes der også et Linux Raid modul til Webmin, som du kan bruge direkte fra webinterfacet. Jeg har ikke selv erfaringer med den, og kan ikke sige noget anvendeligheden af den:
http://www.webmin.com/standard.html
Er det bare almindelig backup af filer, du vil have, så er Soundpartners forslag en løsning, ligesom der findes værktøjer som SimpleBackup, der også kopierer udvalgt data på planlagte tidspunkter til USB, FTP, SSH med mere.
-
Tak for svarene!
Mht. raid var det kun til backup brug.. Jeg prøver at sætte en raid op via webmin når jeg når så langt..
Jeg har hentet server-versionen - men det ser ud til at den kun findes i 64 bit udgave - det kan min stakkels netbook vidst ikke klare
Kan jeg bruge den alm. desktop udgave istedet? Eller har jeg overset en 32 bit udgave af serveren?
Mht. raid var det kun til backup brug.. Jeg prøver at sætte en raid op via webmin når jeg når så langt..
Jeg har hentet server-versionen - men det ser ud til at den kun findes i 64 bit udgave - det kan min stakkels netbook vidst ikke klare
Kan jeg bruge den alm. desktop udgave istedet? Eller har jeg overset en 32 bit udgave af serveren?
-
Glem det - har fundet 32bit knappen
-
Godt så - jeg har nu fundet 32 bit udgaven af server 10.04, og forsøger at installere fra USB stick. Det gav lidt knas senere at den ikke kunne finde cd-rom drev, men det fandt jeg svar på andet steds i forum. Nu kommer jeg forbi netværksopsætning og den går igang med en scanning af diske (der er kun en pt.). Her fryser den hver gang ved 43%
Nogen gode idéer? Noget jeg kan gøre for at få lidt mere fejl info.?
Nogen gode idéer? Noget jeg kan gøre for at få lidt mere fejl info.?
-
Til info. hvis andre skulle opleve samme problemer..
Problemet med installationen der fryser ved scanning af diske er tilsyneladende i server_part. Jeg fandt andet steds på nettet en omtale af lignende problemer, hvor man havde en usb stick siddende men installerede fra cd.
Nu har jeg ikke noget cdrom drev, så jeg kunne jo ikke så godt bare fjerne usb sticken. Løsningen var at bruge et andet mærke (istedet for en Verbatim blev den en Kingston), og så var der ingen problemer!
Altså - hvis du har problemer med at installationen fryser ved installation fra usb stick, så prøv et andet fabrikat af usb stick
Problemet med installationen der fryser ved scanning af diske er tilsyneladende i server_part. Jeg fandt andet steds på nettet en omtale af lignende problemer, hvor man havde en usb stick siddende men installerede fra cd.
Nu har jeg ikke noget cdrom drev, så jeg kunne jo ikke så godt bare fjerne usb sticken. Løsningen var at bruge et andet mærke (istedet for en Verbatim blev den en Kingston), og så var der ingen problemer!
Altså - hvis du har problemer med at installationen fryser ved installation fra usb stick, så prøv et andet fabrikat af usb stick