[LØST] CLI-hjælp (find, grep og regular expressions)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lykkelamaen
IRC nickname: LykkeLamaen

[LØST] CLI-hjælp (find, grep og regular expressions)

Indlæg af lykkelamaen »

Hej.

Jeg har besluttet mig for at lære at bruge CLI mere effektivt, så nu er jeg gået i gang med at kode bash-scripts til forskellige småopgaver jeg skal gøre på computeren. Fx vil jeg gerne re-encode (transcode?) nogle af mine videofiler til XviD codec. Jeg har efterhånden styr på at gøre det enkeltvis med mencoder, men jeg har en del videofiler i meget blandede formater. Så et script er en perfekt løsning.
Min tanke er at gøre noget lignende

Kode: Vælg alt

for var in *;do file $var | grep -i xvid (Her skal output fra file være) 
-> Hvis grep ikke kan finde xvid skal der køres mencoder $var --mange--options ;done

Som det tydelig ses kan jeg ikke finde ud af syntaxen. Jeg vil altså kigge på file for hver video, spørge grep om der står xvid, og hvis der ikke gør det skal jeg bruge filnavnet i mencoder.

Kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre. Eller endnu bedre, kan i pege på en god guide så jeg kan læse om generelle løsninger. Jeg har ikke kunnet finde nogle guides der er pædagogiske nok til mit (ny)-begynder niveau.

på forhånd tak
Senest rettet af lykkelamaen 4. maj 2010, 22:15, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: CLI-hjælp (find, grep og regular expressions)

Indlæg af lath »

lykkelamaen skrev:Hej.

Jeg har besluttet mig for at lære at bruge CLI mere effektivt, så nu er jeg gået i gang med at kode bash-scripts til forskellige småopgaver jeg skal gøre på computeren. Fx vil jeg gerne re-encode (transcode?) nogle af mine videofiler til XviD codec. Jeg har efterhånden styr på at gøre det enkeltvis med mencoder, men jeg har en del videofiler i meget blandede formater. Så et script er en perfekt løsning.
Min tanke er at gøre noget lignende

Kode: Vælg alt

for var in *;do file $var | grep -i xvid (Her skal output fra file være) 
-> Hvis grep ikke kan finde xvid skal der køres mencoder $var --mange--options ;done

Som det tydelig ses kan jeg ikke finde ud af syntaxen. Jeg vil altså kigge på file for hver video, spørge grep om der står xvid, og hvis der ikke gør det skal jeg bruge filnavnet i mencoder.

Kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre. Eller endnu bedre, kan i pege på en god guide så jeg kan læse om generelle løsninger. Jeg har ikke kunnet finde nogle guides der er pædagogiske nok til mit (ny)-begynder niveau.

på forhånd tak

Det glæder mig at der er en til der har opdaget at
UNIX (Linux) is fun to hack
Hack er her i den gamle betydning, som er overført til computere betyder "programmere".
Kig/Læs i on-line bogen: The Art of UNIX Programming.
http://www.linuxtopia.org/online_books/programming_books/art_of_unix_programming/index.html
Der står meget om design filosofien over og kulturen omkring UNIX/Linux operativsystemer. Søger du på Google kan du også finde den som en ca 3,5 MB stor PDF.

Kig på http://www.linuxtopia.org/online_books/
Søg efter Shell Scripting Books med søgefunktionen i din browser (CTRL+F i Firefox).

Der er masser af andre bøger: Prøv med søgeordet Ubuntu

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lykkelamaen
IRC nickname: LykkeLamaen

Re: CLI-hjælp (find, grep og regular expressions)

Indlæg af lykkelamaen »

Tusind tak!
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: [LØST] CLI-hjælp (find, grep og regular expressions)

Indlæg af soundpartner »

forøvrigt vil jeg tilføje at vi er et par stykker der er ved at stable et comunity op om netop linux-scripts.
du kan finde siden pp http://scripts.linux.dk og vi vil med glæde hoste dine script hvis de ellers kan være af værdi for andre brugere også.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede