Sletning af partition

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PiranhaBoss.dk
IRC nickname: PiranhaBoss.dk
Geografisk sted: 2630 Taastrup

Sletning af partition

Indlæg af PiranhaBoss.dk »

Jeg er langt fra færdig med at udforske Ubuntu's PC-adminstrations muligheder.

Men jeg kiggede lige lidt på 10.04's diskredskab-værktøj.

"Slet partition".... hmmm.

Vores stationære står som daul boot -maskine. Efter jeg havde vist familien at man i Virtual Box kan åbne for windows uden, som nu, at skulle genstarte hele menageriet, er der nu lukket op for, at jeg kan smide windows helt på porten som selvstændigt OS.

Kan jeg bruge "Slet Partition" til at tildele Ubuntu hele hardisken?
Eller vil det alligevel vise sig nemmere, og sikrere, at vælge en ren ny-installation.
Som jeg umiddelbart ser det, er det sikring af vigtige data og filer fra 'vinduer'-installationen, der ligner det største arbejde, men da mit kendskab til Ubuntu stadig er ungt er risikoen for at jeg overser, eller glemmer, noget derfra jo absolut tilstede.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sletning af partition

Indlæg af lath »

PiranhaBoss.dk skrev:Jeg er langt fra færdig med at udforske Ubuntu's PC-adminstrations muligheder.

Men jeg kiggede lige lidt på 10.04's diskredskab-værktøj.

"Slet partition".... hmmm.

Vores stationære står som daul boot -maskine. Efter jeg havde vist familien at man i Virtual Box kan åbne for windows uden, som nu, at skulle genstarte hele menageriet, er der nu lukket op for, at jeg kan smide windows helt på porten som selvstændigt OS.

Kan jeg bruge "Slet Partition" til at tildele Ubuntu hele hardisken?
Eller vil det alligevel vise sig nemmere, og sikrere, at vælge en ren ny-installation.
Som jeg umiddelbart ser det, er det sikring af vigtige data og filer fra 'vinduer'-installationen, der ligner det største arbejde, men da mit kendskab til Ubuntu stadig er ungt er risikoen for at jeg overser, eller glemmer, noget derfra jo absolut tilstede.

Du kan godt starte Windows via Virtual Box fra Ubuntu, hvor Window har sin egen fysiske partition. Hvordan du gør det er beskrevet i Virtual Box manualen. (når jeg skriver sådan, så er det en opfordring til at læse den, også selv om den er lang.)

Så slipper du for at geninstallere Windows, programmer til Win, og køre en restore af den backup du forhåbentlig har taget af dine windows filer.

Hvis du sletter partitionen skal du være opmærksom på at du bliver nødt til at have en Windows installation CD med tilhørende licens for at kunne installere Windows igen.
Lige så du ved det: Spørg aldrig om der nogen der har en licenskode, licenskode-generator eller lignende herinde. Vi hjælper ikke med til at overtræde Lov om Ophavsret.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
PiranhaBoss.dk
IRC nickname: PiranhaBoss.dk
Geografisk sted: 2630 Taastrup

Re: Sletning af partition

Indlæg af PiranhaBoss.dk »

Ok.

Jeg kigger lige på om jeg kan finde tid til at læse på det.

.... og klart. Jeg agter heller ikke at bryde nogen regler eller love, og behøver det heller ikke.
Jeg har jo alle cd'er der fulgte med husets PC'er, så der er ingen problemer der.