Problemer med tastetur opsætning. (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Murdock
IRC nickname: Murdock

Problemer med tastetur opsætning. (LØST)

Indlæg af Murdock »

føler der er noget galt med opsætningen af mit tastetur.

når jeg skriver engelsk bruger jeg ret tit forkortelser som its og sådan nogle men normalt ville jeg bruge Ctrl + "knappen ved siden af backspace" til at lave ` mellem t og s men dette funker ik på mit system og det er ret belastende når man er vant til at det virker.

skal siges jeg har brugt windåse i et godt stykke tid "ca 1år" siden min gamle bærbar gik kold.

håber der er nogen der har et forslag til hvordan jeg får den til at opføre sig som jeg er vant til?

tastetur er sat op til dansk samme er sprog.

jeg køre
Linux murdock-laptop 2.6.32-22-generic #33-Ubuntu SMP Wed Apr 28 13:27:30 UTC 2010 i686 GNU/Linux
med xfce som WM.
Senest rettet af Murdock 2. maj 2010, 14:41, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Problemer med tastetur opsætning.

Indlæg af soundpartner »

Murdock skrev:føler der er noget galt med opsætningen af mit tastetur.

når jeg skriver engelsk bruger jeg ret tit forkortelser som its og sådan nogle men normalt ville jeg bruge Ctrl + "knappen ved siden af backspace" til at lave ` mellem t og s men dette funker ik på mit system og det er ret belastende når man er vant til at det virker.

skal siges jeg har brugt windåse i et godt stykke tid "ca 1år" siden min gamle bærbar gik kold.

håber der er nogen der har et forslag til hvordan jeg får den til at opføre sig som jeg er vant til?

tastetur er sat op til dansk samme er sprog.

jeg køre
Linux murdock-laptop 2.6.32-22-generic #33-Ubuntu SMP Wed Apr 28 13:27:30 UTC 2010 i686 GNU/Linux
med xfce som WM.

tastature er jo forskellige men jeg har ' på en almindelig knap lige ved siden af enter. sammen med [shift] giver den samme knap mig en *.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Murdock

Indlæg af Murdock »

nu er der jo forskel på ' ` og det rigtige ’ ihvertfald hvis man gerne vil skrive uden af få fejl :P
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Murdock skrev:nu er der jo forskel på ' ` og det rigtige ’ ihvertfald hvis man gerne vil skrive uden af få fejl :P

den der du kalder den rigtige den har jeg slet ikke på mit keyboard... om det er den rigtige ved jeg ikke, men det er ikke den som jeg ville bruge, så hvis du får fejl ved den urigtige, så skift til en lidt anderledes skrifttype for så kan du bare sige at den rigtige skal se sådan ud!
men ellers så skal jeg nok lade andre komme til

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg kan skrive "it's" med tasten ved siden af enter. Derudover kan jeg skrive "it´s" ved at dobbelklikke på tasten ved siden af backspace og "it`s" ved at holde shift og dobbelklikke på tasten ved siden af backspace. Mangler vi noget?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Den `som du vil bruge er jo egentlig en accent grave (som man bruger på fransk) og ikke et elideringstegn (erstatning for et udeladt bogstav) hvor man da normalt bruger apostroffen '
På de danske tastaturer aktiverer du `ved at bruge <shift>+tasten tv. for backspace - og den viser sig først, når du skriver det næste tegn eller bruger mellemrumstasten - f.eks. è eller don`t (= <shift>+tasten_tv_for_backspace - e og d o n <shift>+tasten_tv_for_backspace <mellemrum> t).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Jeg kan skrive "it's" med tasten ved siden af enter. Derudover kan jeg skrive "it´s" ved at dobbelklikke på tasten ved siden af backspace og "it`s" ved at holde shift og dobbelklikke på tasten ved siden af backspace. Mangler vi noget?

it's er den jeg ville bruge (nemlig knappen ved enter)
og har som zob også it´s og it`s ved hjælp af knappen ved siden af backspace, men disse accenter tror jeg de hedder er mere beregnet til at skrive ting som idé eller idè altså at stå oven bogstaver (derfor de skal dobbeltklikkes for at komme alene)

og undskyld jeg blandede mig igen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Murdock

Indlæg af Murdock »

wow der var den så ´.. hvordan får jeg den så til at fungere som jeg er vant til fra windows ? hvis det da ka la sig gøre.

der skriver jeg "it" trykker på tasten ved siden af backspace og så på "s" og så er det sat ind som det skal men der laver ubuntu bare itś
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Læs lige mit foregående indlæg...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Murdock skrev:wow der var den så ´.. hvordan får jeg den så til at fungere som jeg er vant til fra windows ? hvis det da ka la sig gøre.

der skriver jeg "it" trykker på tasten ved siden af backspace og så på "s" og så er det sat ind som det skal men der laver ubuntu bare itś

hvis du har den der oppe så har du ikke et dansk tastatur, eller windows er sat forkert op, for den skal altså være der ved siden af enter på alle de danske tastaturer jeg har...

men prøv et andet keyboard layout under system>instillinger>tastatur.
jeg har min sat til generisk 105 tasters tastatur på alle mine maskiner og så er det lige gyldigt om det er en eee med [fn] for at tilgå numpad eller min store 19" toshiba bærbare med overdimentioneret keyboard

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Murdock

Indlæg af Murdock »

soundpartner skrev:
Murdock skrev:wow der var den så ´.. hvordan får jeg den så til at fungere som jeg er vant til fra windows ? hvis det da ka la sig gøre.

hvis du har den der oppe så har du ikke et dansk tastatur, eller windows er sat forkert op, for den skal altså være der ved siden af enter på alle de danske tastaturer jeg har...

men prøv et andet keyboard layout under system>instillinger>tastatur.
jeg har min sat til generisk 105 tasters tastatur på alle mine maskiner og så er det lige gyldigt om det er en eee med [fn] for at tilgå numpad eller min store 19" toshiba bærbare med overdimentioneret keyboard

testet på 2 windows nu og det funker som jeg forklare der.. men ik på ubuntu.
her er der tale om en toshiba(oldie) og en eeePC(skolepc) begge med winXP.
Murdock

Indlæg af Murdock »

soundpartner skrev:
zob skrev:Jeg kan skrive "it's" med tasten ved siden af enter. Derudover kan jeg skrive "it´s" ved at dobbelklikke på tasten ved siden af backspace og "it`s" ved at holde shift og dobbelklikke på tasten ved siden af backspace. Mangler vi noget?

it's er den jeg ville bruge (nemlig knappen ved enter)
og har som zob også it´s og it`s ved hjælp af knappen ved siden af backspace, men disse accenter tror jeg de hedder er mere beregnet til at skrive ting som idé eller idè altså at stå oven bogstaver (derfor de skal dobbeltklikkes for at komme alene)

og undskyld jeg blandede mig igen

det korrekte at bruge er apostrof derfor jeg gerne vil ha det virkede korrekt.

det hedder forresten genitiv(ejefald) og bruges ved sammentrækning af ord:
it is = it’s
did not = didn’t
Murdock

Indlæg af Murdock »

så er det løst.. den skulle åbenbart bare stå til "dansk - slå døde taster fra" så virker det efter hensigten.

jeg takker for hjælpen.
zob
Redaktør

Re: Problemer med tastetur opsætning. (LØST)

Indlæg af zob »

det hedder forresten genitiv(ejefald) og bruges ved sammentrækning af ord:
it is = it’s
did not = didn’t

Hov nu går der noget galt. "it's" er da ikke genitiv. Det er "its". Sammenlign med "he's" og "his" henholdsvis.
Se også laoshis indlæg.