Ubuntu 10.04 64bit/32bit dual boot?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Ubuntu 10.04 64bit/32bit dual boot?

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg skal vel til at installere 10.04 før eller siden.

Jeg har en DualCore PC med
3 gig RAM, (kan forøges til 4 vil jeg tro)
Processor 0: AMD AThlon 64x2 Dual Core processor 3800+
Processor 1: AMD AThlon 64x2 Dual Core processor 3800+
Nvidea grafik kort med 512 ombord hvis jeg husker rigtige, det gør jeg ofte ikke

Så er der fidus i 64 versionen eller 32? Eller begge dele altså Dual boot?? I første omgang kan jeg vel prøve de to muligheder fra CD?
Kardemommeloven er en god ting.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 10.04 64bit/32bit dual boot?

Indlæg af soundpartner »

Finn Bjerke skrev:Jeg skal vel til at installere 10.04 før eller siden.

Jeg har en DualCore PC med
3 gig RAM, (kan forøges til 4 vil jeg tro)
Processor 0: AMD AThlon 64x2 Dual Core processor 3800+
Processor 1: AMD AThlon 64x2 Dual Core processor 3800+
Nvidea grafik kort med 512 ombord hvis jeg husker rigtige, det gør jeg ofte ikke

Så er der fidus i 64 versionen eller 32? Eller begge dele altså Dual boot?? I første omgang kan jeg vel prøve de to muligheder fra CD?

på den maskine ville jeg vælge 64 bit.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

Hvad vil 32/64 anbefalingen være her?

Jeg har Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz med 2048 KB.
Det er 2 CPU's men vist ikke ægte kerner - noget med hypertreading.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Det ser vist ud tilat de anbefaler det for AMD udelukkende, jeg er ikke helt sikker
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er ikke udelukket at bruge 64bit på en intel processer. Det kræver selvfølgelig at processoren er 64bit. Du skal nok få at vide hvis den ikke er det. Jeg kom, ved en fejl til at sætte en forkert skive i en 32bit maskine i dag. Den gik ikke. Fik det at vide efter få sekunder. Men du kunne jo også lige slå din processer arkitektur op et sted wiki. Eller cpuinfo.

Kode: Vælg alt

cat /proc/cpuinfo

Eller:

lshw -C cpu

På windows findes dette program: http://www.cpuid.com/cpuz.php
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

der findes en udgave af ubuntu til alle 64 bit systemer og det er den der hedder amd64 det har ikke noget med amd-processore generelt at gøre.
alle 64 bit systemer bruger denne iso.
til 32 bit processore bruger man så det iso der hedder i386. dette har intet med en 386 processor at gøre, men er i den henseende også bare et navn for den iso man brugeer til 32 bit.

Jerrik skrev:Hvad vil 32/64 anbefalingen være her?

Jeg har Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz med 2048 KB.
Det er 2 CPU's men vist ikke ægte kerner - noget med hypertreading.

denne maskine kan ikke køre 64 bit, så her skal du bruge 32 bit versionen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Indlæg af pollute »

Jeg prøvede at bruge den tidligere kode til at få information om min CPU. Her er det der kom ud af det.

processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 23
model name : Pentium(R) Dual-Core CPU T4200 @ 2.00GHz
stepping : 10
cpu MHz : 1200.000
cache size : 1024 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 0
cpu cores : 2
apicid : 0
initial apicid : 0
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 13
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm xsave lahf_lm
bogomips : 3990.93
clflush size : 64
cache_alignment : 64
address sizes : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

processor : 1
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 23
model name : Pentium(R) Dual-Core CPU T4200 @ 2.00GHz
stepping : 10
cpu MHz : 1200.000
cache size : 1024 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 1
cpu cores : 2
apicid : 1
initial apicid : 1
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 13
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm xsave lahf_lm
bogomips : 3990.46
clflush size : 64
cache_alignment : 64
address sizes : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

Hvad ville i anbefale mig at bruge?
Min computer er en Acer Predator G3610
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Undskyld. Bare lige en til.

lshw -C cpu

Så kan du se det under width.
pollute

Indlæg af pollute »

Mange tak for hjælpen zob. Jeg prøvede testen og det blev 64 bit. Der kom en advarsel om at jeg ikke burde køre testen som super bruger. Er det noget jeg skal være bekymret for.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Hmm den fortæller dig vel at du _bør_ køre den som super user?

"WARNING: you should run this program as super-user."

Grunden er, at den alm. bruger ikke nødvendigvis har direkte adgang til al hardware. Det har root til gengæld.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis du gerne vil køre den som root tilføjer du bare sudo foran kommandoen. Det har ikke så meget at sige - jeg tror du kan klemme lidt mere info ud som root.

Det at du har en CPU der har muligheden for at køre 64bit. Betyder ikke nødvendigvis at det er godt. Selv om de fleste ting er løst, kan der stadig være enkelte programmer der kun findes i en 32bit version, og derfor skal tillempes til at køre på et 64bit system inklusiv de problemer der kan opstå i den sammenhæng.
Samtidig er 64bit mere RAM sulten, så du kunne jo overveje at smide lidt mere RAM i maskinen i den forbindelse.

Til gengæld giver 64bit lidt mere fart på maskinen i visse sammenhænge. Især ved tunge regneopgaver af forskellig art.

Jeg kører selv 64bit på et system med 2,5 GB og det går fint. Men du må selv træffe den endelige beslutning.

Man skal også være endnu mere forsigtig med den flash man installerer, men hvis du bruger soundpartners script til det, så finder den selv den rigtige.
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

zob skrev:Undskyld. Bare lige en til.

lshw -C cpu

Så kan du se det under width.

Uha, to guruer zob og soundpartner er 'uenige'. Soundpartner skriver at jeg ikke kan anvende 64 bit, mens width siger fra zob's kode siger at jeg kan:
*-cpu
product: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
vendor: Intel Corp.
physical id: 1
bus info: cpu@0
version: 15.4.3
serial: 0000-0F43-0000-0000-0000-0000
size: 3GHz
width: 64 bits
capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx x86-64 constant_tsc pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl est cid cx16 xtpr
configuration: id=0
*-logicalcpu:0
description: Logical CPU
physical id: 0.1
capabilities: logical
*-logicalcpu:1
description: Logical CPU
physical id: 0.2
capabilities: logical

Som jeg har forstået det, kan jeg forsøge, og hvis det virker vil jeg få mere performance, men også mere brug for RAM. Da min RAM er begrænset, skal jeg enten købe eller bruge 32 bit.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Uha, to guruer zob og soundpartner er 'uenige'.
Så så. Nu skal du ikke så splid. :(
Det får mig da bestemt også til at vakle at soundpartner lød så sikker. Men det var heller ikke et overflod af info du langede ud på den processor. Jeg mener dog at width 64 må betyde at det er 64bit arkitektur. Men som sagt, kan du bare lade det komme an på en prøve. Du skal nok få at vide hvis du har sat en CD i med den forkerte arkitektur. Jeg tror ikke engang du kan boote liveCD'en så. Du kan i hvert fald ikke installere, for det kom jeg som sagt selv til at prøve den anden dag ved en fejl.
Du kan også godt installere 64bit og efter et stykke tid købe mere RAM hvis du synes det virker kritisk. Jeg har som sagt selv "kun" 2,5 GB og det snerper udelukkende når jeg bruger en virtualbox med windows eller en anden linux distro inde i ubuntu (2 styresystemer på samme tid), fordi jeg har give dem en hel GB at lege med.
Jeg må lade dig stå med valget selv. Der er ikke noget endegyldigt svar. Men du kan jo starte med at se om du kan boote fra en 64bit LiveCD (brændt ved LAVESTE hastighed).
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:
Uha, to guruer zob og soundpartner er 'uenige'.
Så så. Nu skal du ikke så splid. :(
Det får mig da bestemt også til at vakle at soundpartner lød så sikker. Men det var heller ikke et overflod af info du langede ud på den processor. Jeg mener dog at width 64 må betyde at det er 64bit arkitektur. Men som sagt, kan du bare lade det komme an på en prøve. Du skal nok få at vide hvis du har sat en CD i med den forkerte arkitektur. Jeg tror ikke engang du kan boote liveCD'en så. Du kan i hvert fald ikke installere, for det kom jeg som sagt selv til at prøve den anden dag ved en fejl.
Du kan også godt installere 64bit og efter et stykke tid købe mere RAM hvis du synes det virker kritisk. Jeg har som sagt selv "kun" 2,5 GB og det snerper udelukkende når jeg bruger en virtualbox med windows eller en anden linux distro inde i ubuntu (2 styresystemer på samme tid), fordi jeg har give dem en hel GB at lege med.
Jeg må lade dig stå med valget selv. Der er ikke noget endegyldigt svar. Men du kan jo starte med at se om du kan boote fra en 64bit LiveCD (brændt ved LAVESTE hastighed).

tjaaa jeg er ret sikker på at en pentium4 er en ganske "alm" 32bit processor.
Jeg er også ret sikker på at det du får frem der det er specs om selve bus osv og det kan jo godt være at bundkortet også kan køre med en 64 bit processor.
"den gang" i de spæde 64 bit barneår der var det amd der kom først med 64 bit processoren, og så kunne man vælge mellem 2 lejre amds processore eller intels og det var lidt en religionskrig mellem det ene og det andet, men man kunne få begge og med samme socket.

jeg vil derfor mene at dit bundkort kan køre 64 bit men din processor kun kan køre 32.

men jeg er frisk på en lille duel, og glæder mig til at se hvem der vinder. Kan du installere 64 bit på den maskine ja så tager jeg fejl og bøjer mig erbødigt for den store guru zob

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
pollute

Indlæg af pollute »

Jeg kører med 64 bit i øjeblikket og det fungerer fint. Jeg har 2GB Ram som man kan se af mit tidligere indlæg.