Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?! (LØST)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?! (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hejsa.

Jeg har lige installeret Ubuntu 10.04 LTS 64 bit og blev godt nok noget overrasket da alle mine ikoner på mine vinduer pludselig sidder i den modsatte side?! :-D

Hvordan kan det være man har valgt at flytte dem derhen?

Jeg er ikke selv den store ekspert på MAC, men er det ikke også sådan i MAC's OSX?

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 4. maj 2010, 20:11, rettet i alt 1 gang.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af tuxx »

Pas nu på du ikke får et hjertestop med alle de overraskelser du oplever på 10.04 :lol:

Men jo, på OS X er de også placeret sådan. Det kan nemt ændres via fx. Ubuntu Tweak.

Jeg var lidt træt af det i 5 min.. så kom jeg i tanke om hvorfor jeg egentlig savnede OS X på min bærbare.. og jeg beholdte placeringen 8)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg blev også ret irriteret over placeringen af disse knapper, og flyttede dem meget hurtigt over i den "rigtige" side ved at bruge soundpartner's kode i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... 662#p61662
Hilsen Kenny
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af laoshi »

Det er vist en af de ting som kan starte en mindre religionskrig!
For mit vedkommende valgte jeg at afprøve den nye placering - og i løbet af en dag havde jeg vænnet mig til det, og lige siden har jeg bestemt ikke noget ønske om at flytte dem tilbage.
De sidder godt i øverste venstre hjørne, hvor man alligevel intuitiv kigger op.
Men fordelen ved Ubuntu er jo så, at man ikke er bundet til de standarder som lægges af Canonical - man har friheden til at vælge - og vælger man at flytte knapperne tilbage fra mac-positionen til windowspositionen, så er det let gjort.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af Spotten »

Jeg tror nu også lige jeg vælger at se hvordan det går med at vænne sig til det, måske ender man med at kunne lide det! :-)

Det var nu ikke for at starte en religionskrig jeg skrev det, det var bare lidt af en overraskelse.

Jeg har ikke før set så drastiske ændringer i min tid som Ubuntu bruger! :-)

Men ja, det fede ved Ubuntu er, at man kan tilpasse det lige præcis som man vil, og det har jeg da også tænkt mig at gøre! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af Spotten »

tuxx skrev:Pas nu på du ikke får et hjertestop med alle de overraskelser du oplever på 10.04 :lol:

Men jo, på OS X er de også placeret sådan. Det kan nemt ændres via fx. Ubuntu Tweak.

Jeg var lidt træt af det i 5 min.. så kom jeg i tanke om hvorfor jeg egentlig savnede OS X på min bærbare.. og jeg beholdte placeringen 8)


Forresten tak for tippet, det må jeg lige se hvad er for noget. Har godt set den lå i pakkearkivet før, men har aldrig fået brugt den som sådan.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af soundpartner »

jeg er nu ikke så meget for ubuntu tweak da jeg syntes det også gør uønskede ting, men endnu en gang vil jeg sige at til 10.04 er den nemme løsning 10.04 scriptet på scripts.linux.dk
som grafisk også giver mulighed for at flytte iconerne over i højre side hvor de altid har været.

og ja det er en religionsrrig. i den bug hvor buttonplacement bliver diskuteret der er deer nu over 800 posts tror jeg, men der er også en udtalelse fra mark om det nye der kommer nemlig "the Ayatana indicators" som er noget nyt og revolutionerende de er ved at lave.
kort fortalt er det en knap som kan det hele... tager du fat i den og fører musen ned mod bunden så minimerer du, tager du fat og løfter op så maksimerer du, tager du fat og flytter til en side bliver vinduet flyttet til næste skrivebord den vej, og tager du fat og laver et kryds med musen lukker du. det ser ud som om der kommer flere funktioner på også, og også at hvis man bare enkeltklikker får man en menu frem med funktionerne. men alt dette er stadig bare en af de ideer der arbejdes på. men jeg glæder mig til at se hvad de finder på af andre godter
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af tuxx »

Spotten skrev:Forresten tak for tippet, det må jeg lige se hvad er for noget. Har godt set den lå i pakkearkivet før, men har aldrig fået brugt den som sådan.


Jeg har heller ikke selv brugt den - jeg bryder mig, som Soundpartner, heller ikke så meget om Ubuntu Tweak - jeg ved dog den har muligheden :-)

Ubuntu Tweak gør jo ikke noget du ikke kan lave manuelt via terminalen.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af zob »

Der er stadig mange af temaerne i System-Indstillinger-Udseende der har knapperne i højre side, så man kan også bare vælge et andet tema.

Jeg er lidt delt med ubuntu tweak. Jeg bruger det ikke selv. Jeg ved ikke hvorfor jeg skulle, men jeg tror at det kan være med til at gøre overgangen lidt blidere for folk der kommer fra windows, så nogen af dem vi ikke hører fra her på forum (og som jeg håber der også er en del af - ikke fordi jeg ikke vil høre fra dem forstår sig), måske kan opleve overgang til ubuntu/linux som mindre radikal. Det er jo sjældent at nogen går tilbage til windows hvis de først har givet det en chance, men måske for dem der lige skal tjekke det ud, og som måske står af på terminal1 (for nu at blive i soundpartners veludviklede metaforiske sprog fra en anden tråd), hvis de finder terminalsproget for kompliceret.

Hvis jeg kan mærke at nogen er spørgelystne, så prøver jeg så vidt muligt at vise dem gennem terminalløsninger, så de med det samme kan blive udrustet med en bedre forståelse for hvad der foregår under hjelmen. Og så er det bare lettere og mere præcist at kommunikere på den måde. Men nogen gange får de bare ubuntu tweak, også bare for at tjekke ud hvordan folks reaktion er (det var lige det jeg stod og manglede - jeg var virkelig ved at blive frustreret, eller noget lignende).


PS: Jeg har det faktisk på samme måde med softwarecentret. Jeg har nogen gange fundet et eller andet program den vej igennem. Men så har næsten altid lukket igen og installeret via terminalen bare lige for at holde øje med om skidtet nu installerer hele KDE eller en masse andet skrammel.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Ubuntu 10.04 LTS 64 bit - Knapper modsat på vinduer?!

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:jeg er nu ikke så meget for ubuntu tweak da jeg syntes det også gør uønskede ting, men endnu en gang vil jeg sige at til 10.04 er den nemme løsning 10.04 scriptet på scripts.linux.dk
som grafisk også giver mulighed for at flytte iconerne over i højre side hvor de altid har været.

og ja det er en religionsrrig. i den bug hvor buttonplacement bliver diskuteret der er deer nu over 800 posts tror jeg, men der er også en udtalelse fra mark om det nye der kommer nemlig "the Ayatana indicators" som er noget nyt og revolutionerende de er ved at lave.
kort fortalt er det en knap som kan det hele... tager du fat i den og fører musen ned mod bunden så minimerer du, tager du fat og løfter op så maksimerer du, tager du fat og flytter til en side bliver vinduet flyttet til næste skrivebord den vej, og tager du fat og laver et kryds med musen lukker du. det ser ud som om der kommer flere funktioner på også, og også at hvis man bare enkeltklikker får man en menu frem med funktionerne. men alt dette er stadig bare en af de ideer der arbejdes på. men jeg glæder mig til at se hvad de finder på af andre godter


Du må undskylde hvis det virker som om jeg har ignoreret dine links til disse scripts, det har ikke været min hensigt, jeg ville såmænd bare lige undersøge de andre ting da jeg havde kendskab til dem i forvejen, men jeg må da lige se på det script du taler så godt for, lyder jo ikke helt tosset faktisk.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit