Ubuntu er ret langsomt

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
T-buch

Ubuntu er ret langsomt

Indlæg af T-buch »

JEg har en ide om, at når Microsoft ikke gider at supporterer Windows XP, så må det være på tide at sige: Det var det og gå over til Linux.
Jeg har langsomt gået over til Open source programmer som både kan køre på Windows og XP, så den kommende udfasing af Microsofts OS ikke bliver alt for overvældende .
I dag tog jeg så endnu et skridt ind i Linux-land: Installering af Ubunto i en Dual boot opsætning på en halvgammel bærbar.
Det gode er, at jeg endnu ikke har oplevet noget som ikke virkede - Trådløst, Net, Lyd, Grafik, Bluetooth osv.

Dog synes jeg mit nye styresystem er ret langsomt og her prøver jeg virkelig på at udtrykke mig diplomatisk og dermed ikke frastøde nogen.
Maskinen har en Intel Pentium M processor på 1,6 Ghz, 512 RAM som den også må ofre lidt på det indbyggede grafik kort og en halvsløv 2,5" IDE harddisk - ved godt at dette ikke er toppen af poppen. Men skulle det i det mindste ikke køre på linje med den XP-installation, som jo også ligger på maskinen. Alt tager en evighed at starte op og efter noget der næsten lignede "frossen tilstand" lavede jeg lige en genstart. Nu kører ingenting på den og jeg gik i gang med at finde en joblistefunktion og fandt systemovervågning - I processorfanebladet kan jeg se at en "Backend-proces" æder godt for sig med hele 93 % af CPU ressourcerne og i ressourcer er CPU load da også op på 100% uden at jeg har startet andet end netop systemovervågning.

Jeg ved ikek om kilden til sløvheden ligger i denne backend-proces eller at den evt. svarer til windows joblistes "Aktiv systemproces" og kilden til sløvhed skal findes et helt andet sted??
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu er ret langsomt

Indlæg af zob »

Hej og velkommen.
Jeg tror da ikke du støder nogen ved at sige at ubuntu kører dårligt på din maskine. Den plejer at give windows baghjul så mon ikke det er et problem der kan fikses...
I Programmer-tilbehør-terminal kan du køre kommandoer. Resultatet kan copy pastes ind i tråden så vi kan se lidt om din hardware og eventuelle problemer.
Prøv disse:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a

lshw -C display

Prøv desuden at installere programmet htop (hvis du ikke har det allerede) som følger

sudo aptitude install htop
Når du bruger sudo skal du skrive dit password, det ser ud som om det ikke registreres - det gør det, sådan er terminalen nu engang.
Brug i øvrigt højreklikmenuen til copy-paste da shortcuts er lidt anderledes i terminalen (dem skal du snart få lært).

Nå mens jeg har talt har du sikkert fået installeret htop. Prøv at køre det med kommandoen

htop
Her kan du se hvilke programmer der suger mest cpu (du kan sortere efter forskellige paramtre med F6+piletaster+enter - se i bunden). Det kan hjælpe at maksimere terminalen her. Se om du kan finde en mere komplet sti til den proces der er så hidsig, og skriv det her. Jeg vil tro du kan copy-paste hele htop outputtet hvis du skulle have lyst.

Kik også i den afdeling af forum der hedder Guides & how to's. Der kan du finde vigtig info som f.eks. denne her:
viewtopic.php?f=11&t=7945

God jagt.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

det der kunne godt lyde som om du har lavet en wubi install på et temelig fragmenteret disk.
hvordan installerede du ubuntu?
satte du en cd i drevet slukkede maskinen, og bootede så op fra cd'en eller havde du windows kørende og installerede mens windows kørte?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
T-buch

Indlæg af T-buch »

Hej zob

Mens jeg ventede på, at du skulle svare, prøvede jeg lige at finde noget opdateringhalløj ... fundet og der var to opdatering og nu kører det da sgu da vist ganske overbevisende efter en genstart - hep - men det var trods meget sjovt lige at prøve dine fix også - bare for lige at kopiere nogle kommandoer ind, som ikke giver mig meget mening for mig - svarene ses nedenfor i dit indlæg

zob skrev:Prøv disse:

lsb_release -a && uname -a

No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 10.04 LTS
Release: 10.04
Codename: lucid
Linux ubuntu 2.6.32-21-generic #32-Ubuntu SMP Fri Apr 16 08:10:02 UTC 2010 i686 GNU/Linux

zob skrev:

lshw -C display

WARNING: you should run this program as super-user.
*-display:0 UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:e0000000-e7ffffff(prefetchable) memory:d0000000-d007ffff ioport:1800(size=8)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:d0080000-d00fffff

zob skrev:som følger

sudo aptitude install htop
Når du bruger sudo skal du skrive dit password, det ser ud som om det ikke registreres - det gør det, sådan er terminalen nu engang.
Brug i øvrigt højreklikmenuen til copy-paste da shortcuts er lidt anderledes i terminalen (dem skal du snart få lært).

Meget meget pædagogisk ser jeg så først nu - jeg fik ikke læst alt det som jeg så lærte by doing (hmmm den registrerer ikke min kode - nå det er nok for at ingen skal lure den af - og CTRL V vikrer ikke man det gør sæt ind) - og så skete der elles en masse - tænk sig at sådan en lille kommando bevirker så meget - indlæsning af pakker fra nettet, pakke ud og pakke ned og installere
Mageløst!!!!

zob skrev:....kommandoen

htop
Her kan du se hvilke programmer der suger mest cpu (......)Se om du kan finde en mere komplet sti til den proces der er så hidsig, og skriv det her.
.

(Nå sæt ind virker med shift+ctrl+v ;-)
Hold da kæft - det kalder jeg en jobliste
Alt ser fint ud - CPUbelastningen er kun på 5,3 %
Prøvede at afspille en mpeg fil i DVDopløsning (720 x 480 amerikansk) - det tog så godt nok alle ressourcer
Måtte i øvrigt downloade et codec eller hvad det nu lige hed for at den kunne afspilles - Til gengæld kunne PiViTi ikke virke - Inde på deres hjælpeside stod der så, at man ikke måtte installere den codec, som jeg lige installerede til Totem - filmafspiller 2.30.0 - så nu må jeg lige have fundet ud af hvordan jeg får den codec afinstalleret igen

viewtopic.php?f=11&t=7945 fik jeg læst igennem inden jeg overhovedet gik i gang med at installere - sikkert også derfor jeg kom i tanke om, at jeg måtte tjekke for opdateringen - men syntes bare (frit fra min hukommelse), at det stod noget om, at der kom automatisk en orange pil, når der var opdateringer - så jeg tænkte at alt var up to date, da jeg ikke havde nogen orange pil....

Meget fornem hjælp må jeg sige og en rigtig god start på dette forum. Tusinde tak skal du have
T-buch

Indlæg af T-buch »

soundpartner skrev:det der kunne godt lyde som om du har lavet en wubi install på et temelig fragmenteret disk.
hvordan installerede du ubuntu?
satte du en cd i drevet slukkede maskinen, og bootede så op fra cd'en eller havde du windows kørende og installerede mens windows kørte?

Hov så kom der lige et indlæg mere, men jeg sad og "copy paste" en masse
Gad vide hvad en wubi Install er
Disken er ikke overdrevet defragtmenteret - er der i øvrigt noget indbygget defragtmenteringsværktøj også... Tjkker det lige selv

Prøvede først at lave en USB-Boot installation, men det var der ikke meget held med - blot sort skærm.
Men det var jo også fjollet, når nu den bærbare har en optisk drev - så hvorfor gøre det mere besværligt...
Jeg havde windows kørende og installerede mens windows kørte

Tak for dit indlæg
T-buch

Indlæg af T-buch »

T-buch skrev:- er der i øvrigt noget indbygget defragtmenteringsværktøj også... Tjekker det lige selv

Nå jeg læser nu, at det behøver man ikke rigtig at bekymre sig om, fordi linux er meget smartere i sin filhåndtering
Godt så
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

T-buch skrev:
T-buch skrev:- er der i øvrigt noget indbygget defragtmenteringsværktøj også... Tjekker det lige selv

Nå jeg læser nu, at det behøver man ikke rigtig at bekymre sig om, fordi linux er meget smartere i sin filhåndtering
Godt så

der er mange ting der er meget anderledes end du er vandt til... hvis du er helt ny så kan du med fordel se lidt på mit 10.04 script som du kan finde her: http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... -1004.html
der er rigtig meget som bliver gjort en del nemmere. blandtandet installaation af "den rigtige" java og flash samt en masse andre ting

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
T-buch

Indlæg af T-buch »

Hej Soundpartner

Det var da meget flot med sådan en hjemmeside - en rigtig god ide
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

T-buch skrev:Hej Soundpartner

Det var da meget flot med sådan en hjemmeside - en rigtig god ide

den er stadig ret ny, og er stadig ved at blive udviklet. men planen var at den skulle gøre tingene nemmere for hr og fru jensen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede