Install. af windows uden at ødelægge ubuntu. [LØST]

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PiranhaBoss.dk
IRC nickname: PiranhaBoss.dk
Geografisk sted: 2630 Taastrup

Install. af windows uden at ødelægge ubuntu. [LØST]

Indlæg af PiranhaBoss.dk »

Ja, spørgsmålet er jo egentligt ret "baglæns".

Det ligger jo så'en at IE ikke viser hjemmesider som alle andre browserer. F.eks vises tekst og tabel-bredde o.lign. mindre end i FireFox, Opera mm.

Jeg har ligeledes bemærket at FF på hhv. Linux og windows heller ikke enes helt fint om hvordan et html-output skal håndteres, dog i væsentligt mindre omfang end forskellen mellel FF og IE generelt.
Det forholder sig i hvert fald sådan på de maskiner jeg har adgang til.

Jeg har installeret IE6 med wine, forspørger 'HTTP-USER-AGENT ' når scripter med min test-server åben for at tjekke stylesheets og koder, og har så to stylesheets, et til IE og et til alle andre browsere.

Men det jeg ser der, er ikke helt det samme som det vores windows-maskine viser med både FireFox og IE.

Så hvorledes får jeg en windows installation tilbage på en minimal partion? Det er udelukkende for at have IE8 i sit eget miljø til sammenligninger, uden at ødelægge min Ubuntu-installation.

Windows er jo ikke istand til at forstå at nogen kan finde på at vælge alternativer.
Senest rettet af PiranhaBoss.dk 30. apr 2010, 16:28, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Install. af windows uden at ødelægge ubuntu.

Indlæg af zob »

Du kommer i hvert fald til at skulle geninstalleret grub fra en liveCD for den bliver slettet af windows og så er ubuntu pist væk.
Men har du overvejet virtualbox?
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

PiranhaBoss.dk skrev:Ja, spørgsmålet er jo egentligt ret "baglæns".

Det ligger jo så'en at IE ikke viser hjemmesider som alle andre browserer. F.eks vises tekst og tabel-bredde o.lign. mindre end i FireFox, Opera mm.

Jeg har ligeledes bemærket at FF på hhv. Linux og windows heller ikke enes helt fint om hvordan et html-output skal håndteres, dog i væsentligt mindre omfang end forskellen mellel FF og IE generelt.
Det forholder sig i hvert fald sådan på de maskiner jeg har adgang til.

Jeg har installeret IE6 med wine, forspørger 'HTTP-USER-AGENT ' når scripter med min test-server åben for at tjekke stylesheets og koder, og har så to stylesheets, et til IE og et til alle andre browsere.

Men det jeg ser der, er ikke helt det samme som det vores windows-maskine viser med både FireFox og IE.

Så hvorledes får jeg en windows installation tilbage på en minimal partion? Det er udelukkende for at have IE8 i sit eget miljø til sammenligninger, uden at ødelægge min Ubuntu-installation.

Windows er jo ikke istand til at forstå at nogen kan finde på at vælge alternativer.

hvis det bare er til ie8 så ville jeg installere windows i en virtualbox. det er en virtuel maskine der kører nestet i din ubuntu installation. dette betyder blandtandet at du ikke behøver at genstarte maskine for at hoppe i vindows, men bare kan smide din virtuelle maskine på et andet skrivebord og så skifre frem og tilbage i realtime
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PiranhaBoss.dk

Lyder sør'me som en løsning.

Er der en bevinget sjæl derude, som skrevet en guide jeg kan følge? Eller vil det give sig selv alt sammen?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis du skal bruge usb-understøttelse er det vigtigt at du IKKE bruger open-source versionen.
Hvis du er på 10.04 og skal bruge usb, så sig lige til.
PiranhaBoss.dk

Hvis jeg havde forstået tingende korrekt.

Så har jeg brugt "vente-tiden" på at installere 'VirtualBox OSE' gennem Ubuntu Software-centeret.
Det omtaler guiden i linket ikke jo ikke om. Men skal jeg hellere fjerne den installation, og følge guiden istedet?

Jeg har jo stadig alle cd-r'erne som min pc blev leveret med som windows-slave, så jeg havde forestillet mig at det var den vej rundt jeg skulle gå.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Når jeg taler usb-understøttelse, så mener jeg har du brug for at kunne tilslutte f.eks. et hvad ved jeg - usb-bluetooth-modem - i windows. Hvis du ikke har brug for usb understøttelse så er OSE fin. Hvis du HAR brug for usb-understøttelse så følg guiden.
Misforstår vi hinanden?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg går ud fra at du ikke er op 10.04, siden du ikke nævner det.
Ja, dine CD'er skal du bruge til at installere windows i virtualbox.
PiranhaBoss.dk

Nej, jeg tror vi har ramt hinanden nu.

Jeg skal ikke bruge windows til noget som helst som ikke kan ligge på harddisken.
Dvs. udelukkende have diverse browsere i Windows-udgave som værktøj til at tjekke min web-kodning, så jeg har pæne sider at vise folk om de så end bruger "vinduer" eller Linux.
Muligvis vil jeg også smide min TSW-webkoder op, så jeg kan kode langt mere målrettet til windows-browsere / drille dem. :P

Jeg har engang haft en lille, ikke særlig vigtig ting, på et af mine domæner, hvor login.php startede med:

Kode: Vælg alt

<?php
if (preg_match("\msie\",$_SERVER['HTPP_USER_AGENT'])) echo "Der er en fejl i din browser. Det kan ordnes ved at installere f.eks FireFox"; Die;

Men så langt så godt. Hvordan åbner jeg tingene så XP kan låne lidt plads hos mig?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvordan åbner jeg tingene så XP kan låne lidt plads hos mig?

Mener du dele mapper? Står det ikke i guiden?
PiranhaBoss.dk

Næ. Bare det at få windows ind.

Er det bare at starte op fra CD, ligesom ved alm. installation, eller skal jeg åbne CD'en på normal vis, og så bruge Virtual Box OSE til at installere?

Det kræver vel noget kode i terminal, ik'?
PiranhaBoss.dk

Jeg er nu ved smide XP på maskinen ved hjælp af Virtual Box OSE's guide.

Det der med at windows advarer mig om at alle data på harddisken vil blive slettet skal jeg vel grine ad. Det er vel kun på det virtuelle drev der sker noget under installationen, ik'?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Du skal bare grine. Det hele foregår som normalt, så dette sker selvfølgelig også. Windows kan kun se den "maskine" (virtuelle) den har fået stillet til rådighed. Men den har ret i at alt bliver slettet på den virtuelle maskine.
PiranhaBoss.dk

Re: Install. af windows uden at ødelægge ubuntu. [LØST]

No da 'Vinduer* i Virtual Box fungerer skriver jeg mine andre spørgsmål i Programmer.
Senest rettet af PiranhaBoss.dk 30. apr 2010, 16:10, rettet i alt 2 gange.