Jeg har lige foretaget en ren installation af 10.04 på en HP dm3 laptop.
Efter grub får jeg knap 10 sekunder med sort skærm og blinkende markør, hvorefter følgende meddelse fremkommer:
[9.932901] shpchp 0000:00:01.0: Cannot reserve MMIO region
Den fejl står på skærmen 1 sekund, hvorefter jeg ser Ubuntulogoet og computeren starter.
Nogen der ved hvad denne fejl kan skyldes? En googlesøgning viser andre med lignende fejlmeddelser, men ingen løsninger.
Cannot reserve MMIO region
-
- IRC nickname: Treepwood
- Geografisk sted: Odense
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Cannot reserve MMIO region
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Jeg har intet USB tilbehør tilsluttet
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Treepwood skrev:Jeg har intet USB tilbehør tilsluttet
du har ALTID usb tilbehør tilsluttet, du ved det bare ikke. i bund og grund så er der 1 eller måske 2 usb busser i din maskine. på disse er der så sat nogle hubs sådan at du kan have 2-3-4 eller helt op til 8 usbporte mener jeg det er på samme bus. denne/disse hub(s) er det første stykke usb tilbehør.
har du et webcam i maskinen er dette også oftest tilsluttet en usbport. dette sker dog inde i selve maskinen, så det er ikke ikke et fysisk stik du kan hive ud, men det er stadig en port på en af dine hubs inde i maskinen. Dette var så det andet stykke tilbehør.
har du en maskine med touchpad er dette oftest også tilsluttet usb på samme måde som webcamet, og ligeledes kan wifi.kort, bluetooth og mange andre ting.
med andre ord kan du uden at have tingene tilsluttet på yddersiden af din maskine stadig sagtens have en del usb tilbehør tilsluttet
-
- Redaktør
Der er en hel frisk tråd på ubuntuforums om samme emne. Som du ser får han den i hvert fald til at boote lidt hurtigere til sidst.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9189225
Ser ud til at det er plymouth-relateret.
-
soundpartner skrev:Treepwood skrev:Jeg har intet USB tilbehør tilsluttet
du har ALTID usb tilbehør tilsluttet, du ved det bare ikke. i bund og grund så er der 1 eller måske 2 usb busser i din maskine. på disse er der så sat nogle hubs sådan at du kan have 2-3-4 eller helt op til 8 usbporte mener jeg det er på samme bus. denne/disse hub(s) er det første stykke usb tilbehør.
har du et webcam i maskinen er dette også oftest tilsluttet en usbport. dette sker dog inde i selve maskinen, så det er ikke ikke et fysisk stik du kan hive ud, men det er stadig en port på en af dine hubs inde i maskinen. Dette var så det andet stykke tilbehør.
har du en maskine med touchpad er dette oftest også tilsluttet usb på samme måde som webcamet, og ligeledes kan wifi.kort, bluetooth og mange andre ting.
med andre ord kan du uden at have tingene tilsluttet på yddersiden af din maskine stadig sagtens have en del usb tilbehør tilsluttet
Ok, så har jeg nok noget USB tilbehør alligevel
zob skrev:Der er en hel frisk tråd på ubuntuforums om samme emne. Som du ser får han den i hvert fald til at boote lidt hurtigere til sidst.
Den post har jeg haft fat i, men jeg forstod ikke rigtig, hvad løsningen var. Er det at fjerne "quiet splash" fra grub?
-
- Redaktør
Jeg tror nok han bare fjernede quiet fra boot-linjen og mærkelig nok så havde det en gavnlig effekt.
Jeg tror slet ikke det var pointen med at fjerne quiet i første omgamg. Jeg tror formålet bare var så han kunne se hvad der foregik under opstart.
Jeg tror slet ikke det var pointen med at fjerne quiet i første omgamg. Jeg tror formålet bare var så han kunne se hvad der foregik under opstart.
-
Nu har jeg prøvet uden "quiet". Ingen ændring i opstartstiden, men den skriver en masse, inden føromtalte fejlmeddelse kommer, så den laver da noget i den tid, hvor jeg før havde sort skærm. Umiddelbart virker alt som det skal, så det er ikke nogen kritisk fejl, det generer mig bare lidt at der er et eller andet galt.
-
- Redaktør
Du kan jo abonnere på launchpad tråden hvis du har/opretter en launchpad konto (god ting at have). https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/444241
På den måde kan du følge med i om der sker noget i sagen.
Det lader ikke til på nogle at de tråde jeg har læst, at det overhovedet har nogen effekt. Du skal derfor nok heller ikke regne med at der bliver arbejdet ret hårdt på det. Hvis du mener at kunne påvise at det har uheldige konsekvenser, skal du skrive det i launchpad-tråden, så det er bevidste om det. Du kan jo sætte quiet tilbage ind, hvis du er træt af at se på alt det skrammel.
Du kan i øvrigt sikkert se den fra System-Administration-Logfilsfremviser i dmesg.
Du kan søge i logs med CTRL+F som i firefox.
På den måde kan du følge med i om der sker noget i sagen.
Det lader ikke til på nogle at de tråde jeg har læst, at det overhovedet har nogen effekt. Du skal derfor nok heller ikke regne med at der bliver arbejdet ret hårdt på det. Hvis du mener at kunne påvise at det har uheldige konsekvenser, skal du skrive det i launchpad-tråden, så det er bevidste om det. Du kan jo sætte quiet tilbage ind, hvis du er træt af at se på alt det skrammel.
Du kan i øvrigt sikkert se den fra System-Administration-Logfilsfremviser i dmesg.
Du kan søge i logs med CTRL+F som i firefox.