Grafikkortproblemer
-
- Geografisk sted: Ryslinge, Fyn
Grafikkortproblemer
Hej Forum
Jeg har forsøgt at installere 10.04 på en Fujitsu Siemens. Det lykkedes først da jeg brugte den tekstbaserede version.
Men da jeg jeg bootede efter installationen, gik den i sort. Så problemet må være grafikkortet. Og det var så også derfor den alm. version ikke fungerede under installationen. Den gik også i sort under installationen.
Jeg kan tilføje at pc' en fungerede fint i 8.04, men ikke i senere versioner.
Men hvad gør jeg nu? Kan jeg på en eller anden måde hente en driver til pc' ens intel 82852 graphic controller?
Også selv om skærmen er sort!!
Hilsen
Karl
Jeg har forsøgt at installere 10.04 på en Fujitsu Siemens. Det lykkedes først da jeg brugte den tekstbaserede version.
Men da jeg jeg bootede efter installationen, gik den i sort. Så problemet må være grafikkortet. Og det var så også derfor den alm. version ikke fungerede under installationen. Den gik også i sort under installationen.
Jeg kan tilføje at pc' en fungerede fint i 8.04, men ikke i senere versioner.
Men hvad gør jeg nu? Kan jeg på en eller anden måde hente en driver til pc' ens intel 82852 graphic controller?
Også selv om skærmen er sort!!
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Grafikkortproblemer
Hvis skærmen er HELT sort, kan du jo ikke gøre så meget.
Har du prøvet CTRL+ALT+F1. Det skulle bringe dig ind i en terminal, hvis det er muligt. Du skal logge ind som normalt med brugernavn og password.
Hvis du kan komme derind har du flere muligheder, hvis ikke så ved jeg ikke rigtig hvad vi kan gøre. Så prøv lige det.
Har du mulighed for at boote på en anden kerne i grub (lige ved opstart). Hvis ikke, så prøv evt. at holde shift nede og se om det bringer nogle muligheder op.
Husker du at brænde dine CD'er på LAVESTE hastighed?
Har du prøvet at installere fra andre medier (såsom USB-stick)?
Kan du boote på andre Live-CD'er som f.eks. knoppix? http://www.knoppix.com/
Har du prøvet CTRL+ALT+F1. Det skulle bringe dig ind i en terminal, hvis det er muligt. Du skal logge ind som normalt med brugernavn og password.
Hvis du kan komme derind har du flere muligheder, hvis ikke så ved jeg ikke rigtig hvad vi kan gøre. Så prøv lige det.
Har du mulighed for at boote på en anden kerne i grub (lige ved opstart). Hvis ikke, så prøv evt. at holde shift nede og se om det bringer nogle muligheder op.
Husker du at brænde dine CD'er på LAVESTE hastighed?
Har du prøvet at installere fra andre medier (såsom USB-stick)?
Kan du boote på andre Live-CD'er som f.eks. knoppix? http://www.knoppix.com/
-
Hej Zob
Den er fuldstændig død! Jeg har heller ikke mulighed for at starte op i andre kerner ved opstart - så??
Kan du fortælle lidt mere om Knoppix? Hvad giver det mulighed for?
Hilsen
Karl
Den er fuldstændig død! Jeg har heller ikke mulighed for at starte op i andre kerner ved opstart - så??
Kan du fortælle lidt mere om Knoppix? Hvad giver det mulighed for?
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
Knoppix er bare live-CD'en som var "first kid on the block". Det giver bare, i første omgang, mulighed for at teste om du overhovedet kan komme ind op en lidt ny live-CD som ikke lige er ubuntu. Det kunne såmænd også være en anden. Du kan vælge frit: www.distrowatch.com
Det var som sagt bare for at teste lidt. Hvis du kan logge ind på en distro, kan man måske få lidt mere hardware-info + at du selvfølgelig har mulighed for at installere en helt anden distro på din computer, hvis nu f.eks. lad os sige at PCLinuxOS bare kører: http://pclinuxos.com/
Men jeg har ikke nogen færdig plan (jeg er blot en linux trickster - mit antal af poster giver mig en autoritet, jeg egentlig ikke meriterer).
Det var bare for at få lidt mere at vide end: jeg har en sort skærm...
Det var som sagt bare for at teste lidt. Hvis du kan logge ind på en distro, kan man måske få lidt mere hardware-info + at du selvfølgelig har mulighed for at installere en helt anden distro på din computer, hvis nu f.eks. lad os sige at PCLinuxOS bare kører: http://pclinuxos.com/
Men jeg har ikke nogen færdig plan (jeg er blot en linux trickster - mit antal af poster giver mig en autoritet, jeg egentlig ikke meriterer).
Det var bare for at få lidt mere at vide end: jeg har en sort skærm...
-
Så har jeg prøvet Knoppix. Det fungerer uden problemer, så længe jeg kører tekstbaseret. Så snart jeg forsøger at køre grafisk går pc' en i sort og reagerer ikke på noget.
Den kørte som sagt fint med 8.04, men de senere versioner er det ikke lykkedes at få til at virke.
Så det må være grafikkortet, der ikke længere er understøttet - eller????
Bliver jeg nødt til at gå tilbage til 8.04, eller er der andre forslag, som jeg kan prøve først.
Hilsen
Karl
Den kørte som sagt fint med 8.04, men de senere versioner er det ikke lykkedes at få til at virke.
Så det må være grafikkortet, der ikke længere er understøttet - eller????
Bliver jeg nødt til at gå tilbage til 8.04, eller er der andre forslag, som jeg kan prøve først.
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
Ok. Jeg har mistet overblikket over hvilke installationer du har på din computer. Har du en af de ubuntu-versioner der ikke virket til at ligge installeret?
Hvis ja. Prøv at markere den kerne du gerne vil boote på under opstart i grub. Tast 'e'. Tilføj ordet 'nomodeset' til bootoptions. Bare rolig du gør ikke uoprettelig skade her. Den ændring du laver her gælder kun for dette ene boot, så fyr løs. Du kan bare skrive det til sidst i linjen.
Hvis ja. Prøv at markere den kerne du gerne vil boote på under opstart i grub. Tast 'e'. Tilføj ordet 'nomodeset' til bootoptions. Bare rolig du gør ikke uoprettelig skade her. Den ændring du laver her gælder kun for dette ene boot, så fyr løs. Du kan bare skrive det til sidst i linjen.
-
Nej, jeg har lavet en ren installation af 10.04, så jeg har ikke andre opstartsmuligheder - desværre.
Hilsen
Karl
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
Men hov. Så har du installeret 10.04. Så gør du det bare med den.
-
Jeg får ikke mulighed for at lave noget i opstarten. Grub bliver ikke vist - jeg tror det blev fravalgt under installationen.
Den starter direkte op med at vise de fire prikker og går derefter i sort.
Måske skal jeg bare gå tilbage til 8.04. Jeg synes, det her virker temmeligt umuligt.
Den starter direkte op med at vise de fire prikker og går derefter i sort.
Måske skal jeg bare gå tilbage til 8.04. Jeg synes, det her virker temmeligt umuligt.
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
Bare lige en ting til.
Når du starter op, lige efter den der BIOS info, hvor der så plejer at komme grub, skal du bare holde shift-tasten nede. Så tror jeg grub dukker op. Hvis ikke, så giver jeg også op (og går tilbage til 4.10 i sympati).
Når du starter op, lige efter den der BIOS info, hvor der så plejer at komme grub, skal du bare holde shift-tasten nede. Så tror jeg grub dukker op. Hvis ikke, så giver jeg også op (og går tilbage til 4.10 i sympati).
-
Hej Zob
Det trick kendte jeg ikke. Så fik jeg vist grub og startede op i fejlsikker tilstand med lav grafik. Det virkede og nu er jeg i gang med at hente opdateringer. Så må vi se, om det hjælper på grafikken.
Jeg har også søgt efter tredjepartsdrivere, men uden resultat.
Mange tak for hjælpen - so far
I shall be back!
Karl
Det trick kendte jeg ikke. Så fik jeg vist grub og startede op i fejlsikker tilstand med lav grafik. Det virkede og nu er jeg i gang med at hente opdateringer. Så må vi se, om det hjælper på grafikken.
Jeg har også søgt efter tredjepartsdrivere, men uden resultat.
Mange tak for hjælpen - so far
I shall be back!
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
AHA! You go karl...
-
Ok, så fik jeg den til at køre i fejlsikker grafiktilstand. Det fungerer fint. Jeg har installeret alle opdateringer, kigget efter hardwaredrivere - men den går i sort ved normal start. Så jeg har brug for hjælp!!!
Ved at køre i terminal får jeg flg output
Er det en hjælp?
Jeg har flere af denne Fujitsu Siemens, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at løse dette problem
Venlig hilsen
Karl
Ved at køre
Kode: Vælg alt
lshw -c display
karl@ubuntu:~$ lshw -c display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display:0 UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:e0000000-e007ffff ioport:1800(size=8)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:f0000000-f7ffffff(prefetchable) memory:e0080000-e00ffff
Er det en hjælp?
Jeg har flere af denne Fujitsu Siemens, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at løse dette problem
Venlig hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Redaktør
Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ub ... artup.html
http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ub ... artup.html
-
Jeg har kigget på det, men det er problemer med Nvidia kort, det handler om, og det er ikke mit problem eller????
Mener du at denne løsning også vil virke på mit kort - eller skla jeg bare prøve??
Hilsen
Karl
Mener du at denne løsning også vil virke på mit kort - eller skla jeg bare prøve??
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04