Usb-port opdateringer til Mitac 7321 plus Ubuntu? (LØST)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Wyrdling

Usb-port opdateringer til Mitac 7321 plus Ubuntu? (LØST)

Indlæg af Wyrdling »

Hej,
Jeg er ikke specielt computer-savvy og har endnu mindre forstand på linux. Jeg er dog blevet overtalt til at prøve at installere Ubuntu på min (meget) gamle bærbare, da den er ufatteligt langsom på XP.
Computeren har dog det problem at den stadig kører med usb 1.1 porte og den opdatering jeg har kunnet finde til dem virker ikke til XP (så vidt jeg har forstået er det fordi min computer oprindeligt havde Windows Me - ham jeg købte den af havde dog lagt XP på den, så jeg har ikke rigtig mulighed for at gå tilbage til Me versionen og så derefter køre opdateringen).
Så mit spørgsmål er egentlig: hvad gør jeg for at få mine usb-porte opdateret? Findes der en opdatering, der fungerer med Ubuntu, eller (som en ven snakkede om) har Ubuntu den automatisk (det lyder lidt langt ude, men det ville da være rart)?

Jeg håber at en af jer har en genial ide :D

Venligst,
Erica

(Min bærbare er en Mitac, model nr. 7321.)
Senest rettet af Wyrdling 1. maj 2010, 13:11, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Usb-port opdateringer til Mitac 7321 plus Ubuntu?

Indlæg af soundpartner »

Wyrdling skrev:Hej,
Jeg er ikke specielt computer-savvy og har endnu mindre forstand på linux. Jeg er dog blevet overtalt til at prøve at installere Ubuntu på min (meget) gamle bærbare, da den er ufatteligt langsom på XP.
Computeren har dog det problem at den stadig kører med usb 1.1 porte og den opdatering jeg har kunnet finde til dem virker ikke til XP (så vidt jeg har forstået er det fordi min computer oprindeligt havde Windows Me - ham jeg købte den af havde dog lagt XP på den, så jeg har ikke rigtig mulighed for at gå tilbage til Me versionen og så derefter køre opdateringen).
Så mit spørgsmål er egentlig: hvad gør jeg for at få mine usb-porte opdateret? Findes der en opdatering, der fungerer med Ubuntu, eller (som en ven snakkede om) har Ubuntu den automatisk (det lyder lidt langt ude, men det ville da være rart)?

Jeg håber at en af jer har en genial ide :D

Venligst,
Erica

(Min bærbare er en Mitac, model nr. 7321.)

det lydder forkert det du siger, men det kan godt være det bare er mig. forskellen på usb1 og usb2 er blandtandet hardware, så hvis det er således at din maskine er født med usb1 så er det ikke muligt at opdatere disse til usb2 med mindre du har noget hardware du kan skifte.
Hvis det er således at din maskine har usb2, men at du bare ikke har haft drivers til usb2 i din xp-install (usb2 er bagudkompatibel med usb1) så kan dine poirte godt under xp have fungeret som usb1, men i ubuntu er sådanne hardwaredrivers inkluderet i kærnen og derfor overflødige.
men andre ord hvis din hardware understøtter usb2 så burde din ubuntu også selv finde disse og fungere rigtigt som usb2.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Wyrdling

Indlæg af Wyrdling »

Hej, tak for det hurtige svar!

Det lyder jo sådan set meget fornuftigt. Ved du hvordan jeg kan tjekke om mine porte understøtter usb 2.0? (Aka. om der er noget specielt jeg skal kigge efter et eller andet sted.)
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

hvis du går i en terminal og skriver

Kode: Vælg alt

lsusb

så vil du se noget i stil med følgende:
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

her kan du se at på denne maskine har jeg 4 usb 1.1 hubs og en usb 2.0 hub
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Wyrdling

Indlæg af Wyrdling »

Hej igen,
Undskyld det sene svar.

Men metoden du har skrevet er til Ubuntu, ikke? Jeg har stadig XP på den (da jeg gerne ville vente til Lucid Lynx). Er der en måde hvorpå jeg kan se typen af usb-porte på XP?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.

Du behøver ikke at have ubuntu installeret for at køre ubuntu (i hvert fald til test-formål). Det installationsmedia som du kan downloade og brænde (på LAVESTE HASTIGHED), fungerer også som en Live-CD. Dvs at du kan boote styresystemet fra CD'en. Du sætter bare CD'en i og vælger "prøv ubuntu uden at installere" (eller hvad det er der står - noget i den stil).
Herefter kan du nemlig udføre soundpartners forslag. Åbne en terminal fra Programmer->Tilbehør->Terminal. Og følge hans råd.
Alternativt kan du downloade et system info program til windows, såsom SIW: http://www.gtopala.com/siw-download.html Så skulle det være til at finde ud af. Ellers ved jeg ikke lige hvordan man gør på windows.
Men LiveCD'en er en god ting, så kan du også lige tjekke ud om de kan lide "miljøet".

Hvis du beslutter for at installere, er der et par ting det er godt at vide:
Det meste står her og der er linket herfra: viewtopic.php?f=11&t=7945

Jeg kan se at lath lige i dag har skrevet en guide til installation af 10.04 (som faktisk udkommer i morgen i en endelig version):
viewtopic.php?f=11&t=10399
Du skal ikke tage dig af hvis det nogle steder kan lyde lidt svært, det er lettere end det ser ud (og lath kan ikke lade være - han er ingeniør :roll: ).

Hvis du beslutter dig for at installere 10.04 forudsiger jeg at der kommer overordenlig meget pres på serverne den næste uges tid (netop fordi den er helt ny), så opdateringer og lignende kan tage rigtig lang tid. Men jeg vil klart anbefale 10.04 i forhold til 9.10.
Wyrdling

Indlæg af Wyrdling »

Tusind tak for det hurtige svar :D

Af hvad jeg har set af screenshots, så glæder jeg mig også gevaldigt til 10.4 (jeg elsker det nye farvetema)! Der er sikkert også mange andre nye ting i forhold til 9.10, men så meget har jeg ikke læst op på det endnu XD

Tak for linksne - dem vil jeg bestemt læse igennem, så jeg ved hvad jeg laver når jeg skal til at installere.
Om jeg bruger live-CD'en eller downloader SIW har jeg ikke helt fundet ud af endnu, men en af dem skal i hvert fald nok virke :]
(Grunden til at jeg skal vide hvilken hastighed mine porte er i er at jeg skal have købt et eksternt trådløst netværkskort og jeg vil jo gerne være sikker på at den også kan bruges til computeren før jeg bestiller.)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kik lige her også:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported

Jeg har selv et ASUS WL-107g i en gammel laptop. Det er til PCMCIA-porten - så spilder man da ikke kostbare usb-porte. Det virker ud af æsken, men det er også gammelt, og måske er der nogle nye standarder det ikke understøtter.
zob
Redaktør

Re: Usb-port opdateringer til Mitac 7321 plus Ubuntu? (LØST)

Indlæg af zob »

STOP! Jeg skal korrigere min egen anbefaling. Fra og med 10.04 har der været det der hedder en kernel regression mht. til omtalte korts driver. Derfor kan den IKKE længere anbefales. Ikke endnu i hvert fald. Det bliver sikkert rettet på et tidspunkt, men det kan tage lang tid, da man ikke bare sådan lige kan rette i kernen uden at lave ballade for andre.