OS til tusse gammel bærbar...
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: OS til tusse gammel bærbar...
Du kunne nu godt overveje at give den et lille spark med bare lidt mere RAM.
Nu er det bare et gæt, men det er sikkert noget i denne stil du skal bruge: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=90481
Men du skal lige finde det helt rigtige antal pins og teknologi før du køber noget.
Nu er det bare et gæt, men det er sikkert noget i denne stil du skal bruge: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=90481
Men du skal lige finde det helt rigtige antal pins og teknologi før du køber noget.
-
- Geografisk sted: Erslev på Mors
zob skrev:Du kunne nu godt overveje at give den et lille spark med bare lidt mere RAM.
200kr er faktisk en rimelig pris...
Men batteriet er også defekt så den kun ca kan køre 10minuter hvis jeg tag strøm stikket ud...
Lubuntu 18.04 LTS
-
Men da jeg starte den op nu her var begge perneler væk....
Hvad har jeg lavet.....
Hvad har jeg lavet.....
Lubuntu 18.04 LTS
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
kent a skrev:Men da jeg starte den op nu her var begge perneler væk....
Hvad har jeg lavet.....
Det må på en eller anden måde lykkedes dig at fjerne dem:
Du kan åbne en (ægte) terminal med taste-kombinationen CTRL+ALT+F1.
Her skal du først logge ind.
kodeord skrives på samme måde som når du bruger kodeord til sudo kommandoen.
Du skifter tilbage til det grafiske system ved at trykke taste-kombinationen CTRL+ALT+F7.
Starter du grafiske programmer skal du angive en X11 'skærm' - den er :0.0 .
Med hensyn til firefox, så er den ret RAM og CPU-saft sulten, så det kan være du skal finde en alternativ browser der er mere levægt.
En mulig browser kunne være dillo - den er lynhurtig.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeh har siddet og rodet med de perneler hele aften og kunne ikke få dem frem....
Så jeg vil hente lubuntu imorgen og prøve om det virker bedre...
Så jeg vil hente lubuntu imorgen og prøve om det virker bedre...
Lubuntu 18.04 LTS
-
zob skrev:Du kunne nu godt overveje at give den et lille spark med bare lidt mere RAM.
Det ser ud til at der er to holder til ram... kan jeg bare sætte den nye ram blok over i den tomme eller skal jeg skifte 256 ud med 512
Lubuntu 18.04 LTS
-
- IRC nickname: sound
kent a skrev:zob skrev:Du kunne nu godt overveje at give den et lille spark med bare lidt mere RAM.
Det ser ud til at der er to holder til ram... kan jeg bare sætte den nye ram blok over i den tomme eller skal jeg skifte 256 ud med 512
så vidt jeg husker så er det snedigt at have den hurtigeste og største ram i det første slot. jeg kan dog ikke huske grunden.
hvor om alting er så ville jeg hvis jeg var dig sætte de 512 mb i needderste slot, og så de 256 i det andet slot (der nu er ledigt)
-
soundpartner skrev:så vidt jeg husker så er det snedigt at have den hurtigeste og største ram i det første slot. jeg kan dog ikke huske grunden.
hvor om alting er så ville jeg hvis jeg var dig sætte de 512 mb i needderste slot, og så de 256 i det andet slot (der nu er ledigt)
okay så gør jeg det... det kan godt arbejde sammen... eller hvad sker der hvis de ikke kan arbejde sammen.....
Jeg har bestilt ram blokken fra morgen af så jeg regner med at ha den med posten imorgen... hvis de ellers kan holde hvad de lover på deres hjemme side....
Lubuntu 18.04 LTS
-
kent a skrev:okay så gør jeg det... det kan godt arbejde sammen... eller hvad sker der hvis de ikke kan arbejde sammen.....
Jeg har bestilt ram blokken fra morgen af så jeg regner med at ha den med posten imorgen... hvis de ellers kan holde hvad de lover på deres hjemme side....
som udgangspunkt så burde de fint kunna arbejde sammen hvis det ellers er samme type ram.
hvis der er problemer well så er det jo nemt at fjerne de 256 mb da disse nu er ydderst.
-
- IRC nickname: steffen
hva ned Chrunchbang linux? #!
Det er en openbox distro baseret på ubuntu 9.04.
Bruger den selv på min bærbar, og som det jo er med openbox er der kun lige nøjagtig det grafiske der skal være, og ikke mere..
men der kan jo sagtens installeres paneler og docks til, hvis det er det du søger.
Vil i hvert fald klart anbefale den, og især til ældre eller mindre maskiner, da den virkelig er en letvægter. (også i forehold til de forskellige xfce eller lxde distroer)
Det er en openbox distro baseret på ubuntu 9.04.
Bruger den selv på min bærbar, og som det jo er med openbox er der kun lige nøjagtig det grafiske der skal være, og ikke mere..
men der kan jo sagtens installeres paneler og docks til, hvis det er det du søger.
Vil i hvert fald klart anbefale den, og især til ældre eller mindre maskiner, da den virkelig er en letvægter. (også i forehold til de forskellige xfce eller lxde distroer)
-
- Redaktør
Crunchbang#! er bestemt også en mulighed, som Pihl også nævnte længere oppe i tråden. Hvis man er ny på Linux vil den dog nok være noget mere fremmedartet end f.eks. Lubuntu. Men ja. Jeg har også kørt det på min netbook. Den stakkel der efterhånden har kørt ubuntu netbook, ubuntu standard, kubuntu, lubuntu, crunchbang, puppy, xandros, og sikkert flere jeg ikke kan huske. Lige nu kører jeg altså lubuntu og det virker supergodt og lover godt for fremtiden.
-
ram'ne er bestilt og skulle gerne komme imorgen med posten...
Jeg synes nu den køre rimelig med xubuntu... Dog går der lidt tid inden fra man trykker på et program til den er klar til brug....
Jeg synes nu den køre rimelig med xubuntu... Dog går der lidt tid inden fra man trykker på et program til den er klar til brug....
Lubuntu 18.04 LTS
-
Så er der monteret den nye ram blok monteret...
Det virker bare rigtig godt....
Det næsten som at gå fra en bil med 1.6 motor i, til en 2.0...
Cpu er også blevet mere rolig...
Det ireterre mig dog en del at pernelerne bliver væk ved vær opstart.... så jeg skal trykke Alt+F2 og xfce4-panel hvær gang jeg skal starte op....
Men nu vil jeg hente lubuntu og så om det køre bedre...
Når jeg nu har 718MB ram til rådighed...
Er der så noget andet jeg kan køre....
Det er vel stadig for lidt til alm ubuntu 9.10 eller 10.04 samt mint 8 eller 9....
Det ireterre mig dog en del at pernelerne bliver væk ved vær opstart.... så jeg skal trykke Alt+F2 og xfce4-panel hvær gang jeg skal starte op....
Det er vel stadig for lidt til alm ubuntu 9.10 eller 10.04 samt mint 8 eller 9....
Lubuntu 18.04 LTS
-
kent a skrev:Så er der monteret den nye ram blok monteret...
tjaaa jeg sad i går på min 64bit maskine med 4 gb ram og grinede en smule... jeg sad og renderede en del video ud fra stillbilleder hvilket normalt er en ret ramslugende proces. ud af 4 gb der brugte jeg ca 800 mb, og der havde jeg firefox åben og surfede mens maskinen renderede. under normalt brug bruger jeg måske 4-500 mb.
jeg har også på ældre maskiner med 512 mb kørt alm ubuntu uden problemer
-
- Redaktør
Med 700+ MB RAM kan du sagtens køre alm. ubuntu 10.04 f.eks. Så er det også lettere at få hjælp herinde, det er trods alt det vi alle sammen kender.