Ubuntu 10.04 genstart/luk problemer + evolution password pr.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Bimse

Ubuntu 10.04 genstart/luk problemer + evolution password pr.

Indlæg af Bimse »

Jeg har lavet en ren 10.04 installation og sidder med 3 problemer.

1. Det første handler om Evolutions manglende evne til at huske passwords.
Jeg ved ikke om det har med sessioner at gøre, men hver dag skal jeg starte forfra med at indtaste koder til mine postkonti.
Der er 5 stykker og kodeordene er ikke af den slags man kan huske udenad, så det er lidt irriterende at skulle åbne et dokument og finde passwords der hver gang.

2. Dette problem havde jeg også med 9.10
Det kan hænde at jeg hverken kan genstarte eller lukke computeren ned.
Istedet logger den bare brugeren ud.

3. Under opstart får jeg en fejl-besked. Jeg kan kun huske det sidste: error probing smb2
Bimse

Re: Ubuntu 10.04 genstart/luk problemer + evolution password pr.

Indlæg af Bimse »

Det kan da også lige nævnes at Evolution pludselig bare lukker ned ved hentning af mails :?:
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg mener vi har talt om det før Bimse.
Sidst mente du at du fik det til at virke. Kan du prøve igen, eller prøv at følge det forslag (med at slette keyring) som jeg gav dig sidst.
viewtopic.php?p=62966#p62966
Bimse

Indlæg af Bimse »

Jeg går ud fra at du mener at problem 1 er det samme, hvilket ikke er tilfældet.
Dengang drejede det sig om at fjerne keyring login når man startede Evolution.
Dette har jeg mere eller mindre accepteret, jeg vil sige at det ikke er et seriøst problem.

Denne gang handler det om at Evolution simpelthen glemmer mine postkonti passwords.
Det lader til at det er periodisk og at det er forskellige konti passwords den glemmer.

Men derfor skader det selvfølgelig ikke at prøve at slette omtalte fil.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Godt, så er det afprøvet.
Hvis jeg forsøger tricket med IKKE at indtaste et password ender det med at Evolution lukker ned af sig selv.

Efter sletning af keyrings, skulle jeg indtaste password til hver postkonto (som forventet)
Ligeledes skulle jeg oprette og indtaste password til nøgleringen for hver gang jeg gjorde det med en postkonto.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Nej, nu orker jeg sku ikke mere :(

Ved hver eneste opstart skal jeg indtaste både postkonto samt nøgleadgangskode.
Dette skete efter jeg slettede de eksisterende keyrings. Løsningen var at bruge den backup af mappen keyrings som jeg tog inden sletning.
Dog er vi tilbage ved det samme problem som beskrevet i første indlæg.

Jeg er ikke længere authorized til at tilgå de andre harddiske. Sikkert fordi jeg har været inde og slette de partitioner hvor der var en ekstra installation.

Jeg ved godt det kun er en RC udgave, men ærlig talt :(

Er jeg for dum til Linux? Er der noget i vejen med min maskine?
Hvad f..... skal jeg gøre for at få det her til at virke?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det vigtige her, og som jeg har en fornemmelse af at du glemmer, er at du IKKE må taste hovedadgangskode efter du har slettet keyring.
Dvs. slet. Tast koden til den pågældende konto når du bliver bedt om det. Efterfølgende bliver du bedt om at taste en adgangskode til sikker opbevaring i en hovednøglering - jeg kan ikke lige huske den eksakte ordlyd. Her må du IKKE taste en kode. Tast enter uden at taste noget (der står info i dialogboksen om det, så læs den før du taster, jeg havde det samme problem i starten indtil jeg opdagede at jeg kunne undgå det ved at læse indholdet i dialogboksen og handle ud fra det der står på skærmen i stedet for hvad jeg tror står på skærmen). Du får en advarsel - svar ok eller noget lignende.
Held og lykke.

Jeg er ret sikker på at det ikke er en bug.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Det kan ikke være en bug... jeg kører samme system og samme mailprogram og oplever ingen problemer, så det er helt sikkert en fejl 40.

En kammerat jeg havde oplevede det samme, blot med hans wireless passphrase og det var fordi han på et tidspunkt havde fået trykket på noget han ikke skulle.

Jeg kan ikke komme nærmere ind på det, men vær sikker på det ikke er Ubuntu der fejler.

Ikke at det hjælper meget dog, men jeg tror fokussen skal fjernes fra Ubuntu og over på brugen af systemet.

Min keyring bliver låst på samtidig med at jeg logger ind - måske det var en løsning?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Præcis tuxx. Det var også det jeg prøvede at sige. Hver gang jeg har haft denne "bug" har det været mig selv der ikke har været opmærksom.

Søg i øvrigt på keyring her på forum, hvis du vil læse mere.
Senest rettet af zob 25. apr 2010, 14:56, rettet i alt 1 gang.
Bimse

Indlæg af Bimse »

zob skrev:Det vigtige her, og som jeg har en fornemmelse af at du glemmer, er at du IKKE må taste hovedadgangskode efter du har slettet keyring.
Dvs. slet. Tast koden til den pågældende konto når du bliver bedt om det. Efterfølgende bliver du bedt om at taste en adgangskode til sikker opbevaring i en hovednøglering - jeg kan ikke lige huske den eksakte ordlyd. Her må du IKKE taste en kode. Tast enter uden at taste noget (der står info i dialogboksen om det, så læs den før du taster, jeg havde det samme problem i starten indtil jeg opdagede at jeg kunne undgå det ved at læse indholdet i dialogboksen og handle ud fra det der står på skærmen i stedet for hvad jeg tror står på skærmen). Du får en advarsel - svar ok eller noget lignende.
Held og lykke.

Jeg er ret sikker på at det ikke er en bug.

Det var netop det jeg forsøgte, men så er det at Evolution lukker ned uden nogen fejlbesked.

tuxx skrev:Det kan ikke være en bug... jeg kører samme system og samme mailprogram og oplever ingen problemer, så det er helt sikkert en fejl 40.

En kammerat jeg havde oplevede det samme, blot med hans wireless passphrase og det var fordi han på et tidspunkt havde fået trykket på noget han ikke skulle.

Jeg kan ikke komme nærmere ind på det, men vær sikker på det ikke er Ubuntu der fejler.

Ikke at det hjælper meget dog, men jeg tror fokussen skal fjernes fra Ubuntu og over på brugen af systemet.

Min keyring bliver låst på samtidig med at jeg logger ind - måske det var en løsning?

Lad mig bare sige at jeg nu er kommet dertil hvor jeg starter forfra, for sidste gang.
Jeg har dowloaded RC udgaven igen og nu skal den brændes med 1x hastighed.
Home mappen er der taget en backup af.
Der er laved sikkerhedsbackup af Evolution samt Firefox.

Så skal der installeres påny.

Jeg vender tilbage da jeg meget gerne vil have hjælp til at få ryddet op i mine gamle linux installationer.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Måske skal du overveje at kopiere din gamle home-mappe over med varsomhed, når du er færdig med at installere og du gerne vil have dit gamle setup tilbage. Hvis du bare kopierer din gamle home-mappe over uden at udvælge nøje, kan du også komme til at kopiere de uheldige konfigurationer du har haft med over, således at du forsætter præcis hvor du slap. Dette er selvfølgelig netop hvad man ønsker, hvis alt kørte som det skulle, men hvis du havde konfigurationsproblemer, kan det jo være meget uheldigt.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Det har du ret i.
Er der nogen der kan fortælle hvilke filer der skal kopieres over fra .evolution mappen?
Eller er det godt nok at genindlæse den sikkerhedskopi jeg har taget?

Det betyder ikke noget at skulle oprette konti igen, men jeg vil nødig undvære mine mails samt kontakter.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Det har du ret i.
Er der nogen der kan fortælle hvilke filer der skal kopieres over fra .evolution mappen?
Eller er det godt nok at genindlæse den sikkerhedskopi jeg har taget?

Det betyder ikke noget at skulle oprette konti igen, men jeg vil nødig undvære mine mails samt kontakter.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg er jo stadig af den opfattelse at du frit kan kopiere .evolution-mappen over, så længe du ikke kopierer noget over der vedrører keyring fra den mappe vi har talt om før.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Jeg tror det var der jeg bummede sidst. Jeg havde læst at det ville være en god ide at tage en backup af home mappen og jeg tror sørme at jeg genindlæste den efter installation.

Nu har jeg kørt en ny installation og efter lidt bøvl med java fik jeg også netbank til at fungere.

Ubuntu 10.04 RC er nu ikke helt uden bugs.
Lige pt er der 2 som flere andre også har.
1. Efter endt installation skal der genstartes. Ved første genstart (kun første) skriver den noget med I/O error
2. Ved opstart kommer der en fejlbesked: error probing smb2
Dog er der ingen af dem der giver problemer, ikke jeg kan se.

Tak for hjælpen til Jer herinde.
Nu håber jeg der går et stykke tid inden vi ses igen :mrgreen: