Hey
I går downloadede og instalerrede jeg Ubuntu 9.10 (grub 2), for at dual-boote med mit windows 7. alt gik fint, og jeg nørklede lidt rundt med udseende osv. genstartede en 6-7 gange, og kørte et par tests for at tjekke at systemet var sat op korrekt, hvilket viste sig at alt virkede som det skulle.
men da jeg idag ville starte computeren op, vælger jeg linux fra operativmenuen. ubuntu loading ikonet kommer frem, men så kommer der bare sort skærm. hvis jeg trykker alt+ctrl+f1 kan jeg logge ind til min "commandoprompt"
(dos? aner ikke hvad man kalder det på en ubuntu)
Tjekkede meget ud på nettet for at finde ud af hvad det var, og fulgte et råd fra en web-side der anbefalede at køre dette script fra min root menu i recovery mode:
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx
det hjalp ikke en disse, og er bange for at jeg er kommet i endnu større problemer ved at fjerne denne driver.
Jeg har en Acer aspire 5738zg notebook med intel pentium processor t4300 (2.1 ghz FSB)
Ati mobility radeon HD 4570 og 4 gb ddr2 RAM.
nogen derude der havde lyst til at hjælpe?
Er der nogle der kan hjælpe ?
Sort skærm ved opstart af ubuntu 9.10
-
- IRC nickname: Mr. c
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Sort skærm ved opstart af ubuntu 9.10
frederik.cello skrev:Hey
I går downloadede og instalerrede jeg Ubuntu 9.10 (grub 2), for at dual-boote med mit windows 7. alt gik fint, og jeg nørklede lidt rundt med udseende osv. genstartede en 6-7 gange, og kørte et par tests for at tjekke at systemet var sat op korrekt, hvilket viste sig at alt virkede som det skulle.
men da jeg idag ville starte computeren op, vælger jeg linux fra operativmenuen. ubuntu loading ikonet kommer frem, men så kommer der bare sort skærm. hvis jeg trykker alt+ctrl+f1 kan jeg logge ind til min "commandoprompt"
Tjekkede meget ud på nettet for at finde ud af hvad det var, og fulgte et råd fra en web-side der anbefalede at køre dette script fra min root menu i recovery mode:
det hjalp ikke en disse, og er bange for at jeg er kommet i endnu større problemer ved at fjerne denne driver.
Jeg har en Acer aspire 5738zg notebook med intel pentium processor t4300 (2.1 ghz FSB)
Reinstaller den pakke igen med:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install xorg-driver-fglrx
Du kan bruge vga=vesa, som parameter til Linux (kernen) for få noget grafik der med garanti virker.
Du skal nok trykke på en tast for at undgå at GRUB begynder at indlæse og starte kernen.
Når du at se splash screenen (ubuntu loget når du booter) er du kommet fordi det sted hvor du skal skrive, for på det tidspunkt er kernen startet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
frederik.cello skrev:Hey
Kommandoprompt eller commandline
Jeg er ked af at måtte sige at jeg kæmpede i små 14 dage med samme problem på en acer 7738 (se min posting om problemet viewtopic.php?f=2&t=10372) inden jeg besluttede mig for at redde den ved at installere 10.4 beta2, selvom jeg ikke var vild med den løsning. Inden da havde jeg prøvet at loade en bin fil dumpet fra et windows prg jeg læste om, installeret 8 forskellige kerner, prøvet 5 forskellige Nvidia drivere (du har et ATI kort kan jeg google mig til), et dusin forskellige xorg opsætninger bare for at nævne lidt af det jeg forsøgte... Nettet er fyldt med postings fra folk, der har det problem, for nogen er det løst for andre blev det ikke. Så forsøg dig frem og kan du ikke få det til at spille kan du altid lave fallback til min løsning
Held og lykke,
mvh
Kim
-
- IRC nickname: Mr. c
Hey ^^
tak skal i have begge to.
Jeg reinstallerede bare ubuntu, og partitionerede oven på de gamle ubuntu-filer Det hjalp
mvh.
tak skal i have begge to.
Jeg reinstallerede bare ubuntu, og partitionerede oven på de gamle ubuntu-filer Det hjalp
mvh.