Huawei E122 Mobilt bredbånd
-
- Geografisk sted: Silkeborg
Huawei E122 Mobilt bredbånd
Jeg har en Acer TravelMate TM8571 Timeline, som er konfigureret med Windows Vista Prof./Ubuntu 9.10 i dual boot. Jeg bruger normalt ubuntu til alt undtagen når jeg skal ind i min netbank, men det regner jeg med at få styr på hen ad vejen.
For øjeblikket er det mit nye USB-modem til mobilt bredbånd, Huawei E122 fra 3, som driller. Det fungerer uden problemer på Vista, men det lykkes ikke under ubuntu.
Jeg er ikke klar over om der findes linux drivere til modemet eller om det kan lade sig gøre under Wine. Hvis nogen har en løsning på problemet, vil jeg ikke kaste mig ud i en masse forsøg, så jeg håber på en løsning ad denne vej.
Mvh. nmn
For øjeblikket er det mit nye USB-modem til mobilt bredbånd, Huawei E122 fra 3, som driller. Det fungerer uden problemer på Vista, men det lykkes ikke under ubuntu.
Jeg er ikke klar over om der findes linux drivere til modemet eller om det kan lade sig gøre under Wine. Hvis nogen har en løsning på problemet, vil jeg ikke kaste mig ud i en masse forsøg, så jeg håber på en løsning ad denne vej.
Mvh. nmn
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Huawei E122 Mobilt bredbånd
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
nmn skrev:Jeg har en Acer TravelMate TM8571 Timeline, som er konfigureret med Windows Vista Prof./Ubuntu 9.10 i dual boot. Jeg bruger normalt ubuntu til alt undtagen når jeg skal ind i min netbank, men det regner jeg med at få styr på hen ad vejen.
Mvh. nmn
du kan ikke bruge wine på nogen måde når du skal snakke med hardware. men du er nu ganske heldig, for jeg vil vove den påstand at jeg er forums mobile bredbånds-guru (arbejder med det ca 6-8 timer dagligt for tiden) og jeg har lige fået sådan et e122 ind af døren, dog fra en anden udbyder end 3.
Jeg har netop modtaget modemet med henblik på at finde ud af hvordan det virker og hvordan det nemmest kommer til at virke med linux.
generelt må jeg sige at jeg i mit arbejde er blevet så irriteret over 3 at jeg bliver nød til at advare dig om at 3 er et af de mest fjendske firmaer jeg nogensinde har snakket med. For det første så skriver 3 selv alt deres software og firmware (eller de har en underleverandør til det) derfor vil jeg sige at hvis du er uheldig så skal vi ud i en firmwareopdatering (det er ikke så svært som det lyder, med det kræver en windowsmaskine)
3's holdning er citat:
3's supportchef skrev:linuxbrugere er en flok nørder der samles i flokke og løser hinandens problemer. Lidt lige som aberne der holder sammen i grupper og piller lus og parasiter ud af hinandens pæls
3's supportchef skrev:der er ikke økonomi i at finde en løsning for linuxbrugere. vi har et firma som laver vores software, og hvis vi skal understøtte linux så skal vi have dem til at lave en speciel dialer som følger vores grafiske profil, og følger vores ønsker til funktionalitet. Godt nok så er vores intention at være cutting edge, men hvis ikke vi har vores egen dialer så har vi ikke den kontrol over hvad der sker, og det vil være et stort sikkerhedsbrist. Derfor så skal du ikke regne med at 3 nogen sinde kommer til at virke på en linuxmaskine før linux bliver stort nok til at vi kan tjene seriøse penge på at supportere linux
og sidst men ikke mindst
3's supportchef skrev:hvis vi kunne få det som vi ville så ville det slet ikke være muligt at få 3 til at virke med linux før vi selv udgiver en kompatibel dialer
jeg brugte ca 1 time med ham på telefonen, og jeg må sige at jeg bliver ALDRIG 3 kunde efter den samtale.
Manden er i den grad i lommen på microsoft, og til slut opfordrede manden mig til at søge job hos deres supportafdeling hvis det var sådan at jeg ønskede at have noget med support af 3's kunder at gøre.
mit råd til alle er derfor at hvis du skal have nyt mobil bredbånd så gå uden om 3. der er andre firmaer som også benytter 3's net (her i blandt oister som enda er billigere) som er meget mere venlige stemt.
Hvis du HAR købt så var det måske værd at se på om du har en fortrydelsesret du kan udnytte og så vælge en anden udbyder.
Det værende sagt så går der måske nok et par dage, men så skulle jeg gerne have et lille script som kan fikse dit modem.
der er dog en lille info jeg gerne vil have fra dig.
hvis du sætter dit modem i maskinen og går i programmer->tilbehør->terminal og taster komandoen:
Kode: Vælg alt
lsusb |grep Huawei
hvad får du så der af output?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hmm jeg tror 3's supportchef skal øverst på min ellers meget korte liste over folk jeg ikke kan lide
-
Hej igen og tak til de som reagerede på mit nødråb.
Til soundpartner: Hermed svar på dit spørgsmål.
Efter at have læst dine citater fra din kommunikation med 3, er jeg ikke sikker på at jeg vil gå dybere ind i et samarbejde til den side - og jeg er ellers ikke særlig fordomsfuld.
Til Stra: Det var et ret omfattende link du sendte mig og jeg skal lige have læst det ordentligt igennem, da det ellers er for forvirrende for mig. men tak for det.
mvh nmn
- lsusb |grep Huawei
Bus 002 Device 005: ID 12d1:1001 Huawei Technologies Co., Ltd. E620 USB Modem
Efter at have læst dine citater fra din kommunikation med 3, er jeg ikke sikker på at jeg vil gå dybere ind i et samarbejde til den side - og jeg er ellers ikke særlig fordomsfuld.
Til Stra: Det var et ret omfattende link du sendte mig og jeg skal lige have læst det ordentligt igennem, da det ellers er for forvirrende for mig. men tak for det.
mvh nmn
-
Soundpartner skrev:
Det har jeg forsøgt men man holder sig hos 3 stædigt til købeloven ifølge hvilken jeg ikke har nogen fortrydelsesret da jeg selv har hentet apparatet i butikken. Desuden er jeg i bindingsperioden endnu, så jeg hænger uhjælpeligt på den.
lsusb |grep Huawei
Der er efterhånden gået et par uger nu og jeg er spændt på, om det script, du antydede som en mulighed, er dukket op?
mvh. nmn
Hvis du HAR købt så var det måske værd at se på om du har en fortrydelsesret du kan udnytte og så vælge en anden udbyder.
Det har jeg forsøgt men man holder sig hos 3 stædigt til købeloven ifølge hvilken jeg ikke har nogen fortrydelsesret da jeg selv har hentet apparatet i butikken. Desuden er jeg i bindingsperioden endnu, så jeg hænger uhjælpeligt på den.
lsusb |grep Huawei
Der er efterhånden gået et par uger nu og jeg er spændt på, om det script, du antydede som en mulighed, er dukket op?
mvh. nmn
-
nmn skrev:Soundpartner skrev:Hvis du HAR købt så var det måske værd at se på om du har en fortrydelsesret du kan udnytte og så vælge en anden udbyder.
lsusb |grep Huawei
mvh. nmn
E122 volder mig nogle problemer for tiden... Jeg har fået det fikset i 10.04, så i 10.04 virker det fint, men e122 driller med networkmanageren i de tidligere versioner, det er dog stadig noget der leges med
-
soundpartner skrev:nmn skrev:Soundpartner skrev:Hvis du HAR købt så var det måske værd at se på om du har en fortrydelsesret du kan udnytte og så vælge en anden udbyder.
lsusb |grep Huawei
mvh. nmn
E122 volder mig nogle problemer for tiden... Jeg har fået det fikset i 10.04, så i 10.04 virker det fint, men e122 driller med networkmanageren i de tidligere versioner, det er dog stadig noget der leges med
forøvrigt er 3 nogle narhoveder, men jeg vil råde dig til at ringe til kundesupport så meget som muligt, at gå i butikken og bede dem om at filkse det for dig osv. De har som sådan solgt dig et ubrugeligt produkt sammen med din maskine, og hvis ikke de kan løse dine problemer må de jo bytte (eller svede over at de ikke kan få det til at virke)
-
- IRC nickname: tir
Er der nyt i sagen om Huawei E122-2 modemet?? følger med her da jeg heller ikke kan få den til at virke med Ubuntu 9.10
går snart helt amok og flår tasterne af mit tastatur, hehe !!grrr
-
Tierenhof skrev:Er der nyt i sagen om Huawei E122-2 modemet?? følger med her da jeg heller ikke kan få den til at virke med Ubuntu 9.10
tjaa der er en smule nyt, og så ikke.
jeg har e122 til at virke upåklageligt på ubuntu 10.04 og sådan semi på 9.04. problemet har jeg lokaliseret til blandtandet at være en bug i networkmanageren, og jeg er ikke sikker på at den bliver rettet, for det kan resultere i problemer med nogle trådløse netkort.
en løsning kunne være at installere networkmanageren fra lucid, men så langt er jeg ikke kommet endnu.
du kan evt prøve at fange mig på irc ( https://ubuntudanmark.dk/chat ) og så er jeg ret sikker på at vi kan få det tryllet
-
Har fået mit modem til at virke på min 9.04 version, efter at have opdateret ubuntu...men ved ikke om det kun virker midlertidigt.Mit modem har fungeret før meget kort for så ikke at virke..
Hvordan opgradere jeg til 9.4 versionen, hvis jeg altså får brug for det?
-
Tierenhof skrev:Har fået mit modem til at virke på min 9.04 version, efter at have opdateret ubuntu...men ved ikke om det kun virker midlertidigt.Mit modem har fungeret før meget kort for så ikke at virke..
jeg vil bede dig om ikke at poste det samme i flere tråde.
du rissikerer at forskellige folk hjælper dig i hver sin retning og at de 2 metoder fucker hinanden op, og i sidste ende står du med et problem som ingen kan overskue og ingen kan rede for dig.
Desuden så yder folk herinde frivillig support så der er ikke sikkert at der er nogen der sidder og har det store overblik over alle tråde.
Derfor 1 problem til en tråd!
-
soundpartner skrev:nmn skrev:Soundpartner skrev:Hvis du HAR købt så var det måske værd at se på om du har en fortrydelsesret du kan udnytte og så vælge en anden udbyder.
lsusb |grep Huawei
mvh. nmn
nå så fik jeg måske hul på problemet...
http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... nd-grafisk
-
Synes ikke det script hjælper en dyt...har prøvet at opdatere til 10.04 men der virker modemet slet ikke + en masse endre fejl på den nye betaversion..
Nu vil Oister ikke engang sende et andet modem, for de har ikke flere tilbage af dem der virker til ubuntu
Nu vil Oister ikke engang sende et andet modem, for de har ikke flere tilbage af dem der virker til ubuntu
-
Tierenhof skrev:Synes ikke det script hjælper en dyt...har prøvet at opdatere til 10.04 men der virker modemet slet ikke + en masse endre fejl på den nye betaversion..
Jeg har e 122 til at fungere upåklageligt i 10.04
hvis du har opdateret til 10.04 så kan der godt ligge nogle gamle konfigurationer og drille. jeg vil derfor anbefale dig at lave en clean install af 10.04 her om en uges tid eller 2