Fejl under opstart af Ubuntu 10.04 RC?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jesper B

Fejl under opstart af Ubuntu 10.04 RC?

Indlæg af Jesper B »

Jeg vil gerne forsøge at installere Ubuntu 10.04 RC på en aflagt bærbar jeg har liggende, men computeren har pt. Windows XP installeret.

Jeg går ud fra at det ville være bedst at lave en clean install af Ubuntu, så hvordan fjerner jeg Windows XP / klargør computeren til installationen af Ubuntu?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jesper
Senest rettet af Jesper B 23. apr 2010, 18:15, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Klargøring af pc til installation af Ubuntu 10.04 RC?

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Jeg vil gerne forsøge at installere Ubuntu 10.04 RC på en aflagt bærbar jeg har liggende, men computeren har pt. Windows XP installeret.

Jeg går ud fra at det ville være bedst at lave en clean install af Ubuntu, så hvordan fjerner jeg Windows XP / klargør computeren til installationen af Ubuntu?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jesper

under install der kan du vælge at bruge hele disken, og vælger du dette så bliver xp slettet.
husk at ubuntu er et komplet styresystem som træder i stedet for windows, eller hvad du nu ellers har af styresystem.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Ahh - det kunne jo ikke være meget mere brugervenligt så! :o Troede måske at vi var ude i noget med format c: og alt det der...
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Ahh - det kunne jo ikke være meget mere brugervenligt så! :o Troede måske at vi var ude i noget med format c: og alt det der...

når du så har installeret 10.04 så kan du tage et kig på dette: http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... buntu-1004

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

soundpartner skrev:når du så har installeret 10.04 så kan du tage et kig på dette: http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... buntu-1004

Mange tak for det link!
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Jeg kan ikke rigtig komme igang med installationen: Når den har stået og loadet på billedet med Ubuntu-logoet og de røde prikker nedenunder, går skærmen i sort og cd-rom drevet stopper... Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Jeg kan ikke rigtig komme igang med installationen: Når den har stået og loadet på billedet med Ubuntu-logoet og de røde prikker nedenunder, går skærmen i sort og cd-rom drevet stopper... Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

hvad er det helt præcist af hardware? hvor meget ram, og hvilket grafikkort er især vigtigt

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Den har 768 mb ram. Grafikken er bare noget integreret Intel (ikke noget selvstændigt grafikkort)...
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Den har 768 mb ram. Grafikken er bare noget integreret Intel (ikke noget selvstændigt grafikkort)...

så er ram ikke dit problem.
dit problem kan dog fint være dit grafikkort. nogle gamle grafikkort blev taget ud af kærnen for et lille års tid siden da de konfliktede med nyere kort.
der er dog flere andre ting der kan drille dig.
installerer du fra usb eller cd? og hvis cd hvor hurtigt brændte du den cd? det er vigtigt at brænde den ved lav hastighed da der ellers kan være små bitfejl og upresisioner som gør at skiven ikke læses rigtigt

alternativt kan du prøve den alternate install cd som kører med en tekstbaseret installer. den virker ofte hvor den almindelige grafiske installer må give op

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men jeg har tidligere kørt "demoen" af 9.10 uden problemer...

Det er en bærbar af denne model: http://support.acer-euro.com/drivers/no ... m_290.html

Jeg installerer fra en cd som er blevet brændt ved 32x.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men jeg har tidligere kørt "demoen" af 9.10 uden problemer...

Det er en bærbar af denne model: http://support.acer-euro.com/drivers/no ... m_290.html

Jeg installerer fra en cd som er blevet brændt ved 32x.

maskinen ser umidelbart fin ud tror jeg. så kan synderen sagtens være din cd... prøv at brænde en ny ved LAVESTE hastighed. dette har vi detsværre selv oplevet mange gange især på lidt ældre cd-drev. disse bliver jo også slidt

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Har forsøgt at brænde en ny cd, af et andet mærke, med en lavere hastighed (x16) - men desværre med samme resultat... :(
Er ved at brænde den alternative version ned nu - håber at det hjælper.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Har forsøgt at brænde en ny cd, af et andet mærke, med en lavere hastighed (x16) - men desværre med samme resultat... :(
Er ved at brænde den alternative version ned nu - håber at det hjælper.

16 gange er stadig meget hurtigt... jeg brænder normalt ved 1x, eller max 4x (som er det langsommeste jeg kan brænde på min ene bærbare).

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jesper B

Indlæg af Jesper B »

Jeg installerede Ubuntu 10.04 i går fra den alternative version af installationsfilen.

Installationen forløb fint (jeg vil skyde på at det tog 1-2 timer) og blev afsluttet korrekt. Efter reboot blev jeg dog mødt af præcis den samme velkomst:
Ubuntu logoet og prikkerne under, loader i kort tid hvorefter der bare er sort skærm! :(

Nogle forslag?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jesper B skrev:Jeg installerede Ubuntu 10.04 i går fra den alternative version af installationsfilen.

Installationen forløb fint (jeg vil skyde på at det tog 1-2 timer) og blev afsluttet korrekt. Efter reboot blev jeg dog mødt af præcis den samme velkomst:
Ubuntu logoet og prikkerne under, loader i kort tid hvorefter der bare er sort skærm! :(

Nogle forslag?

1-2 timer... det er godt nok lang tid!!! selv på en 900 mhz celeron med 256 mb ram kan jeg gøre det på ca 20-25 min.

nå men når du nu kommer til den sorte skærm så trykker du [ctrl]+[alt]+[f1] og kommer til et komandolinie interface.
her logger du ind med brugernavn og kode, og når du er kommet ind så skriver du lspci
dette lister det hardware du har i maskinen og liinien om dit grafikkort er den interessante. det kunne f.eks være noget i stil med følgende:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)
01:00.0 Network controller: RaLink RT2860
03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller (rev b0)

hvor linien
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
er den interessante.
med baggrund i den kan vi nemlig se hvilken grafikdriver der er den rette for dit system og så få denne installeret og konfigureret.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede