Nybegynder 9.10 fryser(løst)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
HHansen

Nybegynder 9.10 fryser(løst)

Indlæg af HHansen »

Hej

Er ny i ubuntu verden og ville indstaller ubuntu 9.10 på et ældre bærebare med ny harddisk. IBMthinkpad A31 Intel Pentium 4-M CPU 1.80GHz 1.20GHz 512MB RAM
Installation gik uden problemer, løste grub problemet med "error: no such device".
Nu start ubuntu fint men når jeg prøver at åbne et program f.eks firefox så fryser den og det eneste jeg kan gøre et at slukke på den hård måde.
Har lagt mærke til at cpu'en kører med næste 100% selvom ingen programmer kører.
Er der nogen der kan give mig lidt vejledning

Hansen :?
Senest rettet af HHansen 10. maj 2010, 19:57, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nybegynder 9.10 fryser

Indlæg af lath »

HHansen skrev:Hej

Er ny i ubuntu verden og ville indstaller ubuntu 9.10 på et ældre bærebare med ny harddisk. IBMthinkpad A31 Intel Pentium 4-M CPU 1.80GHz 1.20GHz 512MB RAM
Installation gik uden problemer, løste grub problemet med "error: no such device".
Nu start ubuntu fint men når jeg prøver at åbne et program f.eks firefox så fryser den og det eneste jeg kan gøre et at slukke på den hård måde.
Har lagt mærke til at cpu'en kører med næste 100% selvom ingen programmer kører.
Er der nogen der kan give mig lidt vejledning

Hansen :?

Hej og velkommen.

512 MB RAM er ikke så meget, men nok til at installere Ubuntu.
Firefox er ret RAM sulten. Du kan have det problem at systemet får mangel på fri hukommelse, når du begynder at starte tungere programmer op.

Mit spørgsmål til dig er så:
Huskede du at lave en swap partition (harddisk afsnit), da du installerede Ubuntu? Hvis Ja, hvor stor lavede du så den swap partition? Hvis nej, så bør du få dig en swap partition (kræver reinstallation), eller få dig en swap fil.

Du kan evt prøve at give mig resultaterne af følgende kommandoer udført fra Terminal (som du finder i Programmer > Tilbehør menuen):
1)

Kode: Vælg alt

free -m

og
2)

cat /etc/fstab

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nybegynder 9.10 fryser

Indlæg af lath »

Hvad er output af disse kommandoer udført fra Terminal (som åbnes via Programmer > Tilbehør menuen):
1)

sudo lshw -c display

sudo beder om dit kodeord til at udføre en handling med administrator rettigheder. Der skrives ikke noget på skærmen imens du skrive kodeordet. Afslut indtastning af kodeord ved at trykke på enter/retur tasten.

2)

lspci -t -k -vv

3)

lsudb

4)

uname -a

5)

lsb_release -a

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags