Stofanet - Internetforbindelse

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Swend

Stofanet - Internetforbindelse

Indlæg af Swend »

Jeg må starte med at sige at jeg er helt ny hvad angår ubuntu, eller noget linux generelt.

Jeg har oprettet en kubuntu-partition vha wubi, men kan ikke komme på internettet. Jeg har stofanet, men når jeg åbner firefox kan den slet ikke gå ind på login siden 'http://signon.stofanet.dk'. Jeg kan faktisk slet ikke finde noget tegn på at jeg er forbundet til routeren overhovedet.

Igen, jeg er total nybegynder, så lidt hjælp ville være dejligt.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stofanet - Internetforbindelse

Indlæg af lath »

Swend skrev:Jeg må starte med at sige at jeg er helt ny hvad angår ubuntu, eller noget linux generelt.

Jeg har oprettet en kubuntu-partition vha wubi, men kan ikke komme på internettet. Jeg har stofanet, men når jeg åbner firefox kan den slet ikke gå ind på login siden 'http://signon.stofanet.dk'. Jeg kan faktisk slet ikke finde noget tegn på at jeg er forbundet til routeren overhovedet.

Igen, jeg er total nybegynder, så lidt hjælp ville være dejligt.

Hej.

Du bruger trådet netværk, altså netværk via kabel?
Bruger du trådløs netværk skal du naturligvis fortælle Ubuntu hvad netværkets SSID (dets navn), krypteringstype, og delte kodeord er - ellers kan Ubuntu ikke forbinde dig til din router.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Swend

Indlæg af Swend »

Ja, jeg bruger en trådet forbindelse.
lath

Indlæg af lath »

Swend skrev:Ja, jeg bruger en trådet forbindelse.

Ok, så skal jeg lige have noget mere information.
Det er via en terminal, som du åbner fra Programmer > Tilbehør menuen:

Indsæt resultatet af følgende kommandoer ind i et nyt indlæg her i tråden. Nummerer venligst svarene på samme måde som jeg har nummereret kommandoerne:
1)

Kode: Vælg alt

lsb_release -a

2)

uname -a

3)

ifconfig -av

4)

ping -c10 212.130.55.139

212.130.55.139 er IP adressen dmi.dk. Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) er en del af det danske beredskab, og de har derfor normalt en webserver der altid er online.

5)

cat /etc/resolv.conf

6)

route -n

7)

lsusb -t

8 )

lspci -t -vv -k

9)

lsmod

Ja det er meget information om det netværk din maskine er koblet op på, og din maskines hardware.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Swend

Indlæg af Swend »

Jeg havde egentligt regnet med at skrive alle informationerne ned, og så skrive dem ind her, men pga den store mængde af information der kom har jeg i stedet taget screenshots:

Jeg håber at du kan finde rundt i det alligevel.

Billede
Billede
Billede
Billede
Swend

Indlæg af Swend »

Forresten, jeg glemte at det var 'ifconfig -av' og ikke -af. Jeg kan godt tage tilbage og tjekke den hvis det er meget vigtigt.
lath

Indlæg af lath »

Swend skrev:Forresten, jeg glemte at det var 'ifconfig -av' og ikke -af. Jeg kan godt tage tilbage og tjekke den hvis det er meget vigtigt.

Lige et tip:
Med musen kan du markere noget tekst, og vælge Rediger -> Kopier. Herefter kan du indsætte deti et nyt indlæg (i en quote boks).

Det er meget nemmere.

Jeg kan se at du har et Broadcom Netlink BCM5784M netværkskort.

Ubuntu "Karmic Koala" 9.10 genkender desværre ikke uden videre Broadcom netværkskort.

Du kan starte med at kigge i System > Administration > Hardwaredrivere om der er en Broadcom driver til dig, ellers læs videre.

Ifølge Broadcom hjemmeside http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/downloaddrivers.php lader det til at netlink bcm 5784 netkortet er understøttet i Linux at tg3 driveren.

Nu kommer det underlige: Linux har selv indlæst tg3 device driveren, så ifconfig burde opdage dit netkort. Kig i lsmod output.

Det er muligt at du bruger et defekt Ethernet kabel.

Det kan også være at du brugetr et forkert Ethernet kabel (straight-throgh vs cross-over).
Endelig er der også mulighed for 2 netkort der ikke snakke den samme hastighed: Det er muligt at f.eks at routeren kun kan køre 10 Mbit/s Ethernet og dit Broadcom kun kan 100Mbit/s Ethernet eller 1000 Mbit/s(=1 Gbit/s) Ethernet.

Det er muligt at tg3 ikke er den rigtige driver. (Linux tager af og til fejl - i bedste fald virker den hardware ikke, i værste fald virker computer ikke med Linux og den device driver - hint: Kernel panic og lignende)

Hvis der er andre der har kvalificerede bud på hvordan dette løses er de mere end velkomne til at give deres bidrag.

Det nærmeste jeg lige kan komme på er overnævnte forslag, og en pakke der hedder bcm5700-source.
I pakken står der følgende:
This package provides the source code for the bcm5700 module provided
by Broadcom. You will need make-kpkg from kernel-package to be able to
compile modules usable with a Debian kernel.

Canonical leverer ikke opdateringer til bcm5700-source. Visse opdateringer leveres evt. af Ubuntu-fællesskabet.

/Lars
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg tror det er nok med en kernel opdatering. Se de sidste to poster i denne tråd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1420131&page=3

Sig til hvis du synes det virker uoverskueligt.
Ellers er der altså kun 10 dage til release af den nye version (10.04) og da jeg kan forstå at du har installeret via wubi, har du sikkert også windows kørende. Set i det lys, skal du måske overveje hvor lang tid du vil sætte af til version 9.10.
Men hvis du er stædig er bare VIL have det til at fungere, og måske endda synes at det er sjovt, kan jeg godt forstå det. Jeg kender det fra mig selv (men det er en dårlig vane - for mig i hvert fald).
lath

Indlæg af lath »

zob skrev:Jeg tror det er nok med en kernel opdatering. Se de sidste to poster i denne tråd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1420131&page=3

Sig til hvis du synes det virker uoverskueligt.
Ellers er der altså kun 10 dage til release af den nye version (10.04) og da jeg kan forstå at du har installeret via wubi, har du sikkert også windows kørende. Set i det lys, skal du måske overveje hvor lang tid du vil sætte af til version 9.10.
Men hvis du er stædig er bare VIL have det til at fungere, og måske endda synes at det er sjovt, kan jeg godt forstå det. Jeg kender det fra mig selv (men det er en dårlig vane - for mig i hvert fald).

Linux 2.6.31-20?, men den kerne kører jeg med lige nu i 9.10 på både 32-bit og 64- bit.

Han skal bare opdatere.

Gå ind i System > Administration > Opdateringshåndtering.
Tryk Først på Kontroller, når programmet igen er klar trykker du på Installér opdateringer. når de er kørt ind skal du trykke på Luk.
Du skal genstarte hver gang der kommer en ny kerne. (det er en pakke der starter med linux (overraskelse!) :)

/Lars
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jamen så kan det jo ikke blive nemmere.
Jeg har forladt 9.10, så jeg havde ikke lige styr på hvor langt man var kommet i kernerne.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

Ikke for at være kværulant, meennnn hvordan opdatere han uden at have internet ? :?:
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Duh! :oops:
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... connection
Jeg trækker min "så kan det ikke blive lettere" udtalelse tilbage. Men muligt skulle det være.

Alternativt kunne han/du prøve at få brændt en 10.04beta2 CD og installere det. Eller Kubuntu var det vist: http://releases.ubuntu.com/kubuntu/lucid/
Det ville nok være mit valg på nuværende tidspunkt (den er jo næsten klar) og i den situation.
lath

Indlæg af lath »

Nordsig skrev:Ikke for at være kværulant, meennnn hvordan opdatere han uden at have internet ? :?:

Han henter *.deb pakkerne via en anden computer.

Det er en pakke der hedder noget i stil med linux-2.6.31-20-generic-i686.deb med navnet karmic i sig.
Det er så træls at man selv skal løse alle afhængigheder.

/Lars