Glftpd bag router..

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Z4ndX
IRC nickname: Z4ndX

Glftpd bag router..

Indlæg af Z4ndX »

Hej..

Jeg har et problem med at connecte til glftpd ude fra. Det virker fint på over LAN så selve serveren virker fint.

Jeg bruger ftp port 2000, port 3000-3500 til passiv ports og active ports er 3501-4000.

De er alle forwarded til server IP'en.

I min glftpd.conf fil har jeg skrevet de her 3 linjer:
pasv_ports 3000-3500
active_ports 3501-4000
pasv_addr *min.ip* 1

Det fungere sådan set fin nok med lftp hvis jeg bruger commandoen: "set ftp:passive-mode 0"

Men ved andre "normale" clienter som FileZilla virker det slet ikke. Hvad er det jeg gør forkert ?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe. Har søgt og søgt på det her og ingenting virker.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Glftpd bag router..

Indlæg af lath »

Z4ndX skrev:Hej..

Jeg har et problem med at connecte til glftpd ude fra. Det virker fint på over LAN så selve serveren virker fint.

Jeg bruger ftp port 2000, port 3000-3500 til passiv ports og active ports er 3501-4000.

De er alle forwarded til server IP'en.

I min glftpd.conf fil har jeg skrevet de her 3 linjer:
pasv_ports 3000-3500
active_ports 3501-4000
pasv_addr *min.ip* 1

Det fungere sådan set fin nok med lftp hvis jeg bruger commandoen: "set ftp:passive-mode 0"

Men ved andre "normale" clienter som FileZilla virker det slet ikke. Hvad er det jeg gør forkert ?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe. Har søgt og søgt på det her og ingenting virker.

Din router skal vide hvad den skal gøre med en IP pakke på FTP porte ude på WAN porten. Lige nu ved den ikke hvad den skal gøre med dem, så den dropper dem.
Altså: Du skal lave NAT regler i din router.

Kig routerens manual.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Z4ndX

Indlæg af Z4ndX »

Hmm mener du port forward ?.. Det har jeg jo gjort.

Også passiv og aktiv portene.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Z4ndX skrev:Hmm mener du port forward ?.. Det har jeg jo gjort.

Også passiv og aktiv portene.

Ja det er

• Port 20, TCP trafik for FTP data, og
  • port 21, TCP trafik for FTP kontrol (kommando)

Du skal selvfølgelig port forwarde til din FTP servers IP adresse. FTP serveren skal have tildelt en IP adresse statisk (ikke med DHCP).
Det kan dog godt virke med DHCP, hvis du ved at du tildeler en bestemt IP adresse på baggrund af Hostens MAC adresse.
Jeg antager at du bruger IPv4 - IPv6 er anderledes.

Kig også i din FTP servers log(s).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Z4ndX

Indlæg af Z4ndX »

Portene er forwarded til den rigtig IP.

Behøver jeg at åbne port 21 når jeg har lavet det om til port 2000 ? .. Altså så man skal skrive port 2000 når man connecter og ikke 21 som er standard.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Z4ndX skrev:Portene er forwarded til den rigtig IP.

Behøver jeg at åbne port 21 når jeg har lavet det om til port 2000 ? .. Altså så man skal skrive port 2000 når man connecter og ikke 21 som er standard.

ftp bruger mange porte, og er en ukrypteret forbindelse. er der en grund til at det er netop ftp du har vallgt og ikke f..eks sftp? (som er krypteret)
hvad er det du bruger din forbindelse til?
hvilke maskiner har adgang til din nuværende ftp-server, og hvor mange brugere og hvilke systemer har de på deres maskine?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Z4ndX

Indlæg af Z4ndX »

Det er for at glftpd dækker de behov som jeg skal bruge en FTP server til. Man kan bla connecte med SSL så linjen bliver krypteret. Ingen problem der.
Det er en hjemme server og det er nogle venner der gerne vil hente noget fra mig.

Det er kun til et par stykker så det er ikke det store. Min server kører ned Debian.

Det er bare underligt at lftp (som er en tekst bassert ftp client) sagten kan connecte og virker fuldt ud funktionelt når feks FileZilla ikke kan ?
lftp skal dog bruge commandoen "set ftp:passiv-mode 0" for at virke.