[LØST] Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

[LØST] Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Indlæg af zob »

Da jeg jo har været så kæk at lokke min mor på ubuntu-bølgen, har jeg også indrettet det sådan at jeg kan tilgå hendes computer via fjernskrivebord, så jeg kan hjælpe på en noget enklere måde hvis der noget hun ikke kan finde ud af.

Og for at gøre det så let som muligt har jeg sat det op sådan at der er flueben i "tillad andre brugere at se dit skrivebord" men selvfølgelig også i "Du skal godkende hver tilgang til denne maskine".

Det sker dog med jævne mellemrum at hun får pop-ups om at nogen vil ind på hendes skrivebord. Jeg har sagt til hende at hun bare skal sige "tillad ikke", men er alligevel lidt bange for at hun en dag rammer forkert på knapperne.

Kan man ikke på en eller anden måde sætte det op således at det f.eks. kun kan lade sig gøre at logge ind fra min IP?

Jeg ved selvfølgelig at jeg bare kunne vælge at aftale med hende at hun skulle ind og ændre i opsætningen hver gang ved at sætte flueben omtalte sted, og fjerne flueben efter vi er færdige, men jeg vil gerne prøve at holde det så enkelt som muligt. Hun er ikke ligefrem en haj.
Senest rettet af zob 8. apr 2010, 11:44, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør

Re: Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Indlæg af zob »

Nå ja. Det må være noget med at sætte en SSH-server op med bestemt rettigheder, eller hvad?
Jeg må hellere bede hende slæbe sin computer med når hun kommer til hovedstaden om et par uger.

Det lader til at jeg har en undskyldning for at lære lidt mere om netværk. Det er ellers ikke noget jeg har kikket meget på.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Nå ja. Det må være noget med at sætte en SSH-server op med bestemt rettigheder, eller hvad?
Jeg må hellere bede hende slæbe sin computer med når hun kommer til hovedstaden om et par uger.

Det lader til at jeg har en undskyldning for at lære lidt mere om netværk. Det er ellers ikke noget jeg har kikket meget på.

det jeg selv gør er at jeg har sat det således op at det kræver et password af brugeren (ham der prøver at logge ind) med et stærkt password på en 10-15 tegn burde du være rimelig safe.
men der ud over vil jeg klart anbefale at logge ind på maskinen via ssh og så den vej igennem starte vinagre op på serveren og køre forbindelsen lokalt og så få vist output via ssh.
min erfaring er at du den vej igennem får en hurtigere forbindelse.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
zob
Redaktør

Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Indlæg af zob »

Tak soundpartner.
Det er nok det jeg vil prøve når engang jeg får muligheden. Nu skal hun jo først have 10.04.
coolbox
IRC nickname: coolbox

Indlæg af coolbox »

soundpartner skrev:
zob skrev:Nå ja. Det må være noget med at sætte en SSH-server op med bestemt rettigheder, eller hvad?

det jeg selv gør er at jeg har sat det således op at det kræver et password af brugeren (ham der prøver at logge ind) med et stærkt password på en 10-15 tegn burde du være rimelig safe.
men der ud over vil jeg klart anbefale at logge ind på maskinen via ssh og så den vej igennem starte vinagre op på serveren og køre forbindelsen lokalt og så få vist output via ssh.
min erfaring er at du den vej igennem får en hurtigere forbindelse.

Det kan jeg også anbefale. Derudover kan du slå compression til på ssh med -C hvilket øger performance lidt.
På den måde kan jeg få en remote forbindelse der kører næsten perfekt.
Det skal dog siges at jeg installerer vnc server manuelt på serveren og bruger altså ikke vino. Ved ikke om der er forskel på performance mellem dem....begge er jo vnc :-D
zob
Redaktør

Re: [LØST] Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Indlæg af zob »

Tak coolbox.
Jeg skal vist forberede mig på lidt opsætning næste gang jeg skal hjem til mine forældre. Skal man egentlig ikke også port forwarde i routeren?
coolbox
IRC nickname: coolbox

Re: [LØST] Fjerskrivebord - kun tillade bestemt IP?

Indlæg af coolbox »

zob skrev:Tak coolbox.
Jeg skal vist forberede mig på lidt opsætning næste gang jeg skal hjem til mine forældre. Skal man egentlig ikke også port forwarde i routeren?

En hurtig guide:

Installer vnc server på din mors computer
apt-get install vnc4server

kør vnc serverenj på display nr. 1
vncserver :1

installer ssh server på din mors computer
apt-get install openssh-server

lav en tunnel til din mors computer på display nr. 1 (5901) ville være 5902 hvis det var display nr. 2
ssh -l BRUGERNAVN IP-MORSCOMPUTER -L 5902:localhost:5901

kør vncviewer på din egen maskine. I host skriver du localhost og :1 (igen betyder :1 at det er display nr. 1)

Så skulle du komme ind på din mors computer.

Du kan så som jeg nævnte tilføje -C i ssh kommandoen for at bruge konprimering.