Valg af styresystem

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Valg af styresystem

Indlæg af Kvik »

Hej

Tror jeg sover for lidt de dage her, for pt får jeg alle mulige underlige tanker. Lad os sig at alle OS var gratis unix, linux, mac, og windows hvad skulle i så vælge og evt hvorfor

Jeg skulle selv vælge ubuntu, har både en win XP og en vista til og ligge som jeg ikke bruger. Og grunden er, når man har brugt det i et stykke tid er det let med og hente software og der findes så meget. Det er hurtig og komme igang også skal ikke ud på 20 hjemme sider og hente driver og programmer. Og så den sidste ting, der er så mange folk som kan og vil hjælpe dig Ubuntu har et stort community, tror det er dem som har fået mig til og blive ved det, for i starten var der mange spørgsmål

Nå men tak for nu :)
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Valg af styresystem

Indlæg af zob »

Jeg ville også snuppe ubuntu. Jeg kunne da godt bringes til at overveje windows hvis det var open-source, virus-frit, havde en bedre opdateringshåndtering til 3. parts-programmer, var knap så ressourcekrævende... øøhhh... På den anden side. Måske skulle jeg bare beholde ubuntu.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Valg af styresystem

Indlæg af cmay »

Debian lenny
mac OSX. leopard eller snow leopard.
en eller anden UNIX. solaris 10 ,open solaris. BSD i en eller anden variant.
Men aldrig nogensinde mere windows efter jeg er sluppet af med den PC jeg har til at stå med en XP installeret. er til salg pt.

Hvorfor viller jeg i den rækkefølge.

debian lenny er stabil. meget stabil. Jeg vil mine ting skal virke og gider ikke opdatere og opgradere konstant. man kan bruge debian lenny til regulært mange ting. ikke bare server.
kender debian bedre end noget andet OS tror jeg. (bortset fra dos men det fatter jeg så alligevel ike så meget af når det kommer til stykket. selve brugen er vist det nemmeste jeg har prøvet.)

mac OSX. jeg kender panther. fedt nok styresystem. men mangler lige den stabile edge som debian har. og er jp også kommerciel og betyder meget alligevel :)

open solaris er tung men rimelig stabil. jeg ville nok ønske dr gjorde det lidt mere nemt at få det her televison streaming til at virke og nogen flere ported apps før jeg valgte det. men hvis de andre mangled så var det mit valg.

solaris 10.- havde jeg en kraftig computer solaris10 kunne lide hardwaren i er dewt faktisk ikke helt dårligt. men skal være en stor maskine. og de her freeware apps er ikke helt nok.

BSD. jeg fatter ikke helt BSD. men det er nok fordi jeg er vant til at systemet gør mere i at installere sig selv end freebsd gør-

Jeg har prøvet de simplere desktop BSD og den anden der med de der pbi tingerster. den brød jeg mig ikke om og desktop BSD virker lidt usikker og langsom på mig. tog faktisk omkring 8 timer hvor jeg faldt i søvnt efter at have sat til at update og vågned om morgen ved den stadig står og opdatere alle de her filer som den gerne vil have hentet ned . var lige installeret samme dag men efter den oplevelse har jeg ikke gidet det mere. har andet at bruge min tid på-


Hvorfor ikke XP så da-
nej fordi winME var bedre. letter og flottere. og nu uddød og findes ikke mere. har heller de installations medier længere og ville nok ikke synes det var helt forsvarligt at suse rundt på det store internet med sådan en gammel en.


dermed. hvis alle frie og gratis. jeg ville vælge det som kørte mest driftsikker og var nemmest at gøre et eller andet alsidig med uden at skulle svinge en tryllestav hvergang. ergo.- debian lenny :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Valg af styresystem

Indlæg af Jimmyfj »

GNU/Linux. Så absolut. Og havde Ubuntu ikke eksisteret havde jeg med garanti arbejdet med Debian i stedet.

Lad os antage, at du, sideløbende med valget af OS også har mulighed for at gøre brug af den erfaring, man til dato har høstet, så vil jeg til enhver tid svare *Nix-baseret, begyndende med Novell NetWare, som jo så også ville være et gratis OS.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Valg af styresystem

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Hvis ALLE styresystemer var gratis, så ville jeg stadig vælge Ubuntu ;)

Efter kun 1 år med Ubuntu fast på mine computere har jeg kun stor ros til dette stabile system, selv om det dog har krævet en hel del tilvænning at omstille sig fra Winblows miljøet... men jeg er kun glad for at jeg til sidst tog mig sammen og satte mig ind i det :)

Når jeg kigger tilbage på Winblows (XP) og de mange problemer jeg havde der med at få programmer til at virke ordentligt og sammenligner med de problemer jeg har oplevet med Ubuntu, ja så er konklusionen fra min side at det i Ubuntu er hurtigere og lettere at finde årsagen og fixe problemerne end i Winblows ;)

Desværre har jeg stadig nogle perioder hvor jeg gerne vil sidde nogle timer dagligt og stene med spil, og her er der så brug for Winblows, når Wine ikke virker ordentligt, og til det formål har jeg dedikeret sølle 20 gb til XP på min bærbare til en dualboot... men der kan sagtens gå flere uger mellem jeg starter op i XP...
Hilsen Kenny
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Valg af styresystem

Indlæg af tuxx »

Hvis Ubuntu ikke fandtes så ville jeg vælge Debian, enten Testing eller Stable. Jeg har kanon gode erfaringer med dette system.

Grunden til, at jeg så bruger Ubuntu istedet for er, at der er en del mere der spiller fra starten og/eller ser pænere ud - noget som jeg manuelt skal gøre på den rene Debian.

Jeg kører ikke Linux af økonomiske årsager, hvorfor jeg stadig ikke ville vælge Windows om det så var gratis. Jeg bryder mig simpelthen ikke om systemet og dets begrænsninger.

Så.. Ubuntu/Debian i tæt kamp mod Mandriva. Jeg kan ikke lade være med at elske Mandriva - det var der jeg startede i tidernes morgen da det var helt nyt og hed Mandrake.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Valg af styresystem

Indlæg af Warhawk »

Jeg ville stadig vælge Ubuntu. Som jeg ser det, opfylder Ubuntu mine behov og krav, hvor jeg lægger vægt på stabilitet, hastighed og moderne features.

Men jeg synes også rigtig godt om Debian Lenny. Efterhånden har jeg fået prøvet de fleste Linux distroer, og må sige at mange af dem er enorm fede, men det er Ubuntu, som forbliver min foretrukne Linux.

OpenSolaris er også ganske lækker, og minder utrolig meget om Ubuntu, men der er slet ikke samme store programmængde. Derfor er den ikke velegnet som primært system.

Om så Windows var gratis, ville jeg ikke have det. Jeg kan ikke acceptere de begrænsninger og restriktioner, der er i det system.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD