Nøglering??

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Nøglering??

Indlæg af tuxx »

Billeder, dokumenter, skattepapirer mv. Data som ikke rager andre.

Bliver computeren stjålet så kan jeg med sindsro melde den stjålet og sove roligt over at billederne ikke ender på facebook og tyven ikke poster ting i mit navn fx.

Jeg håber ikke du har fået indtryk at jeg synes det er naivt ikke at køre med kryptering - det er ikke hvad jeg har skrevet og det er ikke hvad jeg mener ihvertfald. :-)

Personligt er jeg såmend blot lidt paranoid - jeg har læst lidt for mange historier gennem tiderne om folks computere der er blevet misbrugt ifb. tyveri mv. Så derfor har jeg sikret mig så godt jeg kan med så lidt bøvl som muligt.

Det kan godt være DU ikke synes MINE billeder og papirer er vigtige og personlige. Men det synes JEG så derfor kører JEG med kryptering.

Jeg ved ikke rigtig om jeg forstår dit indlæg korrekt, men jeg læser det lidt som at jeg er lidt smådum og naiv i den tro at bare jeg kører med kryptering så er jeg uigennemskuelig og dybt hemmelig... I så fald tager du altså fejl Soundpartner ;) Jeg er udemærket klar over alt i dit indlæg - der er intet nyt under solen. Jeg er udemærket klar over hvilke data der ligger offentligt og hvilke der ikke gør. Jeg er også udemærket klar over dit og dat ifb. med computere, kryptering og IT generelt - jeg er ikke just hvad man kalder "grøn" - det er snart en menneskealder siden jeg var det. Men jeg har nok bare misforstået dig :-)

Men tro mig... Mange af de data jeg har liggende som jeg har krypteret - de ligger _ikke_ offentligt og uden koden så kan du godt skyde en hvid pil efter dem.

Hele pointen med mit indlæg var blot at det ikke nødvendigvis er dumt og naivt at køre uden kode og kryptering, men at det er en afvejning af hvor vigtige man synes ens data er. Jeg synes egentlig ikke det kunne misforståes, men åbenbart.

Mon ikke pointen er slået fast nu? ;)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

tuxx skrev:Billeder, dokumenter, skattepapirer mv. Data som ikke rager andre.

Bliver computeren stjålet så kan jeg med sindsro melde den stjålet og sove roligt over at billederne ikke ender på facebook og tyven ikke poster ting i mit navn fx.

Jeg håber ikke du har fået indtryk at jeg synes det er naivt ikke at køre med kryptering - det er ikke hvad jeg har skrevet og det er ikke hvad jeg mener ihvertfald. :-)

Personligt er jeg såmend blot lidt paranoid - jeg har læst lidt for mange historier gennem tiderne om folks computere der er blevet misbrugt ifb. tyveri mv. Så derfor har jeg sikret mig så godt jeg kan med så lidt bøvl som muligt.

Det kan godt være DU ikke synes MINE billeder og papirer er vigtige og personlige. Men det synes JEG så derfor kører JEG med kryptering.

Jeg ved ikke rigtig om jeg forstår dit indlæg korrekt, men jeg læser det lidt som at jeg er lidt smådum og naiv i den tro at bare jeg kører med kryptering så er jeg uigennemskuelig og dybt hemmelig... I så fald tager du altså fejl Soundpartner ;) Jeg er udemærket klar over alt i dit indlæg - der er intet nyt under solen. Jeg er udemærket klar over hvilke data der ligger offentligt og hvilke der ikke gør. Jeg er også udemærket klar over dit og dat ifb. med computere, kryptering og IT generelt - jeg er ikke just hvad man kalder "grøn" - det er snart en menneskealder siden jeg var det. Men jeg har nok bare misforstået dig :-)

Men tro mig... Mange af de data jeg har liggende som jeg har krypteret - de ligger _ikke_ offentligt og uden koden så kan du godt skyde en hvid pil efter dem.

Hele pointen med mit indlæg var blot at det ikke nødvendigvis er dumt og naivt at køre uden kode og kryptering, men at det er en afvejning af hvor vigtige man synes ens data er. Jeg synes egentlig ikke det kunne misforståes, men åbenbart.

Mon ikke pointen er slået fast nu? ;)

det var somend ikke desideret negativt ment. det der er en af mine kæphæste er at nogle folk er paranoide. jeg har selv arbejdet hvor jeg "skulle" have personnummer oplyst, og har oplevet folk som absolut ikke ville oplyse dette i den tro at ens personnummer er en "hemmelig kode" til ens liv.
det de så ikke ved er at personnummeret egentlig ikke er mere end deres "offentlige navn" med personnummeret identificerer du dig, i stedet for en af de 236 der hedder hans nielsen. i bund og grund er vores navn noget vi bruger fordi det er bekvemt, for i virkeligheden burde vi bare bruge vores personnummer da det er den eneste "unikke" ting vi kan identificere hinanden ved.

jeg har oplevet folk der er så paranoide at de slukker computeren, piller den ud af stikkontakten, slukker routeren og piller alle kabler ud af denne hver gang de slukker deres computer, for set nu hvis nogen skulle hacke deres maskine.
og jeg kan ikke andet end at grine lidt ad det og så undre mig over om ikke de har noget bedre at bruge deres tid på.
i alle disse it-overvågningstider der går folk rundt og er lidt for småparanoide. alt computertrafik skal logges således at man kan fange teorister... straks er folk på barikaderne og prøver at omgå dette på den ene eller anden måde.
well der skal sættes overvågningskameraer op i københavn, i s-togene, i busserne osv så man kan fange de folk der øger hærværk og anden kriminalitet. der brokker folk sig ikke lige så meget, og jeg har ikke hørt om nogen der nægter at køre i tog, gå i indre by elller lignende pga overvågning, men jeg kan forsikre dig om at hvis du iklæder dig en sort kappe, og du sniger dig langs vægene, og bevidst prøver at undgå at blive opdaget af disse kameraer, så er der nogen der får øje på det og vil finde det mistænkeligt. mistænkelige ting dem er der nogen der finder interessante og undersøger nærmere, og så BLIVER du netop ligepludsellig forfulgt hvor du hvis du bare havde gået ganske almindeligt hen ad gaden, så var der ingen der havde lagt mærke til dig.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Bare fordi man er paranoid kan man godt blive forfulgt! :lol:

Forklaret på en anden måde: Jeg har det med mine data som med mit hjem - det rager heller ikke naboen hvad jeg har i min stue, garage, hvilke billeder jeg har på væggen og hvilken køkkenmaskine jeg har - ligesom det ikke rager naboen hvad jeg har på computeren, uanset om det er personfølsomt eller harmløst som billeder fra sidste sommerferie - med mindre jeg selvfølgelig selv inviterer naboen indenfor.

Svært at forklare. Jeg lever digitalt og opfatter mine data som personlige - nogle af dem kan misbruges, andre kan overhovedet ikke - fælles er, at jeg værner om dem alle med stor forsigtighed. Indbrud på min computer ville føles som indbrud i mit eget hjem - ganske ubehageligt og "for tæt på"-agtigt. Men jeg låser computeren, ligesom jeg låser min hoveddør og lukker vinduerne.

Jeg slukker dog ikke computeren på stikkontakten og piller routeren fra - så paranoid er jeg heller ikke. :)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server