deaktivering af Linux
-
deaktivering af Linux
Jeg har fået en bærbar computer af en ven og jeg skal teste om den virker. Jeg kan dog ikke komme til at tjekke det da Linux aktiveres så snart computeren startes. Hvordan deaktiverer jeg Linux inden den når at starte op? En eller anden har fortalt mig at jeg skal taste et eller andet inden den når at aktivere Linux og det er denne tast jeg ikke aner hvad er? Er der nogen der kan hjælpe?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: deaktivering af Linux
degnen skrev:Jeg har fået en bærbar computer af en ven og jeg skal teste om den virker. Jeg kan dog ikke komme til at tjekke det da Linux aktiveres så snart computeren startes. Hvordan deaktiverer jeg Linux inden den når at starte op? En eller anden har fortalt mig at jeg skal taste et eller andet inden den når at aktivere Linux og det er denne tast jeg ikke aner hvad er? Er der nogen der kan hjælpe?
det er svært at svare på.
nogle maskiner (blandtandet asus eeebox) har en bootchip med et linuxbaseret quickboot system som kan boote op på meget meget kort tid (mener det er 3-5 sekunder for eeebox) det er her normalt [esc] eller [f2] der skal bruges for at komme i bios for at slå denne funktion fra. ellers er det ofte muligt at vælge at reboote til "normalt os" fra denne quickboot
for at vi kan hjælpe dig mere præcist end dette så må du lige fortælle hvilken maskine det er, hvad det er for en linux den starter op i, samt hvad det er du prøver på.
-
Tak for den hurtige respons. Det er en Dell Inspiron 500M. MHT. Linux ved jeg ikke hvad der fortøller version det er. Kan det være 8.04? Det jeg prøver på er at deaktivere Linux eller på anden måde at komme til at starte computeren op, jeg har ingen brugernavn og password.
-
degnen skrev:Tak for den hurtige respons. Det er en Dell Inspiron 500M. MHT. Linux ved jeg ikke hvad der fortøller version det er. Kan det være 8.04? Det jeg prøver på er at deaktivere Linux eller på anden måde at komme til at starte computeren op, jeg har ingen brugernavn og password.
det at komme forbi et eksisterende brugernavn og kode det er ikke noget vi vil hjælpe med her på forum.
linux er mange ting. faktisk er linux bare selve kærnen af styresystemet, og så er der mange destributioner bygget op om denne, og ubuntu (som vi arbejder med her inde) er kun et af dem.
hvis maskinen kommer så langt som til en logonskærm med ubuntu 8,04 så virker maskinen jo, og så er det bare at returnere den til den rette ejer som har login og kode til maskinen med ordene at den jo virker hvis han kan komme ind i den.
jeg så lige at standart specs for maskinen er følgende:
Dell Inspiron 500m
Windows XP Home; 1.4GHz Intel Pentium M; 256MB DDR SDRAM 266MHz; Intel 82852/82855 Graphics Controller-0 (up to 64MB-shared); Hitachi DK23EA-30 30GB 4,200rpm
nogle blev dog sendt ud med 512 mb ram. det siger mig umidelbart at maskinen er en del bedre tjent med ubuntu eller xubuntu end med windows xp, og at alt nyere windows end xp er helt udelukket.
-
Tak igen. Computeren er min og min kammerat har ikke login og password. Vil det så sige at jeg må opgive? Kan man ikke komme til at installere andre programmer i computeren? Det virker ikke særligt fleksibelt.
-
degnen skrev:Tak igen. Computeren er min og min kammerat har ikke login og password. Vil det så sige at jeg må opgive? Kan man ikke komme til at installere andre programmer i computeren? Det virker ikke særligt fleksibelt.
jo det kan man da sagtens.
for at installere programmer i linux der bruger man et softwarecenter som f.eks synaptic, ubuntu softwarecenter eller tilføj/fjern (i tidligere versioner) eller man kan installere med apt-get eller aptitude fra terminalen.
Hvis det er et helt nyt operativsystem du vil installere så gøres dette på samme måde som man normalt installerer disse (afhengigt efter hvilket os man nu ønsker at installere)
-
men lige så snart jeg tænder for computeren kommer jeg hen til Ubuntu-skærmbilledet med login. Hvis jeg sætter en cd i med det jeg ønsker at installere bliver jeg ledt til samme billede. Hvordan kan jeg undslippe dette?
-
degnen skrev:men lige så snart jeg tænder for computeren kommer jeg hen til Ubuntu-skærmbilledet med login. Hvis jeg sætter en cd i med det jeg ønsker at installere bliver jeg ledt til samme billede. Hvordan kan jeg undslippe dette?
det kunne lyde som om du skal ind i bios og ændre på boot-rækkefølgen således at der bootes fra cdrom-drevet før fra harddisken.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Og tråden flyttes til Tekniske Spørgsmål generelt, da der jo ikke er tale om en guide.
Du må gerne markere tråden som LØST - ved at redigere i emnelinjen i dit første indlæg i tråden.
Du må gerne markere tråden som LØST - ved at redigere i emnelinjen i dit første indlæg i tråden.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)