Hey Ubuntu folk derude (:
Jeg er dugfrisk indenfor Linux/Ubuntu miljøet og søger derfor lidt hjælp fra jer kloge hoveder (:
Jeg står og snart skal installere Ubuntu 10.04 som dualboot med Win7 på laptop. Så jeg laver noget research angående drivers, kombalitet. Osv. Jeg stødte på en tråd ( kan ikke huske hvor) hvor der stod at det ville være en god ide at inddele sion Ubuntu installation i dele. Jeg kan huske et par stykker af dem. Bla. /root /user . Men hvad skulle det gøre godt for?? Er det noget man skal gøre??
Hvordan gør man ??
På forhånd tak (:
Opdele Ubuntu install i /root /user ovs. ?
-
- IRC nickname: Vanish^
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Opdele Ubuntu install i /root /user ovs. ?
Hej og velkommen til forum.
Jeg deler aldrig selv min op, så det er bestemt ikke noget med SKAL gøre. Prøv at kikke på Arvai's installationsguide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#21
Læs den bare fra toppen, men mit link fører dig direkte til hvor han omtaler hjemmemappen.
Jeg deler aldrig selv min op, så det er bestemt ikke noget med SKAL gøre. Prøv at kikke på Arvai's installationsguide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#21
Læs den bare fra toppen, men mit link fører dig direkte til hvor han omtaler hjemmemappen.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Vanish skrev:Hey Ubuntu folk derude (:
Jeg er dugfrisk indenfor Linux/Ubuntu miljøet og søger derfor lidt hjælp fra jer kloge hoveder (:
Jeg står og snart skal installere Ubuntu 10.04 som dualboot med Win7 på laptop. Så jeg laver noget research angående drivers, kombalitet. Osv. Jeg stødte på en tråd ( kan ikke huske hvor) hvor der stod at det ville være en god ide at inddele sion Ubuntu installation i dele. Jeg kan huske et par stykker af dem. Bla. /root /user . Men hvad skulle det gøre godt for?? Er det noget man skal gøre??
Hvordan gør man ??
På forhånd tak (:
som ny bruger er det ikke noget du skal bekymre dig om. der er 2 (3) ting der er snedigt at have sepereret og det er / og /home.
Filsystemet i linux er en del forskelligt fra det du er vandt til fra windows. i windows der har du et antal diske, og disse indeholder et antal partitioner disse partitioner/drev indeholder så hver deres filsystem, og får så et drevbogstav c: d: e: osv. og disse drev de indeholder hver deres filsystem med mapper osv.
i linux der har du kun et filsystem, og i dette der kan du så mounte dine drev og partitioner som du ønsker det. roden af dit filsystem der hedder / og så kommeer der så ellers mapper osv under dette, så /home er som sådan en mappe i roden af dit filsystem, og så kommer der så mapper under dette /home/brugernavn osv.
linux er et flerbrugersystem som er baseret på at flere personer kan bruge dit system på amme tid. Windows derimod er et enkeltbrugersystem hvor der kun er en bruger der kan have adgang ad gangen. Dette har også en smule at have sagt. i windows har brugeren derfor rettigheder til at gøre som det passer ham mere eller mindre hele tiden (med de begrænsninger som windows nu har) i ubuntu der har man delt det lidt mere op således at du som bruger har ret til at bruge systemet, men for at installere programmer, lave ting som påvirker hele systemet der skal du være administrator af systemet. Dette har blandtandet en stor sikkerhed indbygget.
denne flerbrugerstruktur indvirker også på linux'es filsystem i og med at du som bruger får en hjemmemappe og alle dine personlige filer osv de bliver lagt i din hjemmemappe (/home/brugernavn) i denne mappe der ligger dine personlige instillinger samt dine personlige filer. hvis du ønsker det kan du kryptere denne mappe og det vil så kun være dig der har adgang til denne. installerede programmer, systemresourser osv ligger så i andre mapper. disse mapper dem har du som bruger intet at gøre i, og du har derfor heller ikke rettigheder til at arbejde i disse.
Det var en lille historie om hvordan det virker, og nu til svaret på dit spørgsmål. Linux virker absolut bedst hvis du laver en swap partition denne skal være på ca dobbelt størelse af hvad du har af ram i maskinen (op til ca 4 gb. har du mere end 4 gb ram så er det normalt nok med ca samme mængde swap som du har ram) Det er muligt at køre uden denne, men det er på ingen måde noget jeg eller nogen anden jeg kender vil anbefale, og denne vil normalt også blive oprettet automatisk hvis ikke man vælger selv at partitionere.
dernæst er der / og /home. netop fordi alle dine brugerdata, dine personlige filer osv ligger i din hjemmemappe (en undermappe til /home) så er der en ide i at holde /home seperat fra selve systtemet. på den måde kan du ved opdatering (installation af nyere eller anden version af linux) beholde din brugermappe og derved din data og så kun installere selve styresystemet. Det er lidt det samme som mange windowsbrugere har gjort i årevis ved at lave en c: partition til selve windows, og så en d: partition til data, således at når man skal geninstallere så rører man ikke ved det drev som indeholder din data, og din data er derfor sikker.
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg deler min lidt specielt op;
/boot
/swap
/root
/home
/multimedia (seperat HDD, videos, music, pictures etc.)
/games
For at holde orden i alle mine ting, såsom spil, video, musik etc. etc. Tildels så jeg kan eventuelt geninstallere systemet uden at miste mine personlige dataer.
/boot
/swap
/root
/home
/multimedia (seperat HDD, videos, music, pictures etc.)
/games
For at holde orden i alle mine ting, såsom spil, video, musik etc. etc. Tildels så jeg kan eventuelt geninstallere systemet uden at miste mine personlige dataer.