Min eee pc er holdt op med at virke. Sidste fredag pakkede jeg den sammen i skolen uden nogen som helst problemer. Om lørdagen skal jeg bruge computeren, tænder den og der sker ikke rigtig noget. Ubuntu loader billedet kommer frem, men efter lidt tid forsvinder den igen. Jeg har forsøgt at installere ubuntu på ny, men når den skal loade partitioneringsprogrammet, kommer den til 70% og så crasher programmet.
Er det ssd drevet der er gået i stykker eller kan jeg få liv i den igen uden et nyt drev?
Det skal lige siges at computeren har ikke lidt overlast fra fredag til lørdag.
Asus eee PC 900 [Løst]
-
Asus eee PC 900 [Løst]
Senest rettet af Markhw 28. mar 2010, 18:49, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Asus eee PC 900
Markhw skrev:Min eee pc er holdt op med at virke. Sidste fredag pakkede jeg den sammen i skolen uden nogen som helst problemer. Om lørdagen skal jeg bruge computeren, tænder den og der sker ikke rigtig noget. Ubuntu loader billedet kommer frem, men efter lidt tid forsvinder den igen. Jeg har forsøgt at installere ubuntu på ny, men når den skal loade partitioneringsprogrammet, kommer den til 70% og så crasher programmet.
Er det ssd drevet der er gået i stykker eller kan jeg få liv i den igen uden et nyt drev?
Det skal lige siges at computeren har ikke lidt overlast fra fredag til lørdag.
Helt generelt så gælder det at hvis man kommer til at blokere en computers ventilationshuller kan dens elektronik tage varig skade.
For en laptop kan det ske ved at have en tændt laptopcomputer i et sleeve.
Andre muligheder er at den har ligget i en dyne, eller en hovedpude, eller ligende.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Re: Asus eee PC 900
Den har ikke ligget tændt i et sleeve eller på en dyne. Det eneste den laver er at stå på en bord, men jeg har pillet SSD drevet ud nu og installeret på SD kortet så det er SSD drevet den er gal med.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Asus eee PC 900 [Løst]
Uf. Det var hurtigt. Det kan tilsyneladende ske når som helst. Håber min eeepc 702 holder et par år endnu. Men man kan vel købe et nyt SSD, eller hvad...
Men der må være trangt inde i den kasse.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Asus eee PC 900 [Løst]
zob skrev:Uf. Det var hurtigt. Det kan tilsyneladende ske når som helst. Håber min eeepc 702 holder et par år endnu. Men man kan vel købe et nyt SSD, eller hvad...
Ja, det må godt nok være træls.
Problemet er man ikke kan skrive et lige så stor antal gange på en SSD som med hardiske der anvender magnetisme.
@Markhw:
Du bør på et simpelt SD flash kort bruge et filsystem der håndterer skrivninger på en måde så levetiden bliver så lang som muligt.
Det vil sige at du bør bruge enten JFFS2, eller YAFFS filsystemet:
IBM artikel om emnet: http://www.ibm.com/developerworks/linux ... lesystems/
Er du i tvivl så synes jeg du bør bruge YAFFS, da det virker både med NOR og NAND baserede flash.
Intro-artikel om YAFFS: http://www.yaffs.net/yaffs-nand-specific-flash-file-system-introductory-article
Vigtigt:
I /boot bør du kunne finde en initramfs (og håbe den har et YAFFS kerne modul), ellers må du rekompilere kernen med YAFS filsystemet, som en del af kernen (det må ikke være et kerne modul (M)).
Årsagen er det vil være umuligt for kernen at boote.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags