Log in problemer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Cauk
IRC nickname: Cauk

Log in problemer

Indlæg af Cauk »

Hejsa.

Jeg har i godt et halvt år kørt med Xubuntu på min bærbar, og der har ikke været nogen problemer.
Ind til nu....

Jeg har aldrig kørt med at jeg skulle logge ind, når jeg startede op. Men det beder min computer min pludselig om. Men når jeg skriver min kode, går log in processen i gang, men smider mig så tilbage til log in billedet. Så prøvede jeg igen. Det samme skete. Det er ikke fordi jeg skriver det forkerte password, har nemlig prøvet at skrive noget der er forkert, og så fortæller den mig at det ikke passer sammen.

Jeg har nu forsøgt at gå ind i terminalen, da jeg fandt en tråd som beskrev noget der måske kunne være problemet. Men det hjalp ikke. Og nu kan jeg ikke komme ud af terminalen og tilbage til log in billedet.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har data på min computer jeg helst ikke vil miste. (Bl.a. noter til studiet.)

Mvh. Morten
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Log in problemer

Indlæg af zob »

Den måde som du (sandsynligvis) har skiftet til terminalen kan have været CTRL+ALT+F1. Hele rækken CTRL+ALT+F1, CTRL+ALT+F2, CTRL+ALT+F3 op til F6 har terminaler. Men CTRL+ALT+F7 er din x-session, så hvis du savner grafikken skal du prøve den. Hvis det ikke hjælper kan du prøve at skrive

Kode: Vælg alt

startx
Cauk

Indlæg af Cauk »

Det har jeg prøvet, det virker ikke. :( Før kom log in billedet som beskrevet. Men det kommer slet ikke frem mere. :( Når jeg trykker Ctrl + Alt + F7 så kommer der bare en hvid terminal
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det nemmeste ville selvfølgelig være hvis nogen kunne hjælpe med at få dit grafiske interface tilbage. Jeg har ikke lige nogen idéer lige nu.

Men du vil sagtens kunne lave backups af din computer fra terminalen.

Faktisk er en af de bedste metoder (hvis du spørger mig) til backup rsync, som slet ikke skal brug et GUI.

Laoshi har skrevet en fin introduktion til den slags her: viewtopic.php?f=11&t=5881&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=daglig+backup

Den eneste mappe du skal forsøge at bevare (inkl. undermapper) hvis du bare vil bevare personlige data såsom dokumenter, billeder, mail og lignende er vel /home/user/ hvor user er dit bruger navn.

Når du sætter et usb-drev til skulle den gerne dukke op i /media/ og du kan kopiere dertil.

Nogle kommandoer du kan få brug for (husk at du kan få vejledning i brugen af dem med at skrive "man kommandonavn" i terminalen).
ls, cd, cp, rsync, og sikkert mange flere.
Som sagt "man rsync", og du har en manual.
Du kan skrive "whoami", hvis du er i tvivl om hvem du er logget ind som.

Hvis du er i tvivl om hvilken shell du er i (sikker bash) men alligevel: echo $SHELL

Men i virkeligheden tror jeg bare vi skal krydse fingre for at der kommer en forbi der kan lukke dig ind igen (måske noget for dig lath?), det skulle nok kunne lade sig gøre.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa :)

Jeg har ikke så meget erfaring med Xubuntu, så vil ikke love dig noget. Det jeg sådan lige kan se som en mulighed er at skifte din adgangskode. Som jeg forstår det, så ender du i en terminal. Der er 2 måder at gøre det på, men jeg vil anbefale den som jeg tror virker bedst - det er først at gøre dig til root

sudo su
<Enter>
Så skal du skifte adgangskode

passwd <dit brugernavn>
<Enter>
Så skriver du den nye adgangskode

Genstart maskinen med

reboot
<Enter>

Så krydser vi fingre og håber at du kan logge ind med den nye adgangskode :D
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Cauk

Indlæg af Cauk »

Tak for jeres forsøg. :) Men desværre kommer jeg stadig ikke længere end den hvide terminal. :(